אפריקה ישראל: עלות שכר של 20 מיליון שקל ללב לבייב

הפסידה 75 מיליון שקל ב-2013, לעומת כמיליארד שקל ב-2012 ■ הרווח ברבעון הרביעי - כ-3 מ' ש', לעומת הפסד של כ-106 מ' ש' ברבעון המקביל ■ עלות השכר של המנכ"ל נובוגרוצקי - 3.45 מ' ש' ■ עלות השכר של 5 בכירי הקבוצה - 33.6 מ' ש'

אחרי דוחות חיוביים שהציגו בשבועות האחרונים החברות הבנות מקבוצת אפריקה ישראל, גם החברה האם, שבשליטת לב לבייב, הציגה היום שיפור בנתוניה הפיננסיים, אולם אלה נותרו עדיין מאתגרים.

בסיכום שנתי צמצמה אפריקה באופן ניכר את הפסדיה, מ-1 מיליארד שקל ב-2012 ל-75 מיליון שקל "בלבד" אשתקד, וברבעון הרביעי היא אף עברה לרווח נקי של 3 מיליון שקל.

עלות השכר של בעל השליטה (48%) והיו"ר לב לבייב הסתכמה ב-2013 ב-20.1 מיליון שקל, מתוכם 4.33 מיליון שקל רכיב שכר והשאר במענקים ותשלום מבוסס מניות. לבייב מתברג היישר במקום השני ברשימת שיאני השכר ל-2013 אחרי מנכ"ל טבע לשעבר ג'רמי לוין ולפני מנכל כיל סטפן בורגס. עלות השכר של המנכ"ל אברהם נובוגרוצקי הסתכמה ב-3.45 מיליון שקל. עלות השכר המצטברת של 5 בכירי הקבוצה - 33.6 מיליון שקל בשכר ובמניות.

ב-2012 סבלה אפריקה ישראל מירידות ערך משמעותיות של 835 מיליון שקל בנכסיה, בעוד שבשנה החולפת לא נרשמה ירידות ערך כלל, מה שסייע לה לצמצם את ההפסדים, זאת לצד זינוק של 45% בהוצאות המימון (נטו), שהגיעו ל-1.14 מיליארד שקל.

עיקר העניין באפריקה ישראל עומד בשנה האחרונה סביב התחייבויות הענק שלה, בהיקף כולל של 3.6 מיליארד שקל, יותר מ-3 מיליארד שקל מתוכן חוב אג"ח, הנסחר היום סביב תשואה של כ-8%. יתרת החוב, בהיקף של כ-400 מיליון שקל, היא לבנקים ולגורם מוסדי.

בסיכום השנה הציגה אפריקה ישראל יתרות נזילות (סולו) של 151 מיליון שקל, מול התחייבויות שוטפות של 384 מיליון שקל. מתחילת השנה פרעה החברה קרן וריבית בהיקף של כ-950 מיליון שקל, ובסך הכול פרעה בשלוש השנים האחרונות סכום של כ-2.9 מיליארד שקל, בעיקר למחזיקי האג"ח, וכן לבנקים.

בפילוח תרומת החברות הבנות לרווחיה של אפריקה בולטת אפי פיתוח, הפועלת ברוסיה, עם רווח של 375 מיליון שקל, כשהפעילות המרכזית שם, קניון אפי במוסקבה, רשמה שיפור והגדילה את הכנסותיה ואת הרווח התפעולי הנקי שלה (NOI). עוד תרומה משמעותית לתוצאות תרמה החברה הבת אפריקה נכסים, בזכות הפעילות באירופה ובמרכזה קניון אפי קוטרוצ'ן ברומניה, כשרווחיה אחרי מס עמדו על 154 מיליון שקל.

אברהם נובוגרוצקי (נובו), מנכ"ל אפריקה ישראל, אמר היום כי "המצב שלנו וגם של החברות הבנות נראה טוב יותר, והדבר גם בא לידי ביטוי בביצועי המניות. אלה יסייעו לחברה לעמוד בהתחייבויותיה". עוד אמר נובו, כי "כל החברות הבנות הציגו לאורך השנה המשך צמיחה בפעילותן, שבא לידי ביטוי בפרמטרים התפעוליים ובכל מדדי הרווחיות ובולט ביתר שאת בפרמטרים התפעוליים".

נובו הוסיף וציין, כי "אנו ממשיכים לפעול כל העת ליישום האסטרטגיה העסקית, אשר שמה דגש על ייזום ופיתוח פרויקטים נבחרים באזורים שבהם אנו פועלים מחד, וגיוון מקורות ההון והגדלת היתרות הנזילות מאידך, לטובת השבחת ערכה של קבוצת אפריקה ישראל".

מניית אפריקה ישראל איבדה בשנה האחרונה 9%, ומשקפת לחברה שווי של 1.3 מיליארד שקל.