תוכן מקודם

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

זהירות: זו הטעות הקטנה שיכולה להרוס גם חברה גדולה

בעולם שמשתנה במהירות, קל יותר לחיות בלי לחשוב על מחר, אבל כשמדובר בעסקים ואפילו בחברות ענק, רצוי לתכנן כמה צעדים קדימה ולבדוק אם הכיוון נכון ■ קחו לדוגמה את נוקיה ואת טבע

בועז שליט / צלם: אילן בשור
בועז שליט / צלם: אילן בשור

*** הטור בשיתוף הפקולטה למנהל עסקים, הקריה האקדמית אונו

העולם היה תמיד דינמי, אבל שככל וחולפות השנים הוא משתנה במהירות וקצב גובר. מה שהיה טרנדי ומצליח אתמול, עלול להפוך מחר ללא רלבנטי.

קחו לדוגמה את חברת נוקיה. עד לפני כמה שנים הייתה נוקיה החברה המצליחה והמוצלחת שבין יצרניות הסלולר, ללא עוררין. אבל בזמן שהעולם המשיך בקצב שהיא הכתיבה, התפתח והשתנה מהר מאוד, נוקיה פתאון גילתה שהיא נותרה מאחור. כשהתעוררו מנהליה, הם גילו שאיחרו את הרכבת. לאחר חשיבה אסטרטגית מחודשת הם שינו את התוכניות, והחלו להשקיע באפיקים אחרים, וכך הצליחה נוקיה, שקיימת כ-130 שנה לשרוד ולהישאר תחרותית ורווחית גם היום, באמצעות פיתוחים טכנולוגיים ושיתופי פעולה חדשים.

זה קורה, ולאו דווקא בשווקים הלוהטים ביותר. ישנם גם ענפים שבהם קצב השינוי הוא איטי יחסית - גם אם מהיר בהרבה לעומת העשורים הקודמים. בעולם התעופה או הרכב, למשל, תקופה של שנתיים נחשבת טווח קצר יחסית משום שההתפתחות איטית יותר. לעומת זאת בענף הסלולר - שנתיים זו תקופה שעשויה להיחשב אפילו טווח רחוק מאוד.

אסטרטגיה מורכבת מהחלטות רבות ומגוונות: איך לנהל את שרשרת הערך שלך, אילו פונקציות רצוי להחזיק בתוך הארגון ואלו להוציא למיקור חוץ אם בכלל, האם ללכת לבידול או לייצר יתרון תחרותי באמצעות הובלה בעלויות, האם ואיך להקטין את העלויות כך שיתאפשר להישאר רווחיים בשוק תחרותי, האם לפתח יכולות או לקנות אותן, האם להיכנס לתהליך צמיחה באמצעות מיזוגים או רכישות (M&A) או צמיחה אורגנית מבפנים.

דוגמה מצוינת לדילמות אסטרטגיות שכאלה אפשר למצוא בחברה הישראלית המצליחה "טבע". במשך שנים צמחה טבע במהירות מסחררת באמצעות רכישות ומיזוגים. בשנים האחרונות, בעקבות השינויים בשוק, היא שינתה את התוכנית האסטרטגית. טבע ניסתה לצמוח אורגנית מבפנים על ידי פיתוח תרופות מקור כמו הקופקסון אשר אחראית לרוב הרווחים שלה וזאת באמצעות חברות פארמה שהיא רכשה בעבר. למרבה הצער, עבור טבע זה לא הצליח (בינתיים). זו דוגמה מצוינת לחשיבות התכנון האסטרטגי ביכולת לקבל החלטות שנכונות לענף, לזמן וליכולת החברה לממש אותן.

במציאות שכזו, לאלה שיודעים כיצד לכלכל את צעדיהם וכיצד לחשוב ולתכנן לטווח ארוך יש יתרון משמעותי על אחרים.

רוצים ללמוד עם ד"ר בועז שליט איך לבנות אסטרטגיה נכונה לעסקים? לחצו כאן

*** לפרטים על המסלול לתואר שני בקריה האקדמית אונו: www.ono.ac.il/MBA

*** הכותב הוא ראש ההתמחות באסטרטגיה עסקית בקריה האקדמית אונו

יומן קורונה:
ניוזלטר יומי על כל מה שצריך לדעת
הרשמה
הרישום נכשל
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988