ביהמ"ש הוציא צו הקפאת הליכים לביה"ח הדסה ל-90 יום

(עדכון) - השופט: הדסה לא שילמה מס הכנסה ב-70 מיליון שקל, לא הפרישה את מלוא כספי הפנסיה של העובדים ולקחה כספים מקרנות מחקר כדי לממן הגירעון ■ יצא נגד "הטלת המעמסה הכלכלית של הבראת הדסה על כתפי הציבור"

בית המשפט המחוזי בירושלים החליט היום (ג') להוציא צו הקפאת הליכים לבית החולים הדסה למשך 90 יום, במהלכם ייכנס בית החולים לתוכנית ההבראה של ההנהלה בראשות אביגדור קפלן.

בימים הקרובים יחל המשא-ומתן על תוכנית ההבראה, כאשר בינתיים יקבל בית החולים מענק של 50 מיליון שקל מהמדינה ועוד 50 מיליון שקל מנשות הדסה.

"חלק ממימון הפעילות הגירעונית של הדסה נעשה בדרכים לא דרכים", נכתב בהחלטת בית המשפט, והכוונה היא לאי-תשלום מס הכנסה בהיקף 70 מיליון שקל, ההפרשות לקרנות הפנסיה של העובדים שלא הועברו במלואן, נטילת כספים מקרנות מחקר ועוד. "עם כל ההבנה למצב העובדים, הותרת המצב על כנו לא מתקבלת על הדעת".

השופט דוד מינץ דחה את טענת העובדים לפיה המדינה תממן בבוא היום את הגירעון של הדסה וקבע: "לא זו בלבד שטענה זו אינה יכולה לעמוד מפאת היות המבקשת חברה פרטית, אלא המשמעות המעשית היא הטלת המעמסה הכלכלית של הבראת הדסה על כתפי הציבור כולו".

השופט קבע כי הדסה "זקוקה להבראה מיידית, ויפה שעת אחת קודם", והבהיר כי החלופות להבראה "גרועות בהרבה".

מהסתדרות הרופאים נמסר בתגובה: "אנחנו מאוד שמחים שהשופט מבין שצריך את שני הצדדים על מנת להגיע להסכמה, ושעו"ד ליפא מאיר, עם כל הכבוד וההערכה, אינו הנאמן היחיד, בעקבות טענתנו לניגוד עניינים. לגבי הפוליסה, אנחנו עדיין לומדים אותה וכרגע לא נותנים הוראה לעזוב את בית החולים, אלא ממשיכים במתכונת שבת".

מוקדם יותר היום הוסר איום שביתת הרופאים בהדסה. הרופאים איימו לנטוש את כל המחלקות ולהשבית לחלוטין את בית החולים אם לא יוסדר נושא הביטוח - והבוקר הם קיבלו מבית החולים את הפוליסות והסירו את איום השביתה. עם זאת, בשעה 10:00 החלה שביתת הזדהות עם הדסה בבתי החולים ברחבי הארץ.

אתמול (ב') בערב הסתיים הדיון בבית המשפט ללא הכרעה. במהלך הדיון עלה כי מתוך חובות של 1.3 מיליארד שקל של בית החולים, 70% הם לעובדים (917 מיליון שקל).

מנכ"ל הדסה, אביגדור קפלן, אמר בדיון: "אפשר לרפא את הדסה ולהביא אותה לחוף מבטחים, אבל צריך ששני הצדדים - המדינה והעובדים - יכניסו את היד לכיס". קפלן הבטיח כי הוא יעשה "הכול כדי להציל את הדסה, עם כל הרקע ו-54 שנות ניסיון. אשתדל לא לאכזב גם הפעם".

הדסה, בגיבוי משרדי האוצר והבריאות, דורשת לפטר עשרות עובדי מינהל ומשק, לבטל שורה של הטבות שונות במסגרת ההסכמים הקיבוציים, להחיל קיצוץ שכר רוחבי ודיפרנציאלי בשכר העובדים והרופאים וכן לרסן את מודל השר"פ (שירותי רפואה פרטיים), כך שהניתוחים הפרטים יתבצעו רק אחר-הצהריים, ושהחלק של בית החולים מההכנסות יעלה לכדי 40% לעומת 15% בלבד כיום.