המבקר על כנס הבחירות של הליכוד: "פאר וראוותנות מופרזים"

דוח מבקר המדינה: הכנס כלל הופעה של שרית חדד ב-80 אלף שקל על 3 שירים וכן הפקה בכ-350 אלף שקל ■ בליכוד טענו אז כי הכנס עלה 700 אלף שקל ■ הליכוד בתגובה: "הסכומים סבירים"

מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה על כנס הבחירות הגרנדיוזי של הליכוד-ביתנו, שכלל הופעה של הזמרת שרית חדד, וקבע כי אין מקום להפקת כנסים בפאר ובראוותנות על חשבון כספי ציבור. עלות הכנס, שהתקיים בבנייני האומה ופתח את קמפיין הבחירות של הליכוד-ביתנו, הסתכמה ב-1.2 מיליון שקל.

דוח מבקר המדינה:

זיופים, העסקת משפחה ושכר מופרז בוועדת הבחירות המרכזית

לאילו מפלגות תרמו אנשי עסקים מוכרים?

המבקר: גירעונות הסיעות עלולים לסכן את הדמוקרטיה

יש עתיד התנתה תשלום שכר הדוברת בתוצאות הבחירות

על פי המבקר, מדובר בסכום "מופרז", המהווה כ-35% מכלל הוצאותיה על כנסים בכל תקופת הבחירות. מדיווחי הליכוד-ביתנו למבקר עולה, כי עבור שכירות האולם לערב אחד ובעבור כיבוד שולמו 207,131 שקל; בעבור הפקה ובימוי הוצאו 347,099 שקל; הופעתם של שרית חדד ודודו פישר עלתה 106,205 שקל, מהם 80 אלף שקל שולמו לחדד בגין שלושה שירים, שהזכור בהם היה: "אתה תותח"; עבור פרסום שולמו 308,170 שקל; עלויות צילום וידיאו נאמדו ב-97,954 שקל; ובגין הסעות נרשם סכום של 157,401 שקל. כל הסכומים שולמו בגין אירוע שנמשך שעתיים בלבד.

צוות ההסברה של הליכוד טען לאחר הכנס כי עלותו נאמדה ב-700 אלף שקל בלבד, בניסיון לטשטש את הסכומים האמיתיים.

הסיעה הסבירה כי הסטת תקציב להפקת כנס הפתיחה נעשתה כחלק מקמפיין התעמולה של הסיעה על מנת לשכנע את הציבור באמיתות החיבור בין שתי המפלגות, שאותן מייצגת הסיעה. המבקר קבע, כי מדובר בהוצאות לא תקינות בסכומים שאינם סבירים. "גם במסגרת מערכת בחירות, אין מקום להפקת כנסים בפאר ובראוותנות, שעלותם מצטברת לכדי סכומי עתק, על חשבון כספי ציבור, ובמימון משלם המסים, והוצאה מעין זו חורגת מהגדרת 'הוצאות' שבחוק".

שפירא קובע עוד, כי ההוצאות אינן סבירות נוכח העובדה שבהתנהלותה הכספית בתקופת הבחירות יצרה הסיעה גירעון של מיליוני שקלים, ואף מכאן שהיה על הליכוד-ביתנו להימנע מהתנהלות ראוותנית.

הביקורת העלתה כי שתי סיעות נוספות - העבודה ומרצ - כללו בכנסי בחירות שערכו הופעות אמנים, בניגוד להוראות חוק דרכי תעמולה.

מהליכוד נמסר, כי "הליכוד ילמד את הערות המבקר וינהג לאורן. הליכוד צמצם את הגירעון באופן משמעותי מאז הבחירות. התנועה מקפידה לנהל את מערכת הבחירות בהתאם לחוק מימון המפלגות ולהנחיות המבקר, ואכן במשך שנים קיבל הליכוד דו"חות חיוביים על התנהלותו הכספית במערכות הבחירות".

"רשימת הליכוד ישראל ביתנו לכנסת העדיפה מטעמים של אסטרטגיית בחירות, לקיים כנס פתיחה מרכזי גדול של מערכת הבחירות המשותפת, שאליו הוזמנו אלפי פעילים מרכזיים של שתי המפלגות כדי לאחדם לקראת פעילותם המשותפת. מטעמים אלה מצאה לנכון הרשימה להקצות לכנס הפתיחה משאבים כספיים, שלדעתה היו סבירים בשים לב למספר הפעילים שהוזמנו לכנס, למטרותיו ולכנסים דומים שנערכו ע"י מפלגות אחרות".