יוגב: אם חברת החשמל לא תונפק - התעריף יעלה

(עדכון) - שר התשתיות הלאומיות סילבן שלום, בעקבות פיצוץ המשא ומתן עם עובדי חברת החשמל אמש: לא אהסס להתערב כדי לפתור את המשבר

התנגדות ההסתדרות להנפקת חברת החשמל תיאלץ את המדינה לייקר את תעריף החשמל כדי לממן את הרפורמה בחברה, כך הזהיר היום מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב. שר התשתיות הלאומיות סילבן שלום אמר היום (ד') כי לא יהסס להתערב על מנת לפתור את המשבר שאליו נקלע אתמול המו"מ בין העובדים.

"ידעתי שהמשבר הזה יגיע", אמר שלום היום בוועידת רשות החשמל, "אבל אני עדיין מקווה שאפשר יהיה להגיע להסכמות ללא צורך בהתערבותי". יוגב, שעדכן את השר שלום ואת שר האוצר יאיר לפיד בהתפתחויות במו"מ, יעשה היום ניסיון אחרון להגיע להסכמות עם יו"ר ועד העובדים של חברת החשמל מיקו צרפתי ויו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות אבי ניסנקורן.

כפי שדווח אמש ב"גלובס" הגיע המו"מ בין המדינה לעובדים וההסתדרות למבוי סתום בגלל התנגדות ההסתדרות להנפקת 15% מחברת החשמל בבורסה. בהסתדרות חוששים כי הנפקת החברה תהיה צעד ראשון בדרך להפרטתה. יוגב אמר כי ההנפקה בבורסה הייתה אמצעי חשוב במאמצי הממשלה לגייס הון לחיזוק האיתנות הפיננסית של החברה ובלעדיה לא יהיה מנוס משימוש בכלים תעריפיים לחיזוק החברה, כשעל הכוונת ההוזלה הצפויה בתעריף החשמל מ-2015 כתוצאה מכניסת הגז הטבעי.

העילה המיידית לפיצוץ ישיבת המו"מ אמש הייתה סירובו של הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם להצעת צרפתי לדחות את הדיון שנקבע לשבוע הבא בבית הדין לעבודה בנושא חריגות השכר של עובדי החברה. הישיבה נועדה לאפשר לוועדת יוגב להגיע להסכמות עקרוניות עם עובדי חברת החשמל לגבי ההתייעלות החברה והשינויים במשק החשמל, ערב פרסום המלצות הוועדה לרפורמה במשק החשמל.

לצד המחלוקת בנושא ההנפקה מתנגד ועד העובדים להצעת המדינה למכור את תחנת הכוח אשכול באשדוד במקום הכוונה המקורית למכור 51% מהבעלות על תחנת הכוח העתידית D ולדרישת המדינה לאפשר לחברת ניהול המערכת החדשה שתוקם שליטה ישירה ביחידות הייצור בחברה. בשל מחלוקות אלה לא הגיעו הצדדים לדון בנושא התמורה הכספית שתשולם לעובדי החברה בתמורה להסכמתם לרפורמה.

הממונה על ההגבלים: הרפורמה מבטאת נסיגה מהחלטות הממשלה

ראש הרשות להגבלים עסקיים דיוויד גילה מתח היום (ד') ביקורת חריפה על הרפורמה המתגבשת במשק החשמל וטען כי ההבנות מבטאות נסיגה במדיניות הממשלה. גילה טען כי הצרכנים יידרשו לשלם "מס חשמל" כתוצאה מכך שחברת החשמל תמשיך להיות יצרן החשמל הגדול במשק ולשלוט על רשתות ההולכה והחלוקה, מה שיאפשר לה להוציא מהמשחק מתחרים פוטנציאליים. יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל טען כי ישראל חייבת להסכים לרפורמה אם ברצונה להבטיח את המשך קיומה של חברת החשמל.

רשות החשמל פרסמה הבוקר לשימוע ציבורי את כללי התחרות החדשים בשוק ייצור החשמל. כפי שנחשף ב"גלובס", מודל התחרות מבוסס על מודל ה-POOL האירי ועל תחרות בעלויות הייצור השוליות של כל יצרן. הרשות מציעה לקבוע תקרת מחיר אנרגיה שתבטיח את ההכנסות השנתיות של כל יצרן. הרשות תבטיח ליצרנים הגנות על עלויות ההון שלהם, שיופחתו בהדרגה.