ארדן: "לא צריך להיות שר תקשורת כדי להבין שהעיתונות במשבר"

שר התקשורת אמר את הדברים בטקס חלוקת הפרס הישראלי לביקורת התקשורת של עמותת זכות הציבור לדעת ■ "אנחנו יודעים היטב שציבורים רבים סובלים מהדרה בתקשורת, סיקור חסר, סטריאוטיפים וסיקור מוטה"

"כשאנחנו מדברים על זכות הציבור לדעת, אנחנו מתכוונים שהציבור צריך לדעת את כל המציאות על צדדיה. בישראל המציאות הזו לא מתממשת" - כך אמר הערב (א') שר התקשורת, גלעד ארדן, בטקס חלוקת הפרס הישראלי לביקורת התקשורת של עמותת זכות הציבור לדעת. "אנחנו יודעים היטב שציבורים רבים סובלים מהדרה בתקשורת, סיקור חסר, סטריאוטיפים, סיקור מוטה. יש לי כוונה לתת מענה לחוסר האיזון הזה בשידור הציבורי".

לדברי ארדן, "כשנלך לשידור יותר רלוונטי ומשפיע שנותן לציבור את המידע השלם וההוגן ומשקף את כלל חלקי החברה הישראלית, ונקדם את התהליך של דה-רגולציה והרבה יותר חופש, אבל יחד עם עקרונות שנצטרך לשמור עליהם בקפידה, כלי אכיפה מידיים וברורים. ביחד, בתהליך של פתיחות ודה-רגולציה ועם ערוץ ציבורי שלוקח את שיקוף החברה הישראלית, ניצור חברה טובה יותר ומלוכדת יותר, שמקבלת את כל המידע שמאפשר לה להיות עם תחושת שותפות".

ארדן ברך את אלי ציפורי, סגן העורך הראשי של "גלובס", לו יוענק הערב פרס לתקשורת כלכלית איכותית; ואת זוכי הפרס לביקורת תקשורת, דרור אידר וגיא בכור; שיבח את ניסיונם ואת כישרונם ואמר: "זה התוכן שצריך להיות המלך תמיד".

"לא צריך להיות שר תקשורת כדי להבין שהעיתונות עוברת משבר", אמר ארדן. לדבריו, "היכולת של העיתונות להשאר ספקית הידע העיקרית מוטלת בספק. המידע זמין כמעט בכל מקום, וזו תוצאה חיובית, כי היא מוסיפה תחרות שאמורה לחייב שקיפות ומתן ביטוי לכולם.

"לכאורה התחרות הזו, שפוגעת בעיתונות המסורתית, אמורה לבטא מגמה חיובית. אבל אנחנו נמצאים בתקופת ביניים, ובתקופה זו כלי התקשורת המסורתיים הם המשפיעים ביותר, וכתוצאה מהתחרות אנחנו רואים צמצומים, קיצוצים והורדות שכר. התחרות מגיעה על חשבון תוכן. להיות היום עיתונאי רציני ולשמור על הרלוונטיות הופך להיות אתגר קשה יותר ויותר.

"אם נוסיף לכך את העובדה שהערוץ הציבורי הלך ונחלש, והרלוונטיות שלו הלכה והתבטלה, המודל כולו בעייתי. יש לנו ערוץ ציבורי שלא מהווה תחרות אמיתית ושוק תקשורת שנשען על קבוצה קטנה של אנשי עסקים שיש להם אינטרסים עסקיים, וצריך להבין שלהיות עיתונאי דעתן עצמאי שלא עושה חשבון למה שחושבים עליו במערכת או בעל ההון - זה אתגר אדיר, ולכן ההצדעה שלנו לזוכים בפרס היא לכך שהתוכן היה ויישאר המלך".