פרשת הולילנד: רה"מ לשעבר אולמרט הורשע בקבלת שוחד

(עדכון) - אחת מפרשות השחיתות הגדולות בתולדות המדינה הסתיימה היום בהכרעת דין מהדהדת, שבה הורשעו 13 מ-16 הנאשמים השופט: "דכנר קנה את שירותי אולמרט. רה"מ לשעבר ביקש להשחירו באמירת גם שקר"

הכינוי שקיבלה פרשת הולילנד - "פרשת השחיתות הגדולה בתולדות המדינה", קיבל הבוקר (ב') גושפנקא רשמית של בית המשפט. בתום משפט דרמטי שנמשך כשנה וחצי, הרשיע שופט המחוזי בת"א, דוד רוזן, את מרביתם של נאשמי פרשת הולילנד ובראשם את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בשוחד, תוך שקיבל כמעט במלואן את טענות הפרקליטות המבוססות על עדותו של עד המדינה המנוח, שמואל דכנר.

"היריעה הרחבה שגוללה על-ידי עד המדינה, שמואל דכנר, חשפה במהלך המשפט מערכות ציבור ושלטון מושחתות שהרקיבו והתרקבו לאורך השנים", קבע רוזן נחרצות. "מאות רבות אל אלפי שקלים הוזרמו לעובדי ונבחרי ציבור, שטמנו הכספים באמתחתם. הכספים המזוהמים נמסרו לעובדי ונבחרי ציבור למען יקדמו ענייניהם של נותני אותם כספים, בדרך קלוקלת כזו או אחרת".

אחרי שנים ארוכות שבהן אולמרט יצא בשלום משורה של חקירות פליליות וכתבי אישום נגדו, הוא לראשונה מורשע באופן גורף ועוד בעבירה החמורה של שוחד, שהעונש בגינה יכול להגיע למספר שנות מאסר. השופט רוזן אף קבע כי רה"מ לשעבר שיקר לביהמ"ש. אולמרט הורשע בשתי עבירות שוחד - הראשונה: קבלת חצי מיליון שקל מדכנר, באמצעות אחיו יוסי אולמרט, והשני קבלת שוחד בסך 60 אלף שקל מדכנר באמצעות ראש לשכתו, שולה זקן, ומקורבו, עו"ד אורי מסר. הוא זוכה מחמת הספק מקבלת שוחד בסך 70 שקל לצורך הזמנת סקר ובסעיף נוסף. השופט רוזן קבע שאולמרט "ביקש להשחיר את עד המדינה, גם באמירת שקר. עד המדינה קנה את שירותיו של אולמרט דרך אחיו. זה לא היה קשר של רעות. עד המדינה לא נתן את הכסף מתוך צדיקות, אלא מתוך כוונה שאולמרט יעזור בקידום הפרויקטים".

גם זקן, לשעבר ראש לשכתו של אולמרט הורשעה בלקיחת שוחד. עוד הורשעו בלקיחת שוחד ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, אורי שטרית, שהיה מהנדס עיריית ירושלים, אליעזר שמחיוף, לשעבר סגן ראש עיריית ירושלים, ואברהם פיינר, ששימש בתפקידים שונים בעירייה.

יזמי פרויקט הולילנד, הלל צ'רני ואביגדור קלנר וכן מאיר רבין, שהיה יד ימינו של דכנר, הורשעו במתן שוחד לאישי ציבור בתמורה לקידום האינטרסים שלהם. גם איש העסקים דני דנקנר, לשעבר יו"ר בנק הפועלים, הורשע בפרשיית משנה במתן שוחד בסך 1.3 מיליון שקל למנהל מינהל מקרקעי ישראל דאז, יעקב אפרתי, במטרה שיקדם אינטרסים של חברת תעשיות מלח. גם החברות הקשורות בפרויקטים, הולילנד תיירות, הולילנד שירות ונופש והולילנד פארק הורשעו במתן שוחד ובעבירות נוספות.

רק שלושה נאשמים יצאו מביהמ"ש בראש מורם - אפרתי, ומנהלי הולילנד פארק בתקופה הרלוונטית, אמנון ספרן ושמעון גלאון, שזוכו מהאישומים נגדם מחמת הספק.

רוזן נכנס הבוקר לאולם נשיאת בית המשפט המחוזי והקריא את הכרעת הדין הדרמטית בשלווה וברוגע. את אולמרט הרשיע בשני אישומי השוחד המרכזיים, שבהם הואשם. אולמרט הורשע בקבלת שוחד בכך שבאוקטובר 2002, בעת שהיה ראש העיר ירושלים, ביקש מדכנר להעביר לאחיו, יוסי אולמרט, שהיה נתון בקשיים כלכליים, חצי מיליון שקל מכספי יזמי פרויקט הולילנד, ובתמורה קידם אינטרסים של היזמים בפרויקט. כן הורשע אולמרט כי ב-2004, בעת שכיהן כשר התמ"ת, קיבל 60 אלף שקל כשוחד מתוך כספים שהעביר דכנר לזקן. זאת, בהמשך למערכת היחסים המושחתת ששררה בין אולמרט לדכנר וכדי לקדם אינטרסים של חברת "הזרע".

אולמרט זוכה מהאישומים כי לקח שוחד בשתי דרכים נוספות: האחת, בדרך של בקשת העברת כספים מדכנר לשטרית; השנייה, בקשת זקן לקבל 70 אלף שקל למימון סקר על תוכנית ההתנתקות עבור אולמרט.

רוזן קבע כי בין אולמרט לדכנר שררה מערכת יחסים קרובה. "אולמרט העיד בצורה שוטפת וברורה כי מעולם לא קיבל טובות הנאה מעד המדינה או מאדם אחר ותמיד פעל בהתאם לאמונתיו והשקפותיו.. הוא תיאר את דכנר כ'מאכער מקומה 6', טרדן, קמצן ונודניק, אבל תיאוריו לא משקפים את המציאות", קבע. "אפשר לומר על דכנר הרבה דברים, אבל אף עד או סנגור לא טען כי הוא היה קמצן. דכנר היה מוכר כאדם נדיב ואותו טרדן הוזמן על-ידי אולמרט לאירועים פרטיים".

לדברי רוזן, "אולמרט ניסה להשחיר את דכנר שלא לעניין, ואף במחיר אמירת שקר. אולמרט ניחן בראייה חדה ומפוקחת מאין כמותה, זיהה את תבונתו של דכנר ואת התנהלותו העסקית הייחודית". השופט ציין כי דכנר הוא "עד שתבונתו בלטה על-פי כל אמת מידה. הוא ניחן בידע מקצועי רחב, הכיר את תחום עיסוקו בצורה שאין טובה ממנה... עדות דכנר היא מורכבת ובעייתית. עם זאת, יש בעדותו כדי להסיר אבק טענות שביקשו הנאשמים לחסות בהם ולהבריק ולהאיר הפסיפס העובדתי המושלם שנבנה בביהמ"ש".

"המימון לזקן נשא פרי"

השופט רוזן דחה באופן גורף את גרסת סנגוריו של אולמרט, עוה"ד אלי זהר ורועי בלכר, לפיה אולמרט כלל לא ידע על הכספים שהעביר דכנר לאחיו, יוסי אולמרט. "דכנר קנה את שירותיו של אולמרט. אולמרט היה בבחינת מי שאינו יודע ואינו שומע", אמר רוזן שציין בסרקסטיות: "פרקליטיו של אולמרט טוענים כי אנשים נדיבים ובעלי ממון משפיעים עליו כך סתם מטובם ורוצים להשקיע מאות אלפי שקלים באחיו, וכי שמרו את זה בסוד מאולמרט במשך שנים".

רוזן קבע כי בקשתו של אולמרט מדכנר להעביר חצי מיליון שקל לאחיו אינה מנותקת והיא חלק ממערכת היחסים המושחתת שהתרקמה בין אולמרט לדכנר משך שנים. "דכנר העביר לידי יוסי אולמרט חצי מיליון שקל, למרות שלא הכיר אותו... הקשר היחידי בין דכנר ליוסי יכולה הייתה להיות אהוד אולמרט. המסקנה היחידה ההגיונית מהעברת הכספים ליוסי היא שדכנר העביר אותם לבקשתו של אולמרט, כגרסת המדינה", קבע. "אולמרט פעל לשביעות רצונו של דכנר בקידום פרויקט הולילנד ופרויקטים אחרים. דכנר היה 'אוצר פלא', ממנו שאב סכומי כסף הנמדדים במאות אלפי שקלים".

השופט כרך את זקן ואולמרט יחדיו, וציין כי "זקן הייתה אשת סודו של אולמרט משך שנים והוא קידם אותה ומימן לה הגנה משפטית במשפטיה הקודמים. המימון נשא פירות וזקן בחרה שלא להעיד נגד אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים תוך תשלום מחיר אישי".

את ראש העיר ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, הרשיע רוזן בלקיחת שוחד של 2 מיליון שקל בדמות תרומות לעמותת "יד שרה", שלופוליאנסקי הקים ועמד בראשה. "הוכח בפניי כי דכנר דיבר אמת כשתיאר את העברת הכספים מצ'רני ללופולינסקי בדרך של תרומות ל'יד שרה'", קבע רוזן. "לופוליאנסקי בחר לפעול בניגוד לאמות המידה הנדרשות, ולמען המטרות הנעלות של 'יד שרה', העמותה שבזכותה הגיע לתפקידים בכירים בעיריית ירושלים - בחר לחצות את הגדרות".

הרשעתו של אהוד אולמרט
 הרשעתו של אהוד אולמרט