הסתיים הסכסוך בדיסקונט: רוב דרישות העובדים התקבלו

בין היתר סוכם על תוספת שכר של 3.25% ובונוס של משכורת ושליש בממוצע ■ כמו כן הוחלט שלא לשנות את חוקת העבודה, ולהשאיר את תנאי הניוד הנוכחיים על כנם עד לדיונים על חוקת העבודה שתפקע ב-2016

אחרי שנמשך שנה בקירוב ויום לפני שיו"ר ועד העובדים אמור לסיים את תפקידו, סכסוך העבודה בבנק דיסקונט מסתיים. ועד העובדים, בראשות ריקי בכר, הגיע בסוף השבוע להסכמות עם ההנהלה, בראשות המנכ"לית החדשה לילך אשר טופילסקי, ובראשן הסכם השכר ל-2013.

מההסכם עולה שמרבית דרישות הוועד התקבלו. הסוגיה המרכזית בהסכם העבודה הייתה תוספת השכר. בתחילת הדרך, בבנק אמרו כי הם מוכנים לתוספת שכר של 1%-1.5% - וגם היא רק לבעלי השכר הנמוך, של עד 18 אלף ש'. בסופו של דבר הוחלט כי העובדים יקבלו תוספת שכר של 3.25%, וכן תוספת רטרואקטיבית בגין השנים 2011-2012 של 0.25% ומקדמה של 1% על השכר בעבור 2014. מדובר בדרישות דומות לאלו שהעלה הוועד, בהבדל שבתחילה הוועד דרש 3.75% בעבור 2013, אך יקבל בפועל חצי אחוז פחות.

הישג נוסף של הוועד מתייחס למקבלי תוספת השכר. בנק דיסקונט בולט בפערי השכר הגדולים שלו - ישנה שכבה לא מבוטלת של מקבלי שכר גבוה, לעומת שכבת ביניים עם שכר נמוך יחסית. מנכ"ל הבנק הקודם, ראובן שפיגל, רצה לטפל בפערים אלו, ולהוביל הסכם שכר דיפרנציאלי כמו שעשו בבנק הפועלים - תוספת שכר גבוהה יחסית לבעלי השכר הנמוך, ואפס תוספת לבעלי השכר הגבוה. בתחילה קבע שפיגל רף של תוספת שכר רק לבעלי שכר של עד 18 אלף שקל, ובהמשך הגמיש את הרף ועלה עד לבעלי שכר של 36 אלף שקל, שהם 90% מעובדי הבנק.

אלא שהוועד לא הסכים לקביעת הגבול המתבססת על רמת שכר נוכחית, ובסופו של דבר הוחלט כי כלל העובדים יקבלו תוספת שכר של 0.5%-8%; גובה התוספת ייקבע על ידי המנהלים בבנק. נציין כי באופן רשמי, מנהלי הבנק קובעים את התוספת, והם יכולים להחליט להעניק תוספות נמוכות לבעלי השכר הגבוה. עם זאת, לדברי מקורות בבנק לוועד יש השפעה גם אם לא פורמלית בהיקף התוספות שמקבלים חלק מהעובדים, ועל כן בהחלט ייתכן מצב שבו עובדים בעלי שכר גבוה יקבלו תוספת שכר גבוהה יחסית.

עוד נקבע בהסכם כי עובדי הבנק יקבלו בונוס בגין תוצאות 2013, שיעמדו על משכורת ושליש בממוצע, ויהיו גם כן דיפרנציאליות - כל עובד יקבל בין חצי משכורת ועד לשתי משכורות. ההסכם בין הצדדים התייחס לעוד שתי סוגיות: הראשונה היא שעון נוכחות, שעד היום היה ידני. בהסכם הוחלט שיוכנס שעון נוכחות דיגיטלי, ואולם הדבר יקרה רק בשנה הבאה. סוגיה נוספת קשורה לניוד עובדים.

כחלק מההתייעלות בבנק, ההנהלה רצתה לבצע ניוד של עובדים בהתאם לצורכי הבנק, ואילו הוועד התנגד לכך: "איזה מין דבר זה שמישהו יבוא לעבודה בנתניה, ויגידו לו ללכת לנס ציונה או הביתה עם פיצויים?", אמר באחרונה בכר בכנס עובדים.

בסופו של דבר הוחלט שלא לשנות את חוקת העבודה, ולהשאיר את תנאי הניוד הנוכחיים על כנם, עד לדיונים על חוקת העבודה שתפקע ב-2016. עם זאת, לפי הערכות אשר טופילסקי מתכוונת לבצע ניוד של עובדים בכפוף לאפשרי לפי חוקת העבודה. עד עתה נוידו עובדים בהיקף מינורי ביותר.

אשר טופילסקי מסרה היום (א'): "אני שמחה כי חתמנו על הסכם המכבד את כל הצדדים. תוספות השכר שתשולמנה תהיינה דיפרנציאליות ויביאו לידי ביטוי את הצורך לחזק את עובדי הסניפים, הנמצאים בקשר יומיומי עם לקוחותינו".

ברקע סכסוך העבודה נוצרה מערכת יחסים מורכבת בין ריקי בכר להנהלה, על רקע כוונתה שלא להאריך לו את חוזה ההעסקה שמסתיים מחר. בכר עתר לביה"ד לעבודה, והצדדים מחכים להכרעה, שנכון לכתיבת שורות אלה עדיין לא התקבלה, ואמורה להתקבל עד מחר.

אשר טופילסקי הרוויחה זמן / פרשנות - עירית אבישר

לפני שנה, במארס 2013, בתפקידה הקודם חתמה לילך אשר טופילסקי על הסכם שכר בבנק הפועלים, שכלל תוספת חד-פעמית של 6% לחמש שנים, וגם היא דיפרנציאלית לפי רמות השכר. אשר טופילסקי יכולה רק לחלום לחתום על הסכם שכזה בבנק דיסקונט.

הסכם השכר בדיסקונט אינו אידאלי בלשון המעטה בעבור הבנק והנהלתו, שרוצים לשפר את יחס היעילות החלש שלו. מצד שני, אפשר להסתכל גם על נקודת האור - כעת זה כבר נהפך כמעט רשמי, תוספת שכר של 5% בשנה כבר ירדה מהפרק. מצד שני, מתקבעת תוספת שכר שנתית של 3%-3.5% שהיא התוספת בדיסקונט בפועל בשלוש השנים האחרונות.

לאשר טופליסקי לא הייתה הרבה ברירה - היא נכנסה לתפקידה רק לפני חודש, עם הרבה תוכניות ומשימות, אך הבינה שעד שלא תסיר מהפרק את סכסוך העבודה, לא תוכל להתקדם ולהזיז דברים בבנק. בוועד הבינו זאת, וניצלו את המצב בכדי להקשיח עמדות, ולא להתפשר כמעט בשום סעיף מהותי.

כעת קנתה לעצמה מנכ"לית הבנק זמן. המו"מ על הסכם השכר לשנה הקרובה יתקיים רק בשנה הבאה, וגם סוגיות רגישות אחרות - כגון ניוד עובדים - נדחו ל-2016. לאשר טופליסקי יש עכשיו שנה לבסס את מעמדה בבנק, לקדם את ההתייעלות במגבלות שיש לה, ולבוא מעמדה יותר חזקה למו"מ בשנה הבאה, ואולי שם לגרוף יותר הישגים להנהלה.

דיסקונט
 דיסקונט