עזריאלי תורם מניות בשווי 800 מיליון שקל לעמותת עזריאלי

עזריאלי תורם 5.7% ממניותיו בקבוצת עזריאלי אשר שוות היום 800 מיליון שקל

כמעט ארבע שנים לאחר שהתחייב להעביר את רוב הונו לצדקה, יזם הנדל"ן הישראלי-קנדי דוד עזריאלי עושה צעד נוסף בכיוון ומבצע מהלך די חריג בנוף הפילנתרופיה הישראלי. עזריאלי (92) הודיע היום על העברת 5.7% ממניותיו בקבוצת עזריאלי לעמותה הנקראת על שמו ופועלת בישראל.

קבוצת עזריאלי, נזכיר, היא יזמית נדל"ן (בין השאר של קניון עזריאלי בתל אביב), המרכזת את פעילות מייסדה בשוק הנדל"ן הישראלי. עזריאלי התחייב להעביר את רוב הונו לצדקה כשהנפיק את הקבוצה בשוק ההון המקומי באביב 2010. קבוצת עזריאלי נסחרת כעת לפי שווי של 14.2 מיליארד שקל ונמנית עם 25 החברות הגדולות, במונחי שווי שוק, הנסחרות בארץ.

עזריאלי, ציוני נלהב שנולד בפולין והוריו נרצחו בשואה, מחזיק 61.7% מהון המניות של קבוצת עזריאלי - החזקה ששווה 8.7 מיליארד שקל. בעלת המניות השנייה בגודלה בחברה היא קרן הצדקה הקנדית של עזריאלי, שכבר הוקצו לה 13.3% מהון המניות של הקבוצה - שווי החזקה של 1.9 מיליארד שקל. כעת, כאמור, מתבצעת הקצאה ראשונה של מניות הקבוצה לעמותה הישראלית, הפועלת בין היתר לקידום פעילויות בתחומי החינוך, המדע והתרבות.

5.7% מהון המניות של קבוצת עזריאלי הם החזקה ששווה כעת "על הנייר" 807 מיליון שקל. העברתם לעמותה משקפת שיטת פילנתרופיה שהולכת ונעשית מקובלת יותר ויותר בקרב מיליארדרים כמו עזריאלי: העברת הון מניות ולא מזומן, כלומר מתן אפשרות לגוף הצדקה שמקבל את ההון ליהנות מפוטנציאל של הצפת ערך בשווי המניות, כולל חלוקת דיבידנד. מחוץ לגבולות ישראל, שיטת פילנתרופיה זו כבר אומצה על ידי וורן באפט, אחד ממשקיעי הערך הגדולים של וול סטריט, וביל גייטס, מייסד ענקית התוכנה מיקרוסופט.

עזריאלי ציין בהודעה כי "היציבות העסקית של קבוצת עזריאלי, אופק צמיחתה וקבוצת הניהול האיכותית המובילה אותה הם אלה שמאפשרים לה להקצות משאבים ניכרים לטובת החברה בישראל". עוד נמסר מהקבוצה: "עזריאלי בחר בדרך של העברת מניות כתרומה כמודל הנכון לתמיכה בפעילויות פילנתרופיות המאפשרות לגופים פילנתרופיים לנהל אסטרטגיית פעילות ארוכת שנים שתאפשר להם למצות את החזון והמשימות שלהם".

עזריאלי גם ציין בהודעתו שהוא "רואה בסוג זה של תרומה מתן חכה ולא רק דגים", והדגיש כי "משפחת עזריאלי מחויבת להמשך תמיכה פילנתרופית במדינת ישראל גם בעתיד".

לעזריאלי יש ארבעה ילדים. המוכרת ביניהם היא דנה, המכהנת כסגן יו"ר קבוצת עזריאלי ומנהלת את פעילות קרן הצדקה הקנדית. בתו השנייה, נעמי, מנהלת את פעילות העמותה הישראלית. בשנה האחרונה תרמה המשפחה יותר מ-50 מיליון שקל לגופים כמו מכון ויצמן למדע, אוניברסיטת תל אביב והטכניון.

עזריאלי נולד במקוב שבפולין. בזמן השואה הוא ברח מזרחה לכיוון הכוחות הרוסיים והצטרף לחיילים הפולנים שנלחמו לצד בעלות הברית. בתום המלחמה, הוא עלה לישראל. ב-1944 החל בלימודי אדריכלות בטכניון, אך נאלץ להפסיקם במלחמת העצמאות והתגייס לחיל האוויר. ב-1954 החליט להגר למונטריאול שבקנדה, ושם הפך ליזם מוביל בתחום הנדל"ן המניב. בשנת 1983 הקים את קבוצת עזריאלי בישראל והחל בהקמת האימפריה המקומית, שפרויקט הדגל שלה, קניון עזריאלי שבתל אביב, כבר הפך מזמן לשם שני לה.