רגע לפני הכרעת הדין בהולילנד: הפרקליטות במגעים עם זקן

ככל הנראה מדובר על מידע חדש שהעבירה זקן בימים האחרונים, המצביע על חשדות לשיבוש מהלכי משפט מצידו של אהוד אולמרט

ימים אחדים לפני הכרעת הדין הדרמטית במשפט הולילנד, פרקליטות המדינה שוב מצויה במגעים עם עורכי דינה של שולה זקן. ככל הנראה, מדובר על מידע חדש שהעבירה זקן בימים האחרונים, המצביע על חשדות לשיבוש מהלכי משפט מצידו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

ואולם המידע החדש והמהלכים המתקיימים בפרקליטות בעקבותיו שעליהם גם רמזה הפרקליטות בדיון שהתקיים בבג"ץ שלשום (ב') לא יעכבו את מתן הכרעת הדין בתיק הולילנד, ולכל היותר ישמשו בהמשך לצורך חקירה פלילית חדשה. זאת, בעקבות החלטה שפירסם אתמול השופט דוד רוזן מבית המשפט המחוזי בתל אביב, שדחה את בקשות ההצטרפות כ"ידידי בית המשפט" מצד עו"ד אלדד יניב ועו"ד שחר אלון, שביקשו מבית המשפט לזמן ביוזמתו את זקן לעדות מחודשת.

אתמול דחו שופטי בג"ץ יצחק עמית, צבי זילברטל ונעם סולברג את עתירת התנועה לאיכות השלטון, שביקשה מבית המשפט להורות לפרקליטות לחתום על הסכם עדת מדינה עם זקן, ולזמנה להעיד במשפט הולילנד במחוזי ובערעור בפרשות ראשונטורס-טלנסקי בעליון. השופטים קבעו כי "התערבותו של בג"ץ בשיקול דעת התביעה בכל הנוגע להליכים פליליים תיעשה אך במקרים נדירים, ורק מקום שהחלטת היועץ המשפטי לוקה בחוסר סבירות קיצוני או בעיוות מהותי", למשל כאשר ההחלטה התקבלה "ממניעים נפסדים ולא טהורים; החלטה שנתקבלה בסתירה ברורה לאינטרס הציבור... החלטה שנתקבלה בחוסר סבירות קיצוני או מהותי (במובנו הרחב); החלטה שהיא בלתי סבירה בעליל; החלטה שנתקבלה בעיוות מהותי; החלטה הנגועה במשגה היורד לשורשו של עניין".

בהקשר זה, קבעו השופטים, העתירה לא הציגה כל תשתית עובדתית שתצדיק אחת מעילות ההתערבות. "העתירה שלפנינו, לא תואר לה ולא הדר", כתבו השופטים, "העתירה מעידה על עצמה כמתבססת על השערות, הערכות, ספקולציות ופרסומים שונים שמקורם בכלי התקשורת. אין דרכו של בג"ץ להתערב בשיקול דעתן של רשויות התביעה מקום בו הוחלט לערוך עם פלוני הסדר טיעון; על אחת כמה וכמה בעניין זה, שבו מבקשת העותרת כי בית המשפט יאכוף על רשויות התביעה לערוך הסכם עד-מדינה, ובכך להתערב באופן אקטיבי באופן ניהולו של תיק פלילי".

השופטים התייחסו גם לחומר החסוי שהגישה הפרקליטות לעיונם במהלך הדיון בעתירה. על פי ההערכות, המידע החסוי נוגע לפרטים חדשים שמסרה זקן למשטרה ולפרקליטות, שבעקבותיהם מתקיימת בדיקה או חקירה בעניינים הנוגעים לאולמרט. לדבריהם, "נחה דעתנו כי יש יסוד בדין שלא לחשוף את תוכנו. עם זאת, מצאנו כי אין באמור במסמך כדי לשנות מהתוצאה המתחייבת של דחיית העתירה". השופטים ציינו כי "ככל שגב' זקן מבקשת לשוב ולהעיד על מנת להוציא את האמת לאור, כדבריה, פתוחה הדרך לפניה להגיש בקשה מתאימה על-פי חוק סדר הדין הפלילי, ואין היא מחויבת להמתין לבקשה מצד הפרקליטות לשוב ולהעידה".

בתוך כך, דחה אתמול השופט רוזן את הבקשות להצטרפות כ"ידידי בית המשפט" למשפט הולילנד. המבקשים, עו"ד אלדד יניב ועו"ד שחר אלון, ביקשו לקבל את המעמד כדי שיתאפשר להם לבקש מהשופט לזמן את זקן לדוכן העדים כדי שתמסור עדות חדשה בפרשה. ואולם, רוזן דחה את הבקשה בלקוניות וציין כי במידת הצורך ינמק אותה במסגרת הכרעת הדין.