הפרקליטות דורשת משולה זקן למסור עדות חדשה במשטרה

זאת לפני שיוחלט אם לחתום איתה על הסכם עדת מדינה בתיק הולילנד ■ משמעות הדרישה שהוצבה לסנגוריה של זקן היא שקטנו הסיכויים לחתימת הסכם

הפרקליטות דורשת משולה זקן למסור עדות חדשה במשטרת ישראל, לפני שיוחלט אם לחתום איתה על הסכם עדת מדינה - כך החליטו ראשי הפרקליטות בתום דיון שהתקיים היום (ג') בהשתתפות פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן; ופרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן-ארי שווקי, ראש צוות התביעה בתיק הולילנד.

משמעות הדרישה שהוצבה לסנגוריה של זקן היא שקטנו הסיכויים לחתימת הסכם בין הפרקליטות לבין זקן.

אמש (ב') חתמה זקן מול סנגוריה, עורכי הדין עפר ברטל ודב גלעד כהן, על מסמך המעיד על התייצבותה האישית המוחלטת מאחורי היוזמה לחתימת הסדר עם הפרקליטות ולמסירת עדות חדשה, שאמורה על-פי ההערכות להפליל את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בעבירות של לקיחת שוחד.

בעיני צוות הסנגורים של זקן, משמעות חתימתה האישית של זקן על המסמך, פירושה שהיא איננה מתכוונת לקבל "רגליים קרות" ברגע האחרון ולהימלך בדעתה רגע לפני החתימה או רגע לפני מסירת העדות המפלילה החדשה, כפי שאירע בשלביו הראשונים של משפט הולילנד - אז התקיים משא-ומתן לחתימת הסדר טיעון בין הפרקליטות לזקן, שעליו היא סירבה לחתום ברגע האחרון.

אתמול הודיע השופט במשפט הולילנד, דוד רוזן מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, כי הכרעת הדין בתיק תינתן ב-31 במארס, בעוד פחות מחודש.

החלטתו התקבלה לאחר שהפרקליטות הסירה את בקשתה להשמיע תגובה בעל-פה לסיכומי הסנגורים מטעם הנאשמים, ולפיכך בוטל גם הדיון שיועד להתקיים ביום ראשון הקרוב בבית המשפט.

מהחלטתו של רוזן עולה כי בכוונתו לפרסם את הכרעת הדין בפרשה זו, הצפויה להיות עבת-כרס, בהקדם האפשרי, וכי רוזן איננו נלהב מהאפשרות ששלב העדויות בתיק ייפתח מחדש, באמצעות עדותה המחודשת של זקן, שתהיה מלווה בראיות נוספות, מה שיצריך חקירות נגדיות וכן סיכומים מחודשים מצד כל הצדדים.

על אף המהלכים התקשורתיים של השבוע האחרון, שמטרתם הייתה לקדם את האפשרות לחתימת הסכם בין הפרקליטות לבין זקן, בצוות התביעה רחוקים מלהביע התלהבות מאפשרות זו.

בקרב התביעה ערים לא רק לתועלת שעשויה לצמוח מעדותה החדשה, אלא גם לנזק הראייתי שעלול להיווצר במקרים מסוימים לתביעה. כך, אם תעיד זקן מחדש בבית המשפט, יהיה על הפרקליטות לנמק מדוע היא מבקשת כעת מבית המשפט לדחות חלקים מעדותה הקודמת כבלתי אמינים, לאחר שבסיכומי התביעה ביקשה מהשופט רוזן דווקא לאמץ חלקים מאותה עדות.

בנוסף, בפרקליטות דחו כחסרי חשיבות את הרמיזות שזקן עשויה לפתוח מחדש בעדותה גם את פרשות ראשונטורס וטלנסקי. פרשות אלה מצויות בהמתנה לפסק דינו של בית המשפט העליון, בערעור שהגישה הפרקליטות לבית המשפט העליון על זיכויו של אולמרט מאותן פרשות.

משפטנים בכירים, המכירים את עבודת בית המשפט העליון בערעורים פליליים, חיוו בימים האחרונים את דעתם כי אף שמבחינה תיאורטית רשאי הרכב השופטים, בראשות נשיא העליון אשר גרוניס, לאשר שמיעת עדות חדשה גם בשלב המאוחר הזה של המשפט - ככל הנראה באמצעות החזרת התיק לבית המשפט המחוזי לגביית העדות - ואולם למעשה מדובר במקרה כה חריג וכה נדיר, עד שהסיכוי להתקיימותו אפסי עד בלתי אפשרי.

בפרקליטות מעריכים כי מצבם הראייתי בתום משפט הולילנד משביע-רצון, וקיים סיכוי גבוה להרשעתם של אולמרט וזקן בעבירות שבהן הם מואשמים, ובראשן לקיחת שוחד.

בנוסף, נוכח ההערכה כי לא ברור עד כמה עדותה החדשה של זקן אכן תחדש מבחינה ראייתית בעיניו של בית המשפט, הוחלט בסופה של ההתדיינות לדרוש מזקן ומסנגוריה כמה תנאי-סף, ובראשן הדרישה שזקן תפנה למשטרה ותמסור עדות חדשה במשטרה, שרק לאחריה יוכלו בפרקליטות להחליט סופית בדבר ערכה של אותה עדות, ולהכריע האם לחתום על הסכם עדת מדינה עם זקן.

ההערכות הנשמעות כעת נעות סביב עונש מאסר בפועל של שנה עד שנה וחצי לזקן, אם אכן ייחתם הסכם עמה.

הן הפרקליטות והן סנגוריה של זקן סירבו להגיב לפרטים החדשים.