בעל חברת נדל"ן: אסור לכם לקנות עכשיו דירה, השוק ייפול

אורי פריש במאמר מיוחד לאתר "גלובס": מה יהיו ההשלכות של תוכנית מפוצצת-בועה שכזאת על כלל המשק? קריסה מחרידה כמו בארה"ב ב-2007? פשיטות רגל של קבלנים? משקי בית שיכרעו תחת עול המשכנתא? כן, זה יכול לקרות גם כאן

האם תוכנית לפיד לביטול המע"מ על חלק מרכישות הדירות תממש את מטרתה להוריד את המחירים?

כדי לענות על כך אין צורך לקרוא את כל הניתוחים המלומדים של מומחי הכלכלה והאקדמיה למיניהם ושל פקידי האוצר יודעי-הכול; קנה המידה הטוב ביותר הוא התגובות של אנשי השטח, ובמקרה הזה - עמיתיי הקבלנים, יזמי הנדל"ן והמתווכים בשוק המקומי. התגובה, במקרה הזה, היא בכי ונהי על סף היסטריה; כך אני לומד גם משיחותיי עמם וגם מהתגובות שפורסמו בכלי התקשורת בסוף השבוע.

בואו נקרא כמה מהציטטות שמיוחסות לעמיתיי: מנכ"ל חברת הבנייה אזורים, דרור נגל, טוען כי "התוכנית תגרום נזק גדול... אין ספק שאנשים יחכו עם הרכישה או אפילו יבטלו, אני כבר שמעתי על זוג אחד שביטל, זה מהלך מתבקש. הרי אם זוג צעיר יודע שהוא יכול לקבל הנחה, למה שיקנה עכשיו דירה במחיר המלא?". עו"ד דור שחם אמר כי "התוצאה... היא שהשוק הולך לקיפאון, והנזקים מכך הם אדירים. אנחנו כבר מבחינים בקמפיינים פרסומיים שנעצרים".

תגובות כאלה של אנשי מקצוע מרגיזות מאוד את הציבור הרחב דווקא בגלל שהן נכונות ומדויקות. כל אדם שטוען שהקבלנים והמתווכים ה"חמדנים" ו"בכיינים" ומאחל להם לפשוט את הרגל מוכיח שהם מדברים אמת: התוכנית רעה ואף מסוכנת לענף הבנייה הישראלי, לקבלנים, ליזמים, למתווכי הדירות, וגם לכל אותם קונים פזיזים שלא שעו לאזהרות וקנו לאחרונה דירות במחירי שיא, ובמיוחד למי שימשיכו לקנות גם עכשיו, אם יהיו כאלה. היא מסוכנת לכל אלה כי זאת בדיוק המטרה המוצהרת שלה: להוריד את מחירי הדירות בישראל.

אם כל כך הרבה אנשי מקצוע רציניים חוששים מתסריט כזה, כנראה שהשוק בשל לקראתו ורק ממתין לאות מלמעלה; ושהמגזר הפוליטי, תחת לחץ חזק של הציבור, בשל לתת אות שכזה. עצם פרסומה של תכנית כזאת, עוד לפני שהחל תהליך האישור שלה, עשוי לעצור את השתוללות המחירים ואולי אף להפיל את השוק כולו.

לא קל לנבא מה יהיו ההשלכות של תוכנית מפוצצת-בועה שכזאת על כלל המשק. התסריט הרע עלול להיות דומה למה שקרה בארה"ב ב-2007. המשבר בארה"ב החל ברפורמה שנולדה מכוונות טובות: שוק משכנתאות הסאב-פריים, שאיפשר לאמריקנים מעוטי יכולת לקנות דירות במשכנתא נדיבה של יותר מ-100%, ולאמריקנים עשירים - לסחור בהלוואות חסרות הכיסוי הללו ובנגזרות שלהן. כאשר התברר שמדובר בבניין קלפים, המחירים ירדו בעשרות אחוזים, שוק הנדל"ן התמוטט ואתו המשק האמריקני כולו וחלק מהכלכלה העולמית.

תגובת שרשרת דומה עלולה לקרות בישראל: גל של קריסות של חברות נדל"ן, וירידות מחירים שייקשו על זוגות שנטלו משכנתאות גדולות להחזיר אותן ובכך יערערו את יציבות הבנקים. מאידך, ייתכן שנגלה שוב שהמשק שלנו חסין ויציב ושהוא יעמוד גם בירידות מחירים ובכמה פשיטות רגל. קשה לדעת דברים כאלה מראש, והם תלויים בפסיכולוגיית ההמונים יותר מכפי שחישובים מתמטיים של כלכלנים יכולים לגלות לנו.

כך או כך, דבר אחד בטוח, ברמה מוחלטת של ודאות: תקופה כזאת היא הזמן הטוב ביותר שלא לקנות דירה בישראל. גם לפני פרסום רפורמת לפיד היה מסוכן לקנות כאן: משקיע חכם אינו קונה דבר בשוק שעלה ב-80%, וקונה זהיר אינו לווה מיליון שקל בריבית של 0.75% שעלולה לזנק גם ל-6%.

אבל כעת, כשהקבלנים, ששלשום עוד צעקו ש"העליות יימשכו תמיד" מזהירים מפני ירידות - זה הזמן לא לקנות. זוג צעיר? גורו בינתיים בשכירות, או אצל ההורים, ותחסכו את הכסף. משקיע? יש חלופות אחרות. לא לקנות.

* הכותב הוא מנכ"ל חברת הנדל"ן CITYR העוסקת בשיווק דירות בארה"ב