פורסמו עיקרי דוח ועדת יוגב; האם מחירי החשמל יירדו?

על-פי הדו"ח "משק החשמל נשלט בידי מונופול לא יעיל הסובל ממצב פיננסי קשה" ■ מתריע מפני סכנה לאספקת החשמל הסדירה ■ ההמלצות נחשפו ב"גלובס" בשבוע שעבר

המלצות ועדת יוגב פורסמו הבוקר (א'). ההמלצות נועדו לטפל בתחלואי משק החשמל הישראלי וחברת החשמל.

"גלובס" חשף כבר בשבוע שעבר את עיקרי ההמלצות.

על-פי הדו"ח, "משק החשמל נשלט בידי מונופול לא יעיל - חברת החשמל - הסובל ממצב פיננסי קשה, ועד עובדים המקשה על התחרות מתוך ניגוד עניינים מובנה בין האינטרסים של החברה והאינטרס של המדינה להבטיח תחרות במשק החשמל". בנוסף מתריע הדו"ח מפני סכנה לאספקת החשמל הסדירה כתוצאה מהקושי של יצרנים החשמל הפרטיים להתבסס בשוק ועתודת ייצור (רזרבה) נמוכה מדי.

במרכזו של דו"ח ועדת יוגב עומד מתווה לשינוי מבני במשק החשמל בישראל עד 2025. לפי מתווה זה תחנות הכוח של חברת החשמל רמת חובב, אלון תבור (קרקע לתחנה עתידית) ואשכול בהספק כולל של כ-2,500 מגה-ואט יימכרו למשקיעים פרטיים. מדובר ב-20 אחוז מיכולת ייצור החשמל של המשק שתופרט ותגדיל את נתח השוק של היצרנים הפרטיים ל-42% עד 2025.

צעד נוסף שאמור לקדם את התחרות בעתיד הוא תיאגוד כל תחנות הכוח המופעלות בגז טבעי בחברת החשמל בחברת בת שתהיה בשלב זה בבעלות מלאה של החברה.

הדו"ח מציע לעודד יצרני חשמל פרטיים ולפתוח לתחרות את מגזר אספקת החשמל, כלומר המכירה לצרכני הקצה. התחרות בחשמל תתנהל על-בסיס מכרזים יומיים, שאמורים להבטיח מחיר תחרותי של החשמל שיימכר לצרכנים. על-מנת לאפשר תחרות הוגנת תוצא ניהול המערכת - היחידה בחברת החשמל האחראית בין היתר על רכישת החשמל מתחנות הכוח - ותועבר לחברה ממשלתית חדשה.

בנוסף לתחרות בתחום ייצור החשמל ממליצה ועדת יוגב על פתיחה חלקית לתחרות של מקטע חלוקת החשמל (מערכת אספקת החשמל מתחנת המשנה ועד לצרכן הקצה) - הוועדה ממליצה לאפשר הכנסת מחלקי חשמל פרטיים לכ-10 אחוז מהלקוחות בשוק (עד רבע מיליון לקוחות). בנוסף ממליצה הוועדה לקדם את המעבר למוני חשמל דיגיטליים שיאפשרו להעביר את הצרכנים הביתיים במשק לתעריף חשמל משתנה במהלך היום - ולהוזלת החשמל בשעות השפל בביקוש.

בנוסף ממליצה הוועדה להקים שוק למסחר בעודפי גז. בהתייחס לחברת החשמל עצמה ממליצה הוועדה על שורת צעדים ארגוניים שנועדו להביא להתייעלות בחברה. בין היתר ממליצה הוועדה על העברת כל המנהלים בחברה לחוזים אישיים. כיום מועסקים בחוזים אישיים רק 7 (!) בעלי תפקידים בכירים מתוך כ-13 אלף עובדים.

כמו כן ממליצה הוועדה על ביטול זכות הוטו של הוועד בוועדות המשמעת ובבחירת מנהלים (עיקרון הפריטטיות) ועל ביטול הטבת החשמל חינם.

בפרק חיזוק האיתנות הפיננסית ממליצה וועדת יוגב על העלאת יחס ההון העצמי למאזן של החברה מכ-16 אחוז כיום ל-35% עד 2025. על-מנת להגיע ליעד זה ממליצה הוועדה על שורת צעדים ובהם הנפקת 15% ממניות החברה בשתי פעימות, העברה למדינה של נכסי נדל"ן שאינם קשורים לפעילות החברה - תמורת המרת חוב למדינה בסך 5.5 מיליארד שקלים, משיכת מלוא 1 מיליארד השקלים שנותרו בחשבון הנאמנות המיוחד שמחזיקים חברת החשמל והוועד עבור תשלום הטבות שכר לגמלאי החברה בעתיד, ובחינה מחדש של תכניות פיתוח יקרות שנועדו להביא להפחתת פליטות מזהמים מתחנת הכוח אורות רבים בחדרה.

בוועדה מעריכים כי העברת נכסי הנדל"ן ומכירת תחנות הכוח יאפשרו להפחית כ-3 עד 4 מיליארד שקלים מחוב החברה העולה כיום על 70 מיליארד שקל.