קרן ברגר: "בקולנוע הישראלי אין הרבה תפקידים נשיים"

לשחקנית הצעירה והמצליחה קרן ברגר, שמככבת ב"מקום בגן עדן", מאוד ברור איזה תפקידים היא לא תעשה. ברגר: "לא אגלם קלישאה של אישה שמשרתת מבט גברי"

רגע אחד, קצר וצובט ואף קשה לצפייה, מהווה את שיאו של "מקום בגן עדן", סרטו החדש של יוסי מדמוני ("בוקר טוב אדון פידלמן"). זהו רגע הפרידה בין נמרוד (תום גרציאני), בנו החוזר בתשובה של במבי (אלון אבוטבול), גיבור הסרט לבין אשתו הילה - חוזרת בתשובה אף היא. ברגע של כנות, נמרוד מודה בפניה כי מהרגע הראשון הוא ראה בה אויבת. היא מביטה בו, ללא יכולת להדוף את המהלומה, את תחושת העלבון, את עומק הניכור. את האישה, הילה, מגלמת קרן ברגר, והמשחק הכל-כך משכנע שהיא מציגה, הוא שמעניק לסצנה את עוצמתה הרגשית. "מאוד מאוד אהבתי את התפקיד הזה. אני חושבת שזו דמות נהדרת באמת", מספרת ברגר, 33, בראיון ל"גלובס". "יוסי מדמוני כתב דמות כל-כך מורכבת, חזקה ואמיצה. ועוד חוזרת בתשובה. זה כל-כך לא מובן מאליו. הרבה פעמים, דמויות נשיות בקולנוע נמצאות שם כדי לענג את הצופה. ככה שזה משהו שמאוד עשה לי את זה".

- יש קו מאפיין בדמויות שאת מגלמת. הן כולן כאלה. אמיצות.

"נכון. זה קו מאוד חזק אצלי. איכשהו, הן גם יוצאות מרדניות".

מכר את נשמתו

"מקום בגן עדן" במהותו עוסק באמונה באל. הוא אינו עוסק בשאלת האלוהות אלא בשאלת האמונה מול אי האמונה. הסרט מספר את סיפור חייו של רמטכ"ל המכונה במבי, מהרגע שבו מכר את מקומו בגן עדן תמורת מנת שקשוקה, ועד לרגע מימוש העסקה.

החומרים הללו אינם חדשים עבור מדמוני. בעבר הוא ערך את "סרוגים" וכתב את "חיים אחרים" - סדרות דרמה בז'אנר יחסי דתיים-חילוניים, ביוזמתה ובמימונה של קרן אבי חי, שהשקיעה מכספה גם ב"מקום בגן עדן".

אולי זו הסיבה שברגר מצאה בדמותה הכתובה של הילה, מורכבות מאתגרת. ברגר: "הילה בחרה להיות דתייה. היא בחרה בדרך החיים הזו והתחייבה עליה. זה שאלות של דת ואמונה ואורח חיים. מה שעוד אהבתי בה, זה שהיא מאוד שלמה עם עצמה ועם העבר שלה. ככה גם בניתי את העולם שלה. רואים את זה בניגוד בינה לבין בעלה - הוא מתייסר עם החזרה בתשובה והיא, לעומתו, שלמה עם מה שהיא עכשיו. אין לה מאבקים סביב זה".

שנה טובה הייתה השנה האחרונה עבור ברגר. בנוסף על "מקום בגן עדן" כיכבה בסרט המוזיקלי של איתן פוקס - "בננות". לא מכבר הסתיימו צילומי הסרט "ארץ פצועה" של ארז תדמור, שבו היא מופיעה בתפקיד ראשי (ברגר: "תפקיד נשי ראשי בסרט של גברים"). על מה שמחכה לה בשנה הנוכחית היא מנועה, לדבריה, מלספר, אך רומזת על כוונתה לפתוח אשנב לחו"ל. ברגר: "מאוד מעניין אותי לעבוד באירופה. אני יודעת חמש שפות. יודעת טוב מאוד אנגלית, עברית, צרפתית ואיטלקית ומדברת רומנית קצת מהבית".

- יכול להיות שתעזבי את הארץ?

"בוא נגיד שאני רוצה לגור פה. אני מאוד מאמינה במטוסים".

קשה פה לשחקנים. בעיקר לשחקניות.

"בימים טובים אני אומרת - 'דברים טובים קורים'. המגמה הכללית היא חיובית. ועדיין אין ייצוג הולם בקולנוע הישראלי לכלל גווני האוכלוסייה. גם בכנסת זה כך. זה די מחריד. בקולנוע בכלל, ובקולנוע הישראלי בשנה האחרונה במיוחד, אין הרבה תפקידים נשיים. מאוד ברור לי איזה תפקידים אני לא אעשה. לא אגלם תפקיד של קלישאה של אישה שמשרתת מבט גברי".