צו 8 לשגרירים

מהי הנוסחה הסודית של השבדים בבניית חברות גדולות

לפני שנתיים, במהלך הכנס השנתי המסורתי של "צו 8 לברצלונה" הגיע השר לעניינים אסטרטגיים דאז, מר בוגי יעלון, כדי לפתוח את הכנס בנאום חגיגי. השר פתח בבדיחה לא ראויה והמשיך בדברי נזיפה בשגרירים הרבים שנכחו באולם, על שהם מייצגים מדינות שמשום מה מתעקשות, אבל ממש מתעקשות, לנסות למצוא פתרון לסכסוך הישראלי פלשתינאי.

מנהלים בכירים בהיי-טק הישראלי שנכחו אז בכנס זוכרים היטב את הבושה והמבוכה שאפפו אותם לשמע הדברים ואת תגובותיהם הנבוכות של השגרירים הזרים. כמי שרואה את עצמו שגריר היי-טק לכל דבר, קמתי אז ממושבי ומתוך השקט שהשתרר באולם דיווחתי לכבוד השר יעלון על תחושות הבושה שלי על כך שהוא, נציג בכיר של ממשלת ישראל (הנושא גם בתואר סגן ראש הממשלה) מדבר כך במפגש חגיגי שכולו דיפלומטיה ורצון טוב של שיתופי פעולה בין נציגי המדינות שהגיעו לכנס לבין אנשי ההיי-טק הישראלי.

לאור כל זאת, התפלאתי במקצת שיעל שני, אשת המיתוג המוכשרת והבלתי נלאית, שיזמה את "צו 8" ביחד עם רמי קליש, שותף מייסד בקרן ההון סיכון פיטנגו, הזמינה אותי השנה להנחות פאנל בכנס החשוב הזה.

לאחר שווידאתי שהשר יעלון איננו מוזמן להרוס את המסיבה גם הפעם (לאחרונה הוא שידרג את עצמו ופנה לעלוב בדיפלומטים רמי-דרג יותר מסתם שגרירים), נעניתי בשמחה. לכבוד הוא לי לייצג את הפנים היפות של ישראל, את החדשנות, את המיתוג שלנו כאומה יזמית התורמת מיכולותיה בתחומי ההיי-טק לעולם כולו.

הפאנל אותו הנחיתי עסק במיתוג מדינות ובחדשנות והתכבדתי לארח בו את שגריר אירלנד בישראל - מר אימן מקי ושגריר שבדיה בישראל - מר קרלוס מגנוס נסר. יש הרבה מן המשותף בין שבדיה, אירלנד וישראל, לפחות בהתייחסותן ובחשיבות שהן מעניקות לחדשנות וליזמות.

אירלנד, אומה צעירה יחסית (קיבלה את עצמאותה בשנת 1921) מונה כחמישה מיליון תושבים ורואה היום בהיי-טק וביזמות כמקור אסטרטגי לצמיחה כלכלית ותחרותיות. לדברי השגריר מקי, ההשקעה הלאומית האירית בחברות טכנולוגיה עצרה את ההגירה השלילית מאירלנד ואף סייעה בעשור האחרון בהחזרת מוחות של אירים שהיגרו לארה"ב ואוסטרליה.

ואכן, אירלנד במובנים רבים מהווה אפילו תחרות למדינת ישראל בכך שהיא הפכה עצמה ליעד אטרקטיבי ביותר עבור מאות חברות היי-טק בין לאומיות שקבעו בה נוכחות בין לאומית, מחוץ לארצות הברית.

שבדיה אף היא איננה מדינה גדולה ומונה פחות מעשרה מיליון תושבים. אבל השגריר שלה התגאה במאות החברות הענקיות שנוצרו שם וביניהן איקאה, אריקסון, וולוו ועוד רבות אחרות. למעשה, על פי שגריר שבדיה, זוהי המדינה בעלת היחס הגבוה ביותר בעולם בין חברות גלובליות לבין כמות התושבים בה.

שאלתי את השגריר נסר האם הוא יכול להסביר לנו, הישראלים, מהו סוד ההצלחה. מהי הנוסחה הסודית של השבדים בבניית חברות גדולות, נושא המטריד רבים וטובים באומת הסטארט-אפים שלנו. אבל לצערי הוא לא השאיר בידינו את הנוסחה להצלחה הזו. ולמי שחושב אחרת: יצירת חברות גלובליות ענקיות, איננה סותרת חדשנות. שבדיה, האומה שהמציאה את קוצב הלב ואת הבלוטות', מדורגת ראשונה בעולם באינדקס החדשנות שהתפרסם בשנת 2013.

היזם שאסור להחמיץ

שני השגרירים טרחו להחמיא רבות לאווירה היזמית ולתרבות החדשנות שהם מצאו בישראל. הם משכו קווי דמיון בין יזמי ההיי-טק הישראלי לבין היזמים במדינות שלהם וציינו כמובן את השירות הצבאי בצה"ל כמקור חשוב למיטב המוחות, דבר המבדיל את ישראל מרוב אומות העולם.

בקהל האזין להם בשקט תת אלוף (מיל.) נ', עד לאחרונה מפקד 8200 ומי שהוביל את היחידה להישגים יוצאי דופן, שזיכו אותה לאות הערכה מיוחד מטעם הרמטכ"ל בני גנץ. הזמנתי את שגרירי שוודיה ואירלנד להאזין ביחד עם הקהל לשיחתי עם נ', שמטעמים מובנים התקיימה ללא צילומים או הקלטות.

הוא דיבר על האתגרים הייחודיים עימם מתמודדים אנשי 8200 וסיפר על אווירת היזמות ביחידה והצורך הקיומי להתחדש ולמתוח את גבולות האפשרי על מנת לייצר פתרונות לצרכי ההגנה של מדינת ישראל. מי שמתחנך על בסיס הערכים האלה מקבל כלים חשובים לדרכו כיזם. נ', כיום בתחילת דרכו האזרחית, סיפר שהוא בעצמו מתכוון להיות יזם היי-טק, איך לא. הוא יושב בבתי קפה ובגראז' המשפחתי ובונה את הסטארט-אפ שלו, ממש בימים אלה. אנשי ההון סיכון שהיו באולם מיהרו לרשום לעצמם, שאת היזם הזה אסור להם להחמיץ בשום אופן.

עם סיום הדברים בדקתי האם השגרירים המכובדים מוכנים להיענות לאתגר טכנולוגי ולצלם את עצמם ב"סלפי", כמקובל אצל שועי עולם בימים אלה. הם נענו בספורטיביות, צירפו אליהם את יעל שני מארגנת הכנס, וחייכו באופן דיפלומטי ביותר אל מצלמת האייפון שלי, אותה הפעיל בגבורה רבה ובכישרון טכני בולט השגריר האירי. התוצאות מדברות בעד עצמן.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל