נאמני ההסדר של IDB מבקשים שכר של כ-18 מיליון שקל

המשקיף מטעם ביהמ"ש חגי אולמן והמומחה מטעם ביהמ"ש אייל גבאי מבקשים מהאסיפה הכללית לאשר להם שכר טרחה בגובה של 0.95% בגין חלוקת מזומנים לנושים ו-0.95% מחלק הנושים במניות אי.די.בי פתוח

הסדר החוב של אי.די.בי שהחל להתגלגל בשלהי 2012 כבר גבה סכום עתק של כ-40 מיליון שקל, ששולמו לעורכי דין, מומחים, יועצים ושאר השחקנים הלוקחים חלק בתעשיית הסדרי החוב. והכל מקופת הקונצרן המצטמקת.

כעת מגיעה דרישה נוספת, יוצאת דופן בהיקפה, מצד צמד הנאמנים להסדר החוב בקונצרן, אייל גבאי וחגי אולמן. השניים הגישו בסוף השבוע לביהמ"ש בקשה לקביעת שכר טרחה בהיקף שנאמד ב-10 עד 18 מיליון שקל.

דרישתם של השניים כבר מעוררת התנגדות, ול"גלובס" נודע כי בית ההשקעות אקסלנס, המנוהל על ידי עוזי דנינו, מתכוון להצביע נגד אישור שכרם של הנאמנים במסגרת ההצבעה הצפויה בנושא ביום חמישי הקרוב. אקסלנס הוא חבר בנציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות, בה חברה גם קרן הפנסיה גילעד בניהול יואב ערמוני.

עד היום הסתפקו גבאי ואולמן בשכר של יותר מ-800 שקל לשעת עבודה לכל אחד מהם. שכר הטרחה שהם דורשים כעת בנוי ממספר רכיבים.

רכיב מזומן: 0.95% מהיקף המזומנים שיקבלו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות במסגרת הסדר החוב. היקף זה עומד על 450 מיליון שקל - 150 מיליון שקל בקופה, בתוספת 300 מיליון שקל שיעבירו בשתי פעימות המשקיעים אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה - כך שהדרישה מסתכמת ב-4.27 מיליון שקל לשניהם.

רכיב מנייתי: 0.95% מחלק הנושים במניות אי.די.בי פתוח שיונפקו להם. לפי הערכת דוח המומחה הכלכלי שחיבר גבאי, עומד שווי אי.די.בי פתוח על כ-1.2 מיליארד שקל, ומכיוון שמחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות צפויים לקבל לפי הסדר החוב (בהנחה שכלל ביטוח לא תימכר) 46.7% מהמניות, הרי שמדובר על 5.3 מיליון שקל לגבאי ואולמן. סכום זה יכול אף לגדול לכ-6.7 מיליון שקל אם חלקו הראשון של ההסדר (ההנפקה) ייעשה לפני תום ארבעה חודשים מיום אישור ההסדר.

רכיב תביעות: גבאי ואולמן מבקשים כי ככל שיטפלו בעתיד בתביעות נגד אי.די.בי יוענק להם ולעורך הדין המטפל בתביעה שכר טרחה של כ-15%.

בדוח המומחה העריך גבאי את היקף התביעות העתידיות נגד אי.די.בי - אם אלה אכן יתקבלו - בכ-200 מיליון שקל, וזאת טרם הסדר הפשרה שנחתם עם משפחות לבנת ומנור. כעת מדובר בתביעות עתידיות שהיקפן כ-145 מיליון שקל, שחלקם של השניים מתוכן עשוי לעמוד על כ-7.25 מיליון שקל (זאת לפי שכר טרחה של 5% בעוד עורך הדין המטפל מקבל 10%). מנגד במידה ולא תתקבלנה ע"י ביהמ"ש תביעות נוספות, או לחילופין לא ניתן יהיה לגבות כסף בגינן, הרי שהנאמנים לא יזכו לקבל את חלקם במסגרת סעיף זה.

תפקיד מורכב יותר

מהבקשה שהגישו לשופט ניכר כי גבאי ואולמן מבקשים להבדיל את תפקידם הנוכחי כנאמני הסדר החוב, מזה אותו ביצעו עם מינויים לתיק אי.די.בי. עם מינויים הם הוגדרו כמומחה כלכלי (גבאי) ומשקיף (אולמן), ובית המשפט אישר להם לגבות שכר לפני שעה. כעת, לטענתם, מדובר על תפקיד מורכב יותר, ובהתאם הם דורשים כי עד אישור שכרם ישולם לכל אחד מהם 800 שקל לשעת עבודה (בדומה לשכר תפקידם הקודם), 500 שקל לעבודת בעל מקצוע ממשרדם ו-300 שקל לשעה עבור עבודת מתמחה ממשרדם.

הסדר החוב בקונצרן תקוע בימים אלה, בשל עיכוב מתן היתר משרד התקשורת להעברת השליטה בסלקום, הנמצאת בשליטת אי.די.בי.