בשל השביתה בטאבו: 40% צניחה במכירת דירות בינואר

האוצר: "יש לציין כי נתונים ראשוניים לחודש פברואר מצביעים על המשך הירידה במספר העסקאות בדירות יד-שנייה"

ירידה של 40% בהיקף העסקאות לרכישת דירות בחודש ינואר 2014 לעומת החודש הקודם וצניחה של 50% ברכישת דירות יד שנייה. כך עולה מנתוני מינהל הכנסות המדינה המתפרסמים במסגרת סקירת אורות אדומים של משרד האוצר. עוד על פי הנתונים, גם היקף רכישת הדירות החדשות ירד בינואר 2014 ב-14% בהשוואה לחודש הקודם. גם בהשוואה לנתוני ינואר 2013 נרשמה ירידה בהיקף העסקאות בשיעור של 7%, בעיקר בפלח השוק של דירות יד שנייה.

יש לציין כי נתוני ינואר 2014 שמעידים על ירידה משמעותית בהיקפי העסקאות לרכישת דירות מושפעים משני דברים עיקריים: השביתה בטאבו שנמשכה כמעט לאורך כל החודש ומנעה ביצוע עסקאות ומהעובדה שבדצמבר נרשם מספר שיא של עסקאות, בין היתר בעקבות ניצול פטורים במכירת דירות על ידי משקיעים.

שני הגורמים הללו השפיעו על נתוני ינואר ורק נתוני החודשים הבאים יעידו האם אכן מדובר בהתקררות השוק או ירידה רגעית. נתונים ראשוניים של מינהל הכנסות המדינה, תומכים במגמת התקררות השוק ומעידים כי גם נתוני חודש פברואר מעידים על ירידה בהיקף העסקות.

באותו הזמן, גורמים שונים בענף הנדל"ן מזכירים תמיד שתקופה המאופיינת בחוסר ודאות בענף הנדל"ן, בעקבות הכרזות הממשלה על תוכניות להורדת מחירי הדירות או מענקים, מושיבות את הרוכשים על הגדר מה שמוביל לירידה בהיקף העסקאות.

נתונים נוספים בסקירה הנוכחית ממשיכים להעיד כי מי שאין בבעלותו דירה נמצא ממשיך להתקשות בביצוע עסקאות. כך, את הירידה במספר העסקאות הובילו רוכשי דירה ראשונה עם ירידה של לא פחות מ-44% בהשוואה לחודש הקודם. הירידה ברכישות הזוגות הצעירים (רוכשי דירה ראשונה) הקיפה את כל האזורים והיא בולטת במיוחד באזורי תל אביב והמרכז שם צנח היקף המכירות ב-60%.

לצד הירידה בהיקף העסקאות של רוכשי דירה ראשונה, היקף העסקאות של המשקיעים שה ועולה, זאת לאחר ירידה רגעית בדצמבר 2013. מנתוני האוצר עולה כי העלייה בהיקף פעילות המשקיעים נרשמה באזור תל אביב. עוד מציינים באוצר במסגרת הסקירה כי רמת מחירי הדירות שרכשו המשקיעים באזור תל אביב בחודש ינואר הייתה גבוהה משמעותית מרמת מחירי הדירות אשר נרכשו למגורים באזור זה. כך, בעוד שברמה הארצית מחירה החציוני של דירה שנרכשה להשקעה היה זהה לזה של דירה שנרכשה למגורים, באזור תל אביב עמד פער זה על 46%.

"המשמעות היא שהמשקיעים ורוכשי הדירות למגורים באזור תל אביב אינם בהכרח 'מתחרים' על אותן הדירות", מנתחים את הבדל המחירים באוצר.

כצפוי, סך הדירות שמכרו משקיעים בחודש ינואר רשם ירידה של 44% בהשוואה לחודש הקודם, וזאת בשל כניסתם לתוקף של התקנות החדשות שביטלו את הפטור ממס שבח.

עסקאות בדירות
 עסקאות בדירות