זו לא הקריסה האחרונה

כשמצמצמים צריכת מוצרי מזון בסיסי, פלא שחוסכים על רהיטים?

מי שהסתובב בחודשים האחרונים בחנויות הריהוט באזור צומת ביל"ו, וכנראה שגם באזורים אחרים, מצא בעיקר חנויות ריקות מקונים. בימים שבהם אנו עדים לצמצום סלי הקנייה בסופרמרקט ובכלל זה לצמצום ולירידה ברכישת מוצרי מזון בסיסיים, אין פלא שהצמצום הזה מתגלגל גם אל ענף הריהוט. למרבה הצער, יש להניח כי הקריסה של רהיטי עין חרוד ורהיטי דיזיין אנד דיבאני אינה האחרונה, ובענף הריהוט מעריכים כי אחריהן יגיעו קריסות של עסקים נוספים בתחום.

סלון לא צריך להחליף כל שנה וגם לא את פינת האוכל. זה המקום שהכי קל ונוח לחסוך בו. המתמטיקה פשוטה: אם כל משפחה תחליט להחליף את הסלון פעם בעשר שנים במקום בשבע שנים, הרי שהחלטה זו לבדה תגרור ענף שלם לירידה קשה במכירות. זה כנראה גם מה שקורה בפועל. כוח הקנייה לא עלה ובמצב הנוכחי נראה שעל פניו יש יותר מדי חנויות רהיטים על כוח קנייה קטן יחסית, כך שתהליך היציאה מהשוק רק ילך ויחריף.

עסק מתחיל ונגמר בניהול, וגם במקרה של רהיטי עין חרוד ודיזיין אנד דיבאני מדובר כנראה בניהול כושל. ניהול, יש לומר, הוא לא רק להביא את העסק לשיאים חדשים ולרווחים, לעיתים הוא גם להודות שהמודל הכלכלי לא עובד, ואז יש לבחור בהחלטה אחת משתיים: להפוך את העסק כולו, או לסגור אותו לפני שהוא צובר חובות כבדים ומסב נזק לרבים.

מי שבוחן את חנויות הרהיטים הפרטיות בישראל מתקשה למצוא בידול בין המוצרים. גם השיממון מקונים לא הביא עד כה את אותן חנויות לשנות אסטרטגיה והדבר בעוכריהן. בזמן שעסקים כדוגמת איקאה וביתילי מגלים יציבות, חדשנות ובידול - איקאה במוצרים הזולים וביתילי בעיצובים - החנויות הפרטיות נשארות מאחור.

מה שנותר בגדר הפתעה מוחלטת הוא המשך ההתנהלות הלא זהירה של הצרכנים. באוזניים הם שומעים על קריסת עסקי ריהוט ועל לקוחות שאיבדו את כספם מבלי שקיבלו תמורה, ובידיים הם משלמים סכומי עתק (לעיתים את הסכום כולו) לפני שהריהוט נחת אצלם בבית.

"הלקוח הישראלי הוא סוחר אופטימי. הוא אוהב סיכונים", אמר לנו היום בכיר בענף. אבל הדבר אינו מחויב המציאות. אפשר להסתפק בתשלום מקדמה קטנה ואת היתרה לשלם עם קבלת הריהוט, ואפשר גם לבצע פריסת תשלומים רחבה בכרטיס אשראי כך שיהיה ניתן לעצור התשלומים אם וכאשר הריהוט לא מגיע או העסק קורס.

כך או כך, עתיד הענף לא נראה ורוד וזאת בלשון המעטה. הכבדת הנטל על התושבים מחד (העלאת מס הכנסה, מע"מ), והכבדת הנטל על העסקים (העלאת מחירי הארנונה, חשמל וכו') מאידך, רק עשויה להזיק עוד יותר.