תנובה הרוויחה 519 מיליון שקל ב-2013; המכירות עלו 4%

הרווח התפעולי של תשלובת המזון עלה ב-8.4% ל-614 מיליון שקל

על רקע המו"מ למכירת השליטה בתנובה לתאגיד המזון הסיני ברייט פוד, קבוצת תנובה מציגה שיפור בביצועים הכספיים. מכירות הקבוצה רשמו אשתקד עלייה של 4.4% והסתכמו ב-7.17 מיליארד שקל.

בתנובה אומרים כי הגידול נובע בעיקר מעלייה במכירות בכל תחומי פעילות הקבוצה אם כי את חלקו לפחות יש לייחס לעליות המחיר שחלו במוצרים.

נזכיר כי בנובמבר 2012 העלתה תנובה את מחיר מוצרי החלב הלא-מפוקחים בשיעור ממוצע של 3.5%. בפברואר 2013 התייקרו גם המוצרים המפוקחים. מעט אחר-כך, ביוני 2013, ביצעה תנובה הפחתת מחיר בגבינות הרכות ובקוטג'.

הרווח הגולמי של החברה הסתכם ב-1.97 מיליארד שקל, ביחס ל- 1.89 מיליארד שקל בשנת 2012- גידול של כ-4.35%. שיעור הרווח הגולמי נותר ללא שינוי ועמד על 27.5%.

תנובה רשמה גידול של 8.5% ברווח התפעולי שעלה מ-566 מיליון שקל בשנת 2012 ל-614 מיליון שקל אשתקד. שיעור הרווח התפעולי עלה בהתאם מ-8.25% ל-8.56%.

בתנובה אומרים כי העלייה נבעה בעיקרה מהגידול ברווח הגולמי ומשיפור בתוצאות חברות מוחזקות. כמו כן, כי חלק משיפור זה קוזז בשל גידול בהוצאות המכירה והשיווק על השקת מוצרים חדשים ולאור התחרות הגוברת.

הרווח הנקי של תנובה נחתך ב-55.8% מ-1.176 מיליארד שקל בשנת 2012 ל-520 מיליון שקל בשנת 2013, אך זאת בשל השוואה בעייתית; הצניחה ברווח הנקי היא תוצאה של הכנסות ממכירת נכסי נדל"ן מהותיים שהיו לתנובה בשנת 2012 ולא מהרעה בביצועים הכספיים. הרווח הנקי היווה 7.25% - שיעור גבוה במיוחד על רקע העובדה שלתנובה מסה של מכירות מוצרי חלב הנמצאים בפיקוח מחירים.

למרות דיווח התוצאות, מבטח שמיר המדווחת על תוצאות תנובה אינה מחויבת בדיווח מגזרי ולכן עדיין רב הנסתר על הגלוי בדו"חות החברה. תנובה מחזיקה בפעילות ענפה לא רק בשוק החלב והיא שחקנית משמעותית בתחום הבשר (אדום אדום), הפטם, הביצים, ירקות ומאפים קפואים (סנפרוסט ומעדנות) ועוד.

אריק שור, מנכ"ל תנובה, מסר כי "2013 הייתה שנה בה התחרות גברה ותנובה התמודדה עם תחרות גדלה והולכת בכל אפיקי הפעילות שלה. תוצאות 2013 משקפות את מאמצי תנובה להתאים את מוצרי הקבוצה ולהביא ערך ללקוחות ולצרכנים בקטגוריות השונות, כדוגמת תוכנית המצפן התזונתי שבמסגרתה הושקו בין היתר משקאות חלב ומעדנים לילדים מופחתי סוכר, קוטג' דל נתרן ומגוון רחב יותר של דגים קפואים איכותיים בפריסה רחבה, וכן בשיפור מגוון המוצרים ללקוחות השוק המקצועי".

עוד הוסיף שור: "השנה התמקדנו בשיפור התהליכים הפנים ארגוניים וניהול מושכל של הוצאות בכל זרועות הקבוצה כדי לתמוך בגידול בפעילות ללא גידול מקביל בעלויות".

יעקב חן, סמנכ"ל הכספים של קבוצת תנובה, אמר כי"נתוני הקבוצה מושפעים באופן מהותי מפעילות הנדל"ן ומהשפעות המס בשנתיים האחרונות. פעילות הנדל"ן הניבה רווחים גבוהים בשנה שעברה, ובנוסף השנה היו השפעות מיסוי חריגות בגין שינוי במדרגות המס בשנת 2014, דבר שגרם להוצאת מסים נדחים ברבעון השלישי ומאידך קיימת השפעת מס חיובית בגין סגירת שומות משנים קודמות. בניכוי ההשפעות הנ"ל הרווח הנקי עומד על 447 מיליון בשנת 2013 לעומת 378 מיליון בשנת 2012 ומשקף את המשך המאמצים של החברה להתאים מגוון מוצרים לצרכן תוך שמירה על יעילות תפעולית".

בעלי המניות בתנובה
 בעלי המניות בתנובה