משהו מוזר דווח בסין

שתי תחזיות - שלילית וחיובית - לנתון שהניע את וול סטריט למטה

יש האומרים שהגל היורד האחרון בוול-סטריט החל מן הנתון הזה. נתון מנהלי הרכש, של סקטור הייצור, בסין. אבל לא מן הסקר הממשלתי, אלא דווקא זה המבוצע על ידי הבנק החשוב HSBC. המתעניינים בדברים מן הסוג הזה, יודעים, זה מכבר, על ההעדפה הברורה שלנו לגבי נתוני הבנק הזה, על פני הנתונים הממשלתיים.

מן המפורסמות הוא שנתונים ממשלתיים, בכל מדינה, מתקבלים במידה מסוימת של ספקנות. לגבי הנתונים הסיניים על פי כמה וכמה. חשיבותם הפוליטית משמעותית ביותר, ולכן עוברים, כנראה, התאמה נאותה.

בכל אופן, באותו יום חמישי שלפני שבועיים, ראינו בפעם הראשונה, אחרי תקופה ארוכה, ירידה של המספר מתחת לסף ה-50. זהו הסף המורה על התכווצות, ולא הרחבה, באותו סקטור.

הנה הגרף לפניכם:

משה שלום מנהלי-רכש-סין-11
 משה שלום מנהלי-רכש-סין-11

ניתן לראות שהנתון צף לאיטו מעל סף ה-50, מאז הקיץ שעבר, ורק עתה חזר, וירד, מתחתיו. אבל זה לא העניין החמור כאן. החומרה נמצאת במגמה של הנתונים, ואת זו ניתן לראות בבירור, כיורדת, מאז נובמבר. האם מדובר בסמן של חזרת איום המיתון במשק הסיני? זאת אחרי תקווה ל-"Soft Landing" מתוכנן להפליא, על ידי שליטה מרכזית?

על מנת לשפוט טוב יותר סוגיה זו, אני מביא בפניכם עוד גרף פונדמנטליסטי, של שווי ההלוואות ביואן (המטבע המקומי):

משה שלום הלוואות-יואן-11
 משה שלום הלוואות-יואן-11

לדעתי, הנתון מראה על אבן נגף עוד יותר מעיקה מן ההרגשה שקיבלנו כאשר הסתכלנו על סקר מנהלי רכש בתחום הייצור. שימו לב שעקומת ההלוואות יורדת מן שיא הכפול שהושג בתחילת 2013. והנתון האחרון, כ-483 מיליארד יואן, הוא הנמוך מכל הנתונים שקדמו לו עד כה. בהחלט סימן של האטה קשה, במיוחד כאשר אנו לוקחים בחשבון שאותן הלוואות ניתנות, בדרך כלל, על ידי גוף תלוי-ממשלה, לפרויקטים שרובם מוזמנים על ידי אותו לוויתן ממשלתי.

מכל האמור לעיל, אנו יכולים להסיק דבר אחד די ברור:

המצב אינו כשורה כלכלית במעצמה המתפתחת הגדולה בעולם. אחת התקוות הגדולות לקטר צמיחה גלובלית! את סופת ירידת הערך במטבעות של המדינות המתפתחות לא ראינו כאן, עקב ההצמדה של המטבע הסיני לסוג של תעלה דולרית, אבל אין ספק שהמשק הסיני מתחיל להראות סימנים של סבל.

דיבורים אינסופיים בדבר בועת נדל"ן, בעיות במוסדות הבנקאות האפורה (Shadow Banking), וירידה בביקושים של משאבים טבעיים דרך חברות מסחריות, כל אלה מחזקים את התמונה הבעייתית. ומה אומר לנו שוק המניות העיקרי שלהם, זה הנמצא בשנחאי? האם יש שם הזדמנות ללמטה, או שמה ללמעלה?

הנה לפניכם גרף שבועי שלו:

משה שלום מדד-שנחאי-11
 משה שלום מדד-שנחאי-11

לכאורה המדד אכן מאשר את המצב הקשה, וזאת על ידי תנועה יורדת די עקבית מאז 2011. למעשה, גם הרבה לפני כן. השפלים של תנועת המחיר, אשר סימונם נעשה כאן בעיגולים אדומים, אומרים הכול על הפסיכולוגיה של הסוחרים בנכס הזה, וזאת עד התחתית של 1850, אשר נראתה באמצע 2013.

אך ראו זה פלא:

השפל האחרון נעצר בינתיים סביב 1960 (עגול ירוק), וזה כמובן שפל גבוה יותר מן השפל הקודם לו. כמו כן, למתבוננים היטב, יש בהחלט סיכוי להבחין בתבנית ראש וכתפיים (חיצים ו-1 שחור), כאשר שני שפלי הכתפיים יושבים היטב על רמת התמיכה היפה, דהיינו סביב 1960.

נכון הדבר שראינו סביב 2280 פסגה כפולה מאושרת. היא אושרה על ידי שבירת בסיסה סביב 2090 (1 סגול). כמו כן, ניתן לזהות פסגה כפולה, אשר היוותה גם סיבה לפריצת שווא (2 שחור). אבל, למרות כל השלילה הזו, המחיר נמצא כעת מעל רמת התמיכה החשובה כל כך. לכן, זו נקודה מעניינת למבחן, ראויה לסקירה טכנית ולתשומת לב מיוחדת.

ההכרעה סביב 1960 אמורה לקבוע הרבה מאוד. הבה נתחיל בצד החיובי של הדברים:

אם המחיר חוזר מעל 2090, ובכך מבטל את הפסגה הכפולה,

ואם הוא אכן מצליח לחזור מעל קו המגמה הארוך מאוד בכחול,

ואם בכניסת הכסף, ב-2 סגול, נראה שינוי חיובי שיספיק לפריצה מעל קו המגמה היורד,

ואם המומנטום, ב-3 סגול, יפרוץ כלפי מעלה,

במקרה שכל אלה אכן יתרחשו, יש לנו מצב של התחלה למשה רציני וארוך טווח, כלפי מעלה. להזכירכם: כל זה כאשר מתקיימת פסיכולוגיה שלילית פונדמנטלית. בעלי הניסיון בשוק יאמרו לכם מיד, שאלה הזמנים הטובים ביותר להתחלות מפתיעות כאלה...

ומה לגבי התסריט השלילי? שם הדברים פשוטים הרבה יותר:

שבירה מטה של 1960 תהיה משמעותית מאוד,

היא תחליש מאוד את הסבירות לאותה תבנית ראש וכתפיים שהזכרתי,

ותייצר ציפייה ליעדים נמוכים יותר מן השפל החשוב של 1850.

השלילה נמצאת כבר בליווי האינדיקאטורים, וכאמור מתאימה לרקע מחמיר בכלכלה.

בכל מקרה, ולכל צורה שתנועת המחיר תתייחס לרמת ה-1960, לדעתי, הזמן הקרוב ייתן הזדמנות למי שסוחר פעיל, לעשות מהלכים מעניינים, שישפרו את עקומת התשואה שלו.

משה שלום הוא ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות). ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.