כת"ב קרובה למכירת אנדרומדה במאות מיליוני דולרים

שבוע לאחר שכלל תעשיות ביוטכנולוגיה שבשליטת לן בלווטניק רכשה את חלקה של טבע בחברה לפי שווי של כ-450 מיליון דולר במקרה של הצלחה, היא חתמה על מזכר הבנות בלתי מחייב למכירתה לחברת תרופות אמריקאית

חברת ההשקעות בפיתוח תרופות, כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב) שבשליטת המיליארדר לן בלווטניק, הודיעה היום כי החברה הבת שבשליטתה, אנדרומדה, חתמה על מזכר הבנות בלתי מחייב להימכר לחברת תרופות אמריקאית.

"התמורה תכלול תשלום מיידי ותשלומים עתידיים נוספים, העשויים להגיע להיקף של מאות מיליוני דולרים בתלות בעמידה באבני דרך הקשורות בפיתוח/רישום/היקפי מכירות התרופה לסוכרת נעורים אותה מפתחת אנדרומדה", נכתב בהודעת כת"ב. "בנוסף, תכלול התמורה תמלוגים בשיעור דו ספרתי ממכירות התרופה".

אנדרומדה מפתחת מוצר להאטת התדרדרות מחלת סוכרת הנעורים, בשם Diapep277. לפני שבוע הודיעה כת"ב על רכישת מלוא הזכויות ל-Diapep277 מידי טבע, אחרי שעד אז חלקו ביניהן שתי החברות את הזכויות עליו. אנדרומדה רכשה בחזרה את הזכויות שמכרה לטבע בעבר לשיווק המוצר, וכן החזקה של 16% בחברה, תמורת עד 72 מיליון דולר במקרה של הצלחה. כלומר, העסקה מגלמת לאנדרומדה שווי של עד 450 מיליון דולר.

לאור כל זאת, ניתן להעריך כי העסקה הנוכחית עם התאגיד האמריקאי עשויה להניב לכת"ב (שתחזיק 96% ממניות אנדרומדה לאחר השלמת רכישת המניות מטבע) הכנסות משמעותיות הרבה יותר במקרה של הצלחה. אחרת, כך ניתן להניח, היא לא הייתה מסכימה לרכוש את חלקה של טבע בסכום זה.

עוד ניתן להניח כי בעת סגירת העסקה עם טבע, כת"ב כבר הייתה מודעת לפרטי העסקה עליה דיווחה היום, ובנתה את הסכם חילוץ המוצר מידי טבע בהתאם. ככל הידוע, טבע לא ידעה עד כמה העסקה הנוכחית מתקדמת או פרטים אחרים עליה. עם זאת, היא הייתה יכולה לקרוא בדוחות כת"ב, כי האחרונה מנהלת מגעים למציאת שותף חדש לשיווק המוצר של אנדרומדה.

מעבר לכך יש להזכיר כי בנוסף לסכום שהתחייבה כת"ב לשלם לטבע, היא גם חייבת לחברת דבלוג'ן, ממנה רכשה את המוצר במקור, עוד עשרות מיליוני דולרים מתוך התמלוגים שתקבל מכל עסקה שתבוצע במוצר.

היחסים עם טבע התקררו

אנדרומדה וטבע חתמו על הסכם הפיתוח המשותף ל-Diapep277 ב-2009. למעשה, כבר כשכת"ב רכשה את המוצר הזה מחברת דבלוג'ן הגרמנית ב-2007, היא נתנה לטבע אופציה על המוצר.

על פי ההסכם המקורי, טבע הייתה אמורה לממן את פיתוח המוצר ולרכוש את אנדרומדה בחלקים ובהדרגה, כשהעסקה הראשונה בוצעה לפי שווי של 100 מיליון דולר אחרי הכסף לאנדרומדה. טבע הספיקה להשקיע לאורך השנים 36 מיליון דולר בפיתוח המוצר, לפי שווי משתנה, לפני שלאחרונה החזירה אותו, כאמור, לכת"ב.

מבחינת כת"ב, העסקה הנוכחית, אם תיחתם באופן סופי, עשויה להיות הראשונה שבה ממוסחר מוצר של החברה לתאגיד גדול שאינו טבע. בעבר ניהלה החברה מספר מגעים מתקדמים עם חברות תרופות אחרות סביב מוצריה, אולם העסקאות הללו עדיין לא יצאו לפועל.

בתקופתם של ישראל מקוב ושלמה ינאי כמנכ"לי טבע (בהן כיהן ד"ר אהרון שוורץ כראש המיזמים הייחודיים של טבע), כת"ב נחשבה למעשה לחברת לוויין של טבע. היחסים בין הגופים התקררו לאחר ששוורץ עזב את טבע בתקופתו של ינאי, ובהמשך הצטננו עוד יותר בתקופתו של ד"ר ג'רמי לוין כמנכ"ל החברה. בתקופתו של לוין, טבע החזירה לכת"ב בחינם, או מכרה לה בסכומים נמוכים, את רוב המוצרים שרכשה ממנה - למעט המוצר של אנדרומדה. את המוצר הזה נאלצה כאמור כת"ב לחלץ בסכום משמעותי יותר, כדי לסגור את העסקה הנוכחית.

כעת אין לטבע החזקות במוצרים של כת"ב, למעט 14% בכת"ב עצמה ו-50% ממיזם משותף לפיתוח מוצר ה-StemEX של גמידה סל, הנחשב היום למוצר הפחות מעניין של גמידה.

מה קרה לחברות הללו מאז החזרת המוצרים שלהן? על פי דוחות כת"ב, קיורטק מנהלת מגעים שאינם מתקדמים למסחור המוצר שלה לתאגיד בינלאומי, ואילו גמידה סל ומדיוונד בוחנות הנפקה. חברה בת מהותית נוספת של כת"ב, ביוקנסל, שבינה לבין טבע לא היו יחסים (אף שנערכו שיחות ביניהן), דיווחה לפני כמה חודשים על כישלון מו"מ למסחור מוצר שלה לטיפול בסרטן שלפוחית השתן, אולם כעת היא מנהלת מגעים אחרים.

"חיסון" נגד סוכרת

שוק סוכרת הנעורים מוערך בהיקף של 3 מיליון בני אדם בארה"ב לבדה. המחלה פוגעת בתאי הביטא בלבלב, כך שהגוף אינו יכול לייצר את הורמון האינסולין ויש להחליף את האינסולין הטבעי של הגוף באינסולין מלאכותי. התרופה של אנדרומדה מאיטה את הידרדרות הלבלב, ומאפשרת לחולה להמשיך להסתמך זמן רב יותר על אינסולין טבעי, כך שיש פחות צורך בהזרקה של אינסולין מלאכותי, וגם קל יותר לשלוט במחלה.

מוצר ה-Diapep277 פותח במקור על ידי פרופ' ירון כהן ממכון ויצמן. הוא מוסחר על ידי מכון ויצמן לחברת פפטור הישראלית, שמוזגה לתוך דבלוג'ן הגרמנית. כאמור, ב-2007 קנתה כת"ב את המוצר מדבלוג'ן.

Diapep277 כבר נמצא בשלב III של הניסויים הקליניים. החברה פיצלה את שלב III לשני חלקים, וכבר סיימה בהצלחה את החלק הראשון שלו, כשהיא משיגה תוצאות טובות בכל הפרמטרים שקבעה כעיקריים לניסוי.

למרות ההישגים על הנייר, היו גורמים בשוק שטענו כי התוצאות אמנם מובהקות לעומת קבוצת ביקורת, אך אינן מרגשות מבחינת ההשפעה הפרקטית על מהלך המחלה. נכונותה של חברה גדולה לרכוש את המוצר בסכומים המדוברים, מעידה על כך שהיא לפחות מאמינה כי המוצר כן מביא בשורה לשוק הסוכרת, ואלו כבר חדשות טובות לאנדרומדה, בין אם העסקה תצא לפועל על פי מזכר ההבנות הנוכחי, ובין אם לא.

תוצאות שלב III השני של החברה צפויות באוקטובר הקרוב, והעסקה הנוכחית אמורה להיחתם עוד לפני כן. בהתחשב בכך שהתוצאות כבר התקבלו מניסוי שלב III הראשון ואילו הניסוי השני נערך בצורה כמעט זהה לו, הסיכון הפיתוחי סביב המוצר הוא נמוך יחסית למקובל בחברות ביומד אחרות, אך ברור שבתחום הזה תמיד קיים סיכון. יציין כי גם סביב חתימת העסקה הנוכחית עדיין קיימת אי ודאות, שכן מדובר במזכר הבנות בלבד, וחלק מהתנאים אינם סגורים.

אנדרומדה

■ שנת הקמה: 2007 (על בסיס פעילות פפטור שהוקמה ב-1993)

■ תחום פעילות: פיתוח מוצר להאטת התקדמות סוכרת נעורים

■ מייסדים: כלל ביוטכנולוגיה וד"ר שלמה דגן

■ ממציא המוצר: פרופ' ירון כהן ממכון ויצמן

■ מנכ"ל: ד"ר שלמה דגן

■ גיוסי הון: 51 מיליון דולר על ידי כת"ב וטבע

■ השקעות במוצר טרם רכישתו על ידי אנדרומדה: מעל 100 מיליון דולר על ידי פפטור ודבלוג'ן

■ שלב בפעילות: ניסוי שלב III שני