"המע"מ על ציוד רפואי לניסויים יבריח מחקרים מישראל"

ארגון פארמה ישראל קובל על החלטה של רשות המסים לבטל את החזר המע"מ עבור תרופות ומוצרי מחקר המשמשים למחקרים קליניים

ארגון פארמה ישראל, שמאגד את הפעילות של חברות ישראליות ובינלאומיות המשווקות תרופות בישראל, קובל על החלטה של רשות המסים לבטל את החזר המע"מ עבור תרופות ומוצרי מחקר המשמשים למחקרים קליניים (מחקרים בבני אדם). לדברי הארגון, "ישראל הפכה ביום אחד למדינה לא אטרקטיבית למחקרים קליניים של ענקיות תרופות מחו"ל".

הארגון מציין כי חברות תרופות המקור הרב לאומיות השקיעו בשנה החולפת כ-1.4 מיליארד שקל במחקר ופיתוח בישראל, מתוכם 450 מיליון שקל בהשקעה ישירה במחקרים קליניים בבתי החולים. בישראל מבוצעים בשנה כ-3,000 מחקרים קליניים, מתוכם כ-1,600 מחקרים חדשים שרובם מבוצעים על ידי חברות תרופות המקור הרב לאומיות. "השקעה זו מייצרת כ-1,000 מקומות עבודה בתחום המחקרים הקליניים", אומרים בארגון.

בעבר, יבוא של תרופות חדשניות ומוצרי מחקר שניתנים לחולים בחינם במסגרת המחקרים הקליניים, היו זוכים להחזר מע"מ מלא, ורק לפני מספר חודשים החליטה רשות המסים לשנות את ההחלטה. "בשנה האחרונה פועלים משרדי הכלכלה, הבריאות והאוצר על מנת לגבש מודל שיגדיל את היקף ההשקעות של החברות הרב לאומיות במחקר ופיתוח בישראל", אומר עו"ד דניאל ברמן, מנכ"ל הארגון. "ובהינף החלטה אחת של רשות המסים נטרפים כל הקלפים ונוצר משבר שעלול לגרום לנזק". מקורבים לנושא מעריכים כי רשות המסים תבטל את הגזירה, אולם חוששים שאם זה לא יקרה במהרה, חברות גדולות כבר יוציאו מחקרים גדולים מישראל, ולא יחזירו אותם.

מחקרים קליניים, מעבר לתרומה לכלכלה, תורמים גם לאיכות הרפואה, להכשרת רופאים ולהנגשת טיפולים חדשניים לחולים. נציין כי עבור חברות הפארמה, מחיר הוא רק סיבה אחת לבחירה של אתר לניסויים, כאשר איכות הרפואה, גיוון האוכלוסייה, נגישות האוכלוסייה ורמת הביורוקרטיה של משרדי הבריאות, הם גורמים חשובים לא פחות. בשלושה הפרמטרים הראשונים ישראל עומדת יפה, ובאחרון מנסה כעת משרד הבריאות לטפל.