תעלומה בשווקים הפיננסיים

האם המשקיעים בזהב יודעים משהו שאנחנו עוד לא שמענו עליו?

הזהב, המהווה בעיני את הנכס המעניין ביותר למעקב במסגרת המשבר הפיננסי המתגלגל שאנו נמצאים עדיין בתוכו, החל לתת סימני חיים, שוב. זאת אחרי תקופה ארוכה של ירידות חדות.

זו תעלומה בעיניי, כי על-פי כל הקריטריונים הכלכליים הקלאסיים, צמצום בהדפסה של מטבע אמור להביא לעליית ערכו. וכך הזהב, ולמעשה כל סחורה הנסחרת מול אותו מטבע ( במקרה זה הדולר האמריקאי), אמורות לרדת במחירן. והנה ההיפך הגמור קורה.

לאורך כל תקופת השלב האחרון בהרחבה הכמותית, שבו הדפיס הפד כ-85 מיליארד דולר לחודש, ראינו את הזהב דווקא יורד, ועכשיו, כאשר מתבצע צמצום באותה הרחבה, אנו רואים אותו מייצר תחתית כפולה, ואפילו מתחיל לתת סימנים ברורים של חיוב.

כהסבר אפשרי לתעלומה, מצביעים על את אופיו המיוחד של הזהב כנכס-מפלט במצבי אי-יציבות פיננסית, וגם את ההגעה למחיר הייצור, שממנו לא ניתן לרדת בהרבה. אני סבור, שגם אם כל זה נכון עדיין סביר להניח שלפנינו סיום פשוט של תיקון טכני קלאסי, והתחלה של השלב הבא במגמה החיובית, לטווח הארוך, שבמתכת הצהובה.

על מנת לבסס את טענתי, הנה לפניכם הגרף השבועי של "הכסף האמיתי":

משה שלום זהב-18
 משה שלום זהב-18

המהלך הגדול האחרון במגמה, שאנו רואים את סיומו סביב השיא ב-1900, החל את דרכו ב-7-11-2008, סביב שער של 744:

הירידה, עד סביבות ה-1180, הייתה חזרה אחורה של שני שליש, או יותר נכון של 61.8% פיבונצ"י בדיוק! אם נחשוב על הזמנים, והמרחקים, שעליהם מדובר, זו עובדה מדהימה בפני עצמה. היא מעלה מייד את הסברה, שלפנינו נקודה אידיאלית לסיום תיקון טכני קלאסי, של תנועה מגמתית קודמת (3 ירוק).

והנה הנקודות הטכניות הנוספות, המחזקות עוד את האופטימיות לגבי הזהב:

• סביב רמת המחיר המופלאה של 1,180 נוצרה תבנית היפוך של תחתית כפולה (4 ירוק). תבנית עם עומק פנימי כה גדול (המחיר הגיע בו ל-1,450!), מהווה בדרך-כלל סימן מובהק לאימות ההיפוך.

• ניתן למנות בברור את כל מבנה ה-zigzag (מבנה מתקן בתורת גלי אליוט) מאז השיא של 1920 ועד 1180. כזכור, מבנה כזה בנוי מ-3 גלים גדולים (A-B-C), כאשר המבנה הפנימי שלהם בנוי מ-3, 3, ו-5 תתי-גלים בהתאמה. כולם מוצגים בפניכם, על-ידי מספרים שחורים בריבועים כחולים (5 ירוק).

• את תבנית התחתית הכפולה שתיארתי לעיל, מלווה סטייה חיובית, בין תנועת המחיר ואינדיקאטור המומנטום (2 ירוק). זו אחת האתראות-אזהרות החשובה ביותר שניתן לקבל עבור שינוי אפשרי בכיוון התנועה.

• ולבסוף אציין את הברור מאליו, והיא הפריצה של המחיר מעל קו המניפה האחרון (1 ירוק). קווי מגמה המסתדרים בצורה של מניפה יורדת, או עולה (לפחות 3 כאלה), מהווים תמיד אלמנט טכני חשוב לציון. כאשר ניתן לצייר את קו המניפה השלישי, ראוי כבר לבחון את נקודות היציאה מן המהלך, כי מדובר בדרך-כלל בשלב האחרון, והמהיר ביותר של התנועה. וכאשר קו זה נפרץ-נשבר, בשילוב עם רמת תמיכה, או התנגדות, היסטורית (כמו כאן סביב 1280), אנו חייבים להניח שלפנינו אירוע חשוב ביותר לגבי הנכס המדובר.

אין ספק שאם הצמצום בהרחבה הגלובלית יביא לקטסטרופה כלכלית, הזהב ייהנה מכך רבות. אבל, סכנת הדפלציה המרחפת, עדיין, על כל המערכת, אמורה הייתה למנוע עדיין את שיקומו. למרות זאת, הצד הטכני מצביע על השינוי, עכשיו. האם המשקיעים בו, כעת, יודעים משהו שאנחנו עוד לא שמענו עליו?

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.