האש שתחזיק את הלפיד

שר האוצר חושש ממחאת אוהלים חוזרת, לכן חייב להוריד את המע"מ

ברית האחים בין לפיד לבנט, שהכתיבה את צלמה ואת דמותה של ממשלת נתניהו השלישית, נרקמה ברעננה, במטבח של נפתלי בנט. שתי התוכניות שיאושרו ככל הנראה מחר בקבינט הדיור, ויטביעו את החותם המשמעותי ביותר של ממשלת נתניהו, התבשלו כמעט עד כניסת השבת במטבח של לפיד ברמת אביב. הדיונים נמשכו שעות ארוכות עד ששר השיכון, אורי אריאל, כמעט נשאר לטעום מהצ'ולנט של ליהיא.

בפגישה, שלא היתה בארבע עיניים, ונכחו בה גם מנכ"ל משרד השיכון, מנכ"ל מנהל מקרקעי ישראל ואורי שני, דרש אריאל שלושה דברים: קביעת מחיר מטרה, הכללת משפרי דיור בתוכנית, והחלתה על זכאים נוספים- ערבים וחרדים.

הסקטור האחרון חשוב לאריאל. הוא ישמור לחרדים על בני ברק, ואלה מצדם ישמרו לו על יש"ע. בני ברק תמורת בית אל. לפיד הקשיב. הוא לא מתנגד. הוא יודע שלמחיר מטרה יש רוב בקבינט הדיור, מה שקשה לומר על התוכנית שלו להורדת המע"מ. אם יובאו שתי התוכניות יחד להצבעה, הן יקבלו תמיכה מלאה.

אפשר לשער שתחושה של חמיצות עמדה בחלל האוויר אחרי שבשבוע שעבר התעורר אריאל בבוקר וגילה שתוכניתו מופיעה בידיעות אחרונות כשתמונתו של לפיד מתנוססת לידה, אך שני הצדדים מבינים שכדי להגיע לפתרון הם צריכים לבלוע את הרוק ולשלב ידיים.

עד השבוע שעבר בעיית הנדל"ן היתה תפוח אדמה לוהט שאף אחד לא היה מוכן לגעת בו. התפוח הזה הזכיר לכולם פצצה גרעינית שעלולה לפגוע בכל השותפים הקואליציוניים.

לפני שנה, ב-17 באפריל, ניגש שר השיכון לשר האוצר והציע לו לבטל את המע"מ על מחירי הדירות וכך להפחית את מחירי הדיור ב-18%. לפיד אמר שהמהלך יקר מאוד ולא מעשי. הוא היה נעול על תוכנית "דירה להשכיר" (הקמת 150 אלף יחידות דיור להשכרה) אך ככל שחלפו החודשים הוא ראה שהוא לא מצליח להקים אפילו צריף, והבין שאת מחירי הדיור צריך להוריד כאן ועכשיו.

בגזרת לפיד חוששים ממחאה אפשרית בקיץ הקרוב. הפחד הוא שהמחאה שהרימה אותו ל-19 מנדטים תהיה גם זו שתוריד אותו מ-19 מנדטים. נוכח הירידה המתמשכת בסקרים, הוא הבין שהוא חייב להביא תוצאה מיידית ואז עלה מחדש רעיון המע"מ. לפיד החל לדבר שוב אריאל ורעיון המע"מ חזר לחיים.

למשימה גויסו גם יוג'ין קנדל, בנצי ליברמן ואורי שני, אבל מולם היתה התנגדות חזקה מאוד של נערי האוצר. כדי לפצח את ההתנגדות הזו התקיימה ישיבה לפני חודשיים, שבה נכחו גם אבי בן בסט שהיה מנכל משרד האוצר, נתן זוסמן ממנהל מחלקת המחקר של בנק ישראל, ופרופ אבי וייס מאוניברסיטת בר אילן, כולם מומחים לכלכלה, שיהיו מרצים של חלק מנערי האוצר.

זו היתה אחת הישיבות הדרמטיות יותר שבה התברר ללפיד שבה יש לו גב אקדמי לביטול המע"מ ולנערי האוצר אין גב מהשר. הוא שלח את נערי האוצר לעשות חושבים ולבוא אליו עם רעיונות יצירתיים. בד בבד הוא סיכם עם אריאל שיעשו מסיבת עיתונאים ומכריזים על ההחלטה שהתקבלה.

בשבוע שעבר, בשני בלילה, דנו אצל רה"מ בנושא ולא הגיעו להסכמה. בבוקר כולם קמו וגילו את הכותרת בעיתון עם קרדיט ללפיד, והשאר היסטוריה. נתניהו הבין שמבחינה פוליטית מסתמן פה פתרון אמיתי לשוק הנדל"ן, ושאם לא יקפוץ על העגלה עכשיו, הוא יוכל למחוא כפיים לאריאל ולפיד בבחירות הקרובות. הם יגרפו את המנדטים. כי ירידה במחירי הדיור כרוכה בהכרח בעליה בסקרים, ומי שיביא למפנה הזה יקבל מהבוחר את המנדטים.

נתניהו לא מתכוון לריב עם לפיד או אריאל. הוא יהיה המבוגר האחראי, האבא של כולם. הוא לא יכול להרשות לעצמו לצדד בתכניתו של אריאל ולהביא לפרישה של לפיד. הוא צריך את האצבעות שלו אם יתקדם המו"מ עם קרי.

אם קבינט הדיור מחר מקבל את שתי ההחלטות זה יהיה ההישג הכי משמעותי של ממשלת נתניהו. את הפירות נראה רק ב-2015, ולכן לא יהיה זה ממש מפתיע תהיה זו גם שנת בחירות.