אנדרומדה רוכשת מטבע בחזרה את הזכויות למוצר הסוכרת

התמורה - עד 72 מ' ד' - תשולם מהכנסות אנדרומדה מהמוצר או מאקזיט בחברה, אם יתרחשו בעתיד

חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב), שבניהולו של ראובן קרופיק, מדווחת היום כי החברה הבת, אנדרומדה (84%), חתמה על עסקה מול חברת התרופות טבע, ולפיו טבע תחזיר לאנדרומדה את זכויות הפיתוח והשיווק של התרופה שלה לסוכרת נעורים, DiaPep277, וכן את המניות שלה באנדרומדה (כ-16%). זאת תמורת סכום עתידי של עד 72 מיליון דולר, שישולם מהכנסות אנדרומדה מהמוצר או מאקזיט בחברה - אם יתרחשו.

בנימוקי ועדת הביקורת והדירקטוריון של כת"ב לביצוע העסקה נאמר בין היתר כי, רכישת המוצר חזרה מטבע תאיץ "תהליכי מסחור ופיתוח עסקי סביב המוצר, המתרחשים בחודשים האחרונים". כך, ייתכן כי העובדה שטבע החזיקה בזכויות המוצר הייתה חסם במו"מ על עסקה למסחור המוצר, שכעת יכול להמשיך ללא הפרעה.

העסקה גוזרת לאנדרומדה, רק במקרה של הצלחה ותשלום מלוא התמורה, שווי של 450 מיליון דולר. עדיין לא ברור כיצד תירשם העסקה בספרי כת"ב, והחברה מסרה כי תדווח על כך בהמשך.

טבע שחררה המוצר בסכום גבוה

טבע השקיעה עד כה 36 מיליון דולר במוצר, היא עשתה זאת בהדרגה מאז 2007, אז רכשה לראשונה את הזכויות ועד 2013. כך, קבלת התמורה מכת"ב - מה שכלל אינו מובטח כיום - תניב הניב לה החזר של עד פי 2 על השקעתה.

מוצר ה-DiaPep277 מיועד למנוע את ההתדרדרות של מחלת סוכרת הנעורים. על המוצר לעבור שני ניסויי שלב III, כשהניסוי הראשון הסתיים בהצלחה. תוצאות הניסוי השני יפורסמו עד סוף השנה, ובמקרה של הצלחה ניתן יהיה להגיש את המוצר לשיווק.

טבע רכשה את הזכויות למוצר בתקופתו של המנכ"ל שלמה ינאי, שבה רכשה זכויות למוצרים נוספים מחברות בנות של כת"ב. בתקופתו של המנכ"ל לשעבר ד"ר ג'רמי לוין, בוטלו כמעט כל ההסכמים הללו, והמוצרים הוחזרו לחברות הבנות של כת"ב בחינם או תמורת תשלומים בהיקפים נמוכים יחסית. המוצר של אנדרומדה היה האחרון שבו טבע המשיכה להחזיק, והיא שחררה אותו רק תמורת סכום גבוה. טבע עדיין מחזיקה ב-14% ממניות כת"ב.