ראשי ועדים בחברת החשמל: "קאקערים" זו לא קללה

מחריף העימות הפנימי בין ראשי ועדי העובדים במרחב הצפוני של חברת החשמל על רקע העלבת הנהלת החברה

"הצעת הנהלת חברת החשמל לעובדים היא חיסול העבודה המאורגנת בחברת החשמל" - כך אומר ל"גלובס" אחד מראשי ועד העובדים. חברת החשמל מבקשת לבטל את המבנה הפריטטי הנוהג בחברת החשמל מאז הקמתה לפני 90 שנה. מבנה זה מעניק לעובדים ייצוג שווה להנהלה בוועדות העוסקות בניהול כוח האדם בחברה, ייצוג שמשמעו זכות וטו על מינויים, פיטורים וקידום עובדים. כחלק מהכנסת "גמישות ניהולית" לחברה מבקשת ההנהלה להעביר לחוזים אישיים את כל המנהלים בחברה מדרג סגן מנהל אגף ומעלה.

הרעיון עלה במסגרת הצעת ההנהלה שהוצגה לעובדים בשבוע שעבר. בנוסף מבקשת ההנהלה להוציא למיקור חוץ שירותים רבים הניתנים כיום על-ידי עובדי החברה ובהם תחום הרכב, המטבחים ואף חלקן מתפקידי התכנון. כמו כן מבקשת ההנהלה כי עובדים שיועסקו בחברות בת של החברה יוצאו מחוץ להסכם הקיבוצי הקיים.

העובדים צפויים לתת להנהלה את תשובתם להצעה בפגישה שתתקיים השבוע בהשתתפות ממלא מקום יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. גורמים בוועד העובדים מסרו ל"גלובס" כי הם דוחים על הסף את רעיון מיקור החוץ. מעבר לכך הביעו העובדים תמיהה על כמות הפורשים שההנהלה מציעה - 2,600. כמחצית ממספר זה הם עובדים שהיו אמורים להגיע לגיל פרישה בחמש השנים הקרובות. כל עובד יקבל פיצויי פיטורים בשיעור 150% וחבילת פרישה ששוייה הכספי מוערך ב-1.5 מיליון שקל.

חלק ניכר מהעובדים שיפרשו יבואו מתוך תחנות כוח שייסגרו ובהן תחנת חיפה שתיסגר ב-2015, תחנת אשכול באשדוד שתיסגר ב-2018, תחנת רידינג שתיסגר ב-2024. כ-350 עובדים צפויים להיגרע ממצבת העובדים בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה ש-4 מתוך 6 יחידות הייצור שלה צפויות להיסגר. במקום היחידות שייסגרו מתכננת חברת החשמל להקים תחנות כוח חדשות המונעות בגז, שיעסיקו מספר קטן בהרבה של עובדים.

מלחמת ראשי הוועדים

מחריף העימות הפנימי בין ראשי ועדי העובדים במרחב הצפוני של החברה, לאחר שסמנכ"ל משאבי אנוש בחברה איקא יכין אמר בשבוע שעבר בבית המשפט כי ראש המרחב הצפוני בוועד, יעקב דבידה, מסר לידי ההנהלה הקלטות מאסיפת עובדים שערכו ראשי ועד המהנדסים.

על-סמך הקלטות אלה מאשימה הנהלת החברה את ראשי הוועד, יעקב חי ואלי יעקובי, כי העליבו את הנהלת החברה, וכי הדבר מהווה עילה להדחתם. במכתב שהפיצו היום טענו ראשי ועד המהנדסים כי לא השתמשו בביטויים מעליבים כלשהם נגד הנהלת החברה למעט הביטוי "קאקערים" וכי הם עומדים מאחורי הביטוי.

במכתב כינו ראשי הוועד את דבידה "מלשין בשירות ההנהלה". דבידה מסר בתגובה כי הוא אינו מכחיש דברים שנאמרו על-ידי סמנכ"ל משאבי האנוש יכין.