השת"פ של לוריאל: תילחם בקמטים עם שושנת ים

ההסכם עשוי להניב לחברת סטרלט דרמה הישראלית הכנסות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים ■ שוק הקוסמטיקה מגלגל 40 מיליארד דולר בשנה

חברת הסטארט-אפ הישראלית סטרלט דרמה חתמה על הסכם פיתוח משותף עם ענקית הקוסמטיקה לוריאל. כך נודע ל"גלובס". החברה הישראלית הוקמה לפני יותר מעשור, תחת השם ננוסייט ונעזרה במנגנון שהופק ממדוזות, על מנת להחדיר תרופות לתוך העור. בהמשך הדרך שינתה החברה את המיקוד שלה ועברה מתחום התרופות לתחום הקוסמטיקה הרפואית, ושינתה את המוצר. כעת הוא מופק משושני ים, אשר גם להן יש מנגנון טבעי להחדרת חומרים (ארס) לתוך עורו של תוקף כדי להגן על עצמה. שמה של השושנה הוא starlet sea anemone, ומכאן השם החדש של החברה.

ההסכם של סטרלט דרמה עם לוריאל יניב לחברה בשלב הראשון, מיליוני דולרים בודדים. אם שיתוף הפעולה יעלה יפה הוא עשוי להתרחב ולתרום לחברה הכנסות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. ההסכם נועד לפתח שיטה חדשה להחדיר לתוך השכבה האמצעית של העור חומר בשם חומצה הילורונית, שנועד להחליק קמטים ולמצק את העור. המוצר יהיה שילוב של חומצה הילורונית של לוריאל עם שיטת ההחדרה של סטרלט דרמה - אותו מנגנון המופק משושנת הים.

מאחר שכל מוצרי החברה מבוססים על שילוב ייחודי בין מנגנון החדרה לבין חומר קוסמטי או רפואי, היא יכולה לחתום על שיתופי פעולה במקביל עם מספר גופים.

סטרלט דרמה מנוהלת כיום על ידי המנכ"ל ד"ר אמיר תורן, לשעבר מנהל מו"פ בחברת התרופות מדיוונד, סמנכ"ל בפלוריסטם ומנכ"ל קוריליוס. אלון מאור, בעבר מנהלת החטיבה האסתטית של לומניס, יו"ר אולטרה שייפ והיום שותף ב-BRM, הוא יו"ר החברה. זוהי אחת ההשקעות הראשונות שהוא מבצע כחלק מן ההחלטה של BRM להשקיע כעת יותר בתחום הרפואי. "המטרה שלי בחברה היא לחזק את יציאתה לשוק", אומר מאור.

טכנולוגיות רבות מנסות להתמודד עם האתגר של החדרת חומרים לעור (ביניהן ניתן למנות למשל את טרנספארמה הישראלית, שעשתה זאת באמצעות קרינת RF, אך לא הצליחה בפיתוח התהליך לתחום התרופות, ולבסוף נרכשה על ידי סינרון דווקא בשל הפוטנציאל שלה בתחום הקוסמטי).גם ננוסייט החלה כאמור בתחום התרופות, ועברה למיקוד בתחום הקוסמטי.

מחטים סופר-זעירות

לשושנת הים (כמו גם למדוזה וחיות ים ארסיות אחרות), יש מערכת של מחטים סופר-זעירות, קטנות פי 100 מקוטר שערה, שיכולה ליצור חורים זעירים בעור ולהחדיר לתוכו כל חומר שנמצא בסביבה. את המנגנון הזה מפיקה סטרלט דרמה משושנים שהיא מגדלת במערכת של מי ים במעגל סגור בקיסריה, ומשתמשת בו כך: תחילה, שמים על העור את המחטים, אחר כך מורחים את החומר הקוסמטי הרצוי יחד עם חומר שגורם לאקטיבציה של המחטים. בשלב זה נוצרים חורים זעירים והמחט "יורה" את החומר שמסביבה עד לשכבה האמצעית של העור. במקום זה נמצאים רוב החומרים הקשורים לאנטי אייג'ינג ומיצוק. התהליך אינו כואב, אולי מעט מעקצץ. הסיכות של שושני הים מתאימות באורכן באופן טבעי להגיע בדיוק עד השכבה האמצעית של העור. הן ארוכות מספיק כדי לחדור לעומק העור, אך לא כל כך ארוכות כך שיסכנו בהבאת החומר אל תוך מחזור הדם.

חלק מהאתגר שניצב בפני החברה הוא להפוך את התהליך של גידול והפקת המחטים מהשושנה להגיוני מבחינת ייצור מסחרי, כולל מחיר, אתגר שהיא מאמינה כעת שהשיגה. מעבר לכך, לדבריה התהליך כעת הדיר (כלומר ניתן להשיג את אותה התוצאה באמצעות החומר שוב ושוב ואין הפתעות בכל ניסיון), וניתן לשלוט בעוצמת התוצאה, לפי ריכוז החומר הפעיל וריכוז המחטים.

החברה אף ערכה ניסויים קליניים בטיפול באקנה ב-21 חולים ובטיפול באמצעות חומר מאלחש. בשני הניסויים הושגו תוצאות מבטיחות, ולא נצפו בעיות בטיחות.

מאור: "אנחנו נמצאים כבר מעט למעלה משנה בהתקשרויות כאלה ואחרות עם חברות גדולות שכולם מכירים, וכולן מאוד מתלהבות, הן מהתוצאות שאנחנו משיגים עם החומרים שלהן והן מכך שהם מצליחים לשחזר את התוצאות במעבדות שלהן".

רשימת המשקיעים בחברה, שגייסה כ-9 מיליון דולר עד כה, כוללת את שמעון אקהויז ומשה מזרחי, ממייסדי סינרון ומשקיעים בכירים במגוון חברות בתחום האסתטיקה, וכן קבוצת משקיעים מברזיל.

תור מציין כי אין צורך באישור FDA עבור מוצרים קוסמטיים שאין להם טענה רפואית, אך יידרש לכל מוצר ניסוי בטיחות ב-100-200איש לכל היותר. שוק הקוסמטיקה מגלגל 40 מיליארד דולר, מהם 25 מיליארד בתחום טיפוח הפנים.

המוצר הראשון של החברה, שמיועד דווקא לתחום הלבנת הפנים או אקנה, עשוי להיות בשוק כבר במחצית 2015.

סטרלט דרמה

שנת הקמה: 2000 (תחת השם ננוסייט)

תחום פעילות: החדרת חומרים קוסמטיים לעומק העור

מייסדים: ד"ר עמית לוטן וד"ר תמר לוטן, חן פורת וד"ר שמעון אקהויז

גיוסי הון: 9 מיליון דולר

משקיעים: ד"ר שמעון אקהויז ומשה מזרחי, קרן BRM, קרן Encaniba Enterprises

מקור: IVC-Online