שבוע וחצי אחרי כניסת חוק הספרים: מה השתנה בענף?

למרות ההסתייגויות, רוב הוצאות הספרים הגדולות והבינוניות כבר חתמו על הסכמי הנחה עם סטימצקי וצומת ספרים, מה שמאפשר להבין טוב יותר מה יהיו מחירי הספרים שייצאו בקרוב ■ "גלובס" ממשיך לעשות סדר בשוק הספרים

חוק הספרים נכנס לתוקף לפני כשבוע וחצי (ב-6.2.2014), אבל כדי לבחון את הצלחתו או את כישלונו, יידרשו חודשים ארוכים. בינתיים מסתמנת תמונה מורכבת.

ראשית, יש לציין כי בינתיים, וכך גם בזמן הקרוב, רוב הספרים החדשים שנמצא בחנויות, יהיו במבצעים, משום שהם החלו להימכר לפני שנכנס החוק לתוקף. תופעה זו בולטת במיוחד על רגע גל הספרים החדשים שמיהרו המו"לים להוציא החוצה לפני שהחוק נכנס לתוקף, ומיעוט הספרים החדשים שצפויים לצאת בתקופה הקרובה.

ביחס לספרים שיצאו בחודשיים האחרונים, לעתים אף היה מדובר בהוצאה לאור מבחינה טכנית בלבד, כלומר של מספר עותקים סמלי, ובלבד שיירשם שהספר יצא לאור לפי החלת החוק.

ניתן להבין את המהלך הזה על רקע החששות מהמצב שייווצר בעקבות החוק, אבל פחות כשמדובר בחלק מהמקרים בהוצאות ספרים שתמכו בו, וצעד כזה בוודאי לא עוזר לציבור להתרגל למצב החדש.

"האטנו עם הספרים החדשים. בשנה שעברה כבר האטנו. אין תמורה לאגרה. בפברואר לא ייצאו ספרים חדשים", מעיד אחד המו"לים שדווקא נהג אחרת.

סיבה נוספת שנוגעת למיעוט הספרים החדשים בחנויות קשורה למשא-ומתן בין רשתות הספרים לבין ההוצאות. בחוק החדש נקבע כי על ההסכמים בין המו"לים להוצאות לשנת 2014 להיחתם עד כניסת החוק לתוקף. ההוצאות שטרם חתמו, אינן יכולות כמובן למכור ספרים חדשים.

ומה בנוגע להוצאות שחתמו, אבל רק לאחר כניסתו של החוק לתוקף, כמו שקרה במידה רבה בחתימות של ההוצאות מול רשת צומת ספרים? בסעיף 8 בחוק נכתב כי לממונה על יישומו יש מקום "להפעלת סמכותו בקשר לחתימה שתתבצע לאחר המועדים הנקובים בחוק ובהתחשב בנסיבות רלוונטיות אחרות לעניין זה". סעיף עמום משהו, אבל שמאפשר מקום לשיקול דעת.

אגב, סביב המשא-ומתן הדרמטי ורצוף ההתכתשויות בין סטימצקי לבין הוצאות הספרים, מעניין לשים לב גם לפער בין הנקודה שבה החלה הרשת את המשא-ומתן עם רוב ההוצאות לגבי הספרים החדשים (כ-59%-63%, כולל שינוע) לבין המקום שבו סיימה (58%, כולל שינוע, ובמקרים אחרים גם פחות).

זו ירידה מהותית, שהתקיימה קרוב לוודאי בהשפעת הלחץ מצד מקדמי החוק בראשות שרת התרבות, לימור לבנת, המו"לים ואמצעי התקשורת, ואילולא הייתה מתרחשת, ענף המו"לות היה במצב קשה מהותית, ומחירי הספרים היו נוסקים בהתאם.

בינתיים, רוב ההוצאות כבר חתמו על הסכמי ההנחה עם שתי הרשתות, מה שמאפשר להבין טוב יותר מה יהיו מחירי הספרים שייצאו לאור בקרוב (ידיעת שיעור ההנחה מול הרשתות מאפשרת לקבוע את המחיר). "גלובס" מביא את הטבלה לטווח המחירים הצפוי ברוב ההוצאות הבולטות בארץ.

לכך יש לצרף הסתייגות חשובה - בשונה מהסכמי ההנחה, שהם לשנה שלמה, בעניין המחיר הקטלוגי, ההוצאות עוד צפויות לשנות אותו במהלך השנה, בהתאם לתגובת הקונים. בהוצאות מציינים בבירור כי הם מחכים לראות עד כמה אנשים יהיו נכונים לשלם יותר כדי לקנות ספר חדש.

טווח מחירי הספרים הוא רחב - מ-50 עד קרוב ל-80 שקל. זה, כמובן, בלי להתייחס לספרים שיהיה אפשר למכור יותר בזול, כמו חלק מספרי הילדים וספרי השירה, וספרים מורכבים יותר, עם כריכה קשה וכו', שבהתאם יעלו יותר.

מי שסגר עסקה טובה יותר מול הרשתות, כמו "ידיעות ספרים", יוכל גם לספק מחירים טובים יותר לצרכנים, וליתר המו"לים נותר להסתכל בדאגה על היתרון שהוא יוצר בהשוואה אליהם.

"מחיר הנייר עלה בפראות"

רחלי אידלמן, מו"לית הוצאת שוקן ויו"רית התאחדות המו"לים, לא אופטימית ביחס למחיר שיתקבע לאורך זמן. ההוצאה שבראשה היא עומדת טרם חתמה עם הרשתות על הסכם, ול"גלובס" היא אומרת ש"בגלל המשוגעים שהסכימו להנחות המטורפות, המחירים יעלו בצורה דרסטית. אולי בהתחלה המחירים יהיו 'פוליטיים', אבל לאורך זמן אין ספק שהמחירים רק יעלו".

אחד המו"לים הקטנים אומר ש"אנו שואפים למחירים של 60-70 שקל, ויהיו גם ב-40-50 שקל, כמו ספרי שירה או ספרים קצרים במיוחד. כל זה מותנה בהנחה של 50% של הרשתות (מצב שלא קיים כרגע כמעט בכל המקרים - י.מ). הוצאנו לפני עשור ספרים במחיר של 60-65 שקל, ולשם היינו רוצים לחזור.

"יגידו שעליית המחיר מאז מוצדקת משום שמאז גם הייתה עלייה בתשומות, וצודקים. למשל, מחיר הנייר עלה בפראות. אבל אפשר לחזור קרוב למצב שהיה בעבר".

ובאשר להסכם שחתמה ידיעות מול סטימצקי, אומר אותו מו"ל: "ההסכם הטוב של 'ידיעות' מאפשר לה למכור ב-60 שקל, ולאחרים יהיה קשה להתחרות בזה. מצד שני, זה יום גדול שמאפשר למו"לים להתחרות במחירי ספרים, ולא רק תחרות בין שתי הרשתות".

אותו מו"ל גם מציג טענה מעניינת, לפיה יש פה "יתרון לקוטן". לדבריו, "למו"לים קטנים יש אפשרות לתחרות, כי אחד מהסעיפים הגדולים בהוצאות גדולות זה תקורה - ארנונה, חשמל, שכר. היא יכולה להיות 200%. הוצאה קטנה יכולה להתחרות בזה - היא הרי קטנה, זריזה, אין פיירול (רשימת משכורות י.מ), ולרוב היא עובדת מהבית".

יבול הספרים של פברואר, כאמור, צפוי להיות דל. בין אלה ניתן לציין את כנרת-זמורה-ביתן, שיוצאת בשלב ראשון עם ספרים חדשים של יוכי ברנדס וינץ לוי. ב"ידיעות" יצאו עם ספרים של יו נסבו ויורם קניוק ז"ל (שהוצע במחיר של 50 שקל בלבד, אם כי הוא קצר יחסית, וגם מפה מחירו הזול).

בנוסף, כבר יצא ספר חדש בסדרת "פרסי ג'קסון" אצל הוצאת גרף, לאחר שהספרים הקודמים בסדרה נמכרו בקרב הנוער בהיקפים נאים; וב"עם עובד" מפגינים אומץ בהחלטה להוציא ספר ביכורים של רועי בית לוי - "הרים אני רואה" (מחירו 68 שקל), כאשר בחודש הבא ההוצאה צפויה להוציא גם ספר חדש של חיים באר.

אז מתי בעצם המצב שלאחר החוק יתבהר? אחד המו"לים מעריך ש"נתחיל לראות את ההשפעה והמגמה לקראת מאי. אז ייצאו יותר ספרים, וגם זה יהיה קצת אחרי השיגעון של פסח, ויראו איך מתנהגים הקוראים בתקופה שמתאפיינת יותר בקניית ספרים ולקראת שבוע הספר".

במילים אחרות, עוד חודשיים-שלושה נדע טוב יותר אם החוק הביא קללה או ברכה לענף הספרים בישראל.

מי חתם ועם מי
 מי חתם ועם מי