מסתמן: חברות שרכשו פטנטים בחו"ל ייהנו מהטבות מס בארץ

המטרה היא ליצור מקומות תעסוקה בתחומי ההיי-טק ולהגדיל את הכנסות המדינה ממסים ■ ההמלצה תהיה רלוונטית רק לחברות שיש להן קניין רוחני שפותח בארץ ורכשו מוצר משלים - ולא לחברות שלא פיתחו מוצר כלשהו בארץ

צוות של רשות המסים, יחד עם משרד הכלכלה ומינהל הכנסות המדינה, מגבש המלצות לתיקון בחוק עידוד השקעות הון שיאפשר לחברות הנהנות מהטבות מס בחוק לרכוש פטנטים שפותחו בחו"ל ולהכניס אותם לארץ וליהנות משיעורי מס מופחתים והטבות גם עליהם.

בשלב זה ההמלצה מפותחת על-ידי צוות פנימי, שאינו קשור לצוות שמובילה יעל אנדורן, ואולם בהמשך הכוונה לשלב גם המלצה זו בדוח אנדורן.

כיום, על-פי חוק, חברות הנהנות מהטבות הקבועות בחוק עידוד השקעות הון ואשר מעוניינות לרכוש IP (קניין רוחני) שפותח בחברה זרה, אינן נהנות מהטבות בישראל על הקניין הרוחני שנרכש. ההטבות על-פי החוק ניתנות לחברות שפיתחו את הקניין הרוחני בישראל בלבד.

ברשות המסים נתקלו במקרים רבים שבהם, בעקבות גובה המס המוטל על חברות במקרים אלה, חברות ישראליות שפיתחו קניין רוחני בישראל ורוכשות קניין רוחני משלים של חברה זרה, מעדיפות להמשיך לפתח את הקניין הרוחני שנרכש במדינות זרות שמעניקות להן שיעורי מס מופחתים לעומת המס בישראל.

במצב זה נגרעות מישראל ההכנסה וכן התעסוקה הפוטנציאליים. לכן מגבש צוות משולב המלצה לפיה בכפוף לתנאים מסוימים, ובין היתר הגדלת והרחבת הפיתוח ותעסוקה של כמות מסוימת של מהנדסים בארץ, ייהנו חברות ישראליות שרוכשות קניין רוחני מחברות זרות או מכניסות אותו לארץ מהטבות מס.

המטרה היא ליצור מקומות תעסוקה בתחומי ההיי-טק ולהגדיל את הכנסות המדינה ממסים, כאשר ההמלצה תהיה רלוונטית רק לחברות שיש להן קניין רוחני שפותח בארץ והן רוכשות מוצר משלים - ולא לחברות שלא פיתחו מוצר כלשהו בארץ.

לפני מספר חודשים דיווחנו כי ענקית התרופות טבע מפסיקה לרשום פטנטים שונים שפיתחה בישראל, ותרשום אותם מעתה בשווייץ. זאת, על מנת ליהנות מפטור והטבות מס שניתנים בשווייץ על פיתוח, ייצור או רישום פטנט בלבד, אך אינם ניתנים בישראל.

טבע נהנית משיעור מס נמוך מאוד כתוצאה מחוק עידוד השקעות הון, המיטיב עם חברות שמייצרות בארץ. עם זאת, על רישום פטנטים בלבד, ללא פעילות של ייצור - אין במדינת ישראל כל הטבה. בנוסף, גם על פעילות ייצור שאינה נעשית כל-כולה בישראל, ומהווה חלק בשרשרת שכוללת גם פעילות באמצעות חברות בחו"ל, אין הטבת מס.

מנגד, שווייץ מעניקה הטבת מס גם על חברות שרושמות פטנטים בלבד בגבולותיה ולא מייצרים אצלה, וכן מנהלת משטר מס מיטיב, שלפיו גם אם רק חלק מפעילות הייצור של החברה מתבצע בשטחה - עדיין ייהנה אותו מפעל מהטבות מס מרחיקות לכת, אם יעמוד בתנאים מסוימים.