כץ שוקל להעביר האחריות על פיתוח קווי רכבת לצרפת

כץ מגיב למחדל הקמת הרכבת הקלה בגוש דן ומאשים את רשות החברות שאפשרה לנת"ע לשכור שלוש קומות במגדל עזריאלי ב-8 מיליון שקל בשנה

"אי הקמת רכבת קלה בגוש דן היא מחדל של 50-60 שנה", כך טען היום שר התחבורה ישראל כץ. "אמנם לא נגזור את הסרט על הרכבת, אבל לפחות נשיק את הפרויקט ונדאג שייצא לדרך". כ"ץ אמר את הדברים על רקע סדרת הפרסומים ב"גלובס" על מצבה של התחבורה הציבורית בגוש דן, הכישלון בקידום רכבת קלה בתל אביב וההתנהלות הבעייתית של החברה הממשלתית נת"ע.

נת"ע, החברה האחראית על הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, קיבלה לאורך השנים יותר מ-2.5 מיליארד שקל מכספי משלם המסים אך טרם החלה בביצוע העבודות להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה וטרם הביאה לאישור הקמתם של קווי הרכבת הקלה הנוספים שמתוכננים בתל אביב. בהתייחסו לכך אמר כ"ץ: "אם היו בזבוזים בחברת נת"ע, מדובר בסכומים של עשרות מיליוני שקלים לכל היותר ולא במיליארדים".

חייבים השקעות גדולות

כץ האשים את רשות החברות בכך שאפשרה לנת"ע לשכור שלוש קומות משרדים במגדל העגול בעזריאלי בעלות שנתית של 8 מיליון שקל. "אני לא יכולתי לדעת על ההסכמים האלה", אמר כץ, "הם (רשות החברות - ע"ב) יושבים בדירקטוריון ויודעים כל מה שקורה בחברה".

ישראל נדרשת להשקיע רבע טריליון שקל בשנים הקרובות אם ברצונה להשוות את רמת התחבורה הציבורית בשלוש הערים הגדולות שלה לרמה המקובלת בעולם המערבי, כך קובעת התוכנית האסטרטגית לפיתוח התחבורה הציבורית שהוכנה במשרד התחבורה ובמשרד האוצר.

כץ התייחס לקביעה הזאת ואמר: "הקמת רכבת קלה בתל אביב דורשת מאיתנו השקעות גדולות מאוד, אבל הצורך ברכבת גדול עוד יותר".

השר הוסיף כי הוא פועל להעביר כמה שיותר מתוואי הרכבת אל מתחת לקרקע במטרה לפנות שטחים שיימכרו ליזמים, ובדרך זו לסייע במימון הפרויקט. כמו כן מתכוון כ"ץ לבדוק את האפשרות להעביר את האחריות לפיתוח קווי רכבת נוספים לידי ממשלת צרפת.

"הצרפתים להוטים לבצע את הפרויקט הזה במסגרת של הסכם בין ממשלות. צרפת כבר הציעה לנו בעבר לבצע את הפרויקט ואם היינו מסכימים, הייתה לנו היום רכבת תחתית בתל אביב".