פרקליטיו של אולמרט: "עדיין לא נאמרה המילה האחרונה"

הפרקליטות: "יידע כל נותן ולוקח שוחד שגם אם הוא פועל במחשכים - לא לעולם חוסן"

לו תישאר הרשעתו של אולמרט והנאשמים האחרים בעיניה (ולא תתהפך בערעור, אם יוגש) תוכל הפרקליטות לחגוג ניצחון מוחץ למערכת שלטון החוק ולמאבק העיקש להרתעת נבחרי הציבור מפני ביצוע עבירות שחיתות שלטוניות. את תחושת ההישג כבר ניתן היה לשמוע מפי הפרקליטים מיד בתום הדיון.

ראש צוות התביעה בתיק, עו"ד יהונתן תדמור מפרקליטות מיסוי וכלכלה, אמר עם צאתו מבית המשפט כי "היום הזה הוא אבן דרך בחיים הציבוריים במדינת ישראל. בית המשפט אמר בקול רם די לסיאוב ודי לשחיתות השלטונית. הכרעת בית המשפט היא ההוכחה לכך שהנוגדנים של החברה הישראלית עדיין פעילים. המלחמה בשחיתות מחייבת מאבק עיקש וחסר פשרות".

עוד הוסיף תדמור, "לפני ארבע שנים התייצב שמואל דכנר ז"ל, שהלך לעולמו במהלך ניהול המשפט, בפני רשויות האכיפה וגלל סיפור בלתי נתפס בחומרתו של שחיתות שפשתה במשך שנים. היה קשה עד מאוד לקבל את דבריו. היום הכריע השופט רוזן שלא מדובר בסיפורי בדים, אלא בהתנהלות מסמרת שיער ומקוממת שפשתה במסדרונות עיריית ירושלים, משרד התמ"ת ומינהל מקרקעי ישראל.

"קשה להפריז בחומרת המעשים ובנזק שהיה בהם לכל מי שמבקש להאמין שנבחרי פקידי ציבור פועלים למעננו ביושר ובהגינות ולא מתוך בצע כסף. יידע כל נותן ולוקח שוחד שגם אם הוא פועל במחשכים - לא לעולם חוסן. המשטרה והפרקליטות לא ייחסכו במאמצים ובאמצעים למגר תופעות פסולות והרסניות אלה מקרבנו. כך נעשה מורא ובאמונה שכולם שווים לפני החוק".

סנגורי אולמרט: "יום לא פשוט"

בעוד בפרקליטות חוגגים, במערך ההגנה לא משלימים עם ההכרעה וכבר מתכננים את הצעד הבא. עו"ד רועי בלכר, המייצג את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט במשפט הולילנד, אמר כי צוות ההגנה ילמד את הכרעת הדין.

"זה יום לא פשוט עבורנו ולא יום פשוט עבור מר אולמרט. כמובן נלמד את פסק הדין ואנחנו צריכים להיערך לטיעונים לעונש. היו ארבעה אישומים, ואולמרט זוכה משניים מהם", אמר בלכר ואף רמז כי יש לאולמרט עילות להגשת ערעור כנגד ההכרעה: "דכנר לא נחקר בחקירה נגדית. הראיות בעניין יוסי אולמרט הן ראיות נסיבתיות, ואני מניח שבעניין הזה עדיין לא נאמרה המילה האחרונה. אנחנו נשקול את צעדינו".

גם יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, הבהיר כי טרם נשמעה המילה האחרונה. "מדובר ביום לא קל. יש לנו הרבה כבוד לבית המשפט. בית המשפט זיכה את אולמרט בשני אישומים מרכזיים, וההרשעה מתבססת בעיקרה על דבריו של עד מדינה שבית המשפט עצמו קבע ששיקר וזייף ואשר לא ניתנה לנו ההזדמנות לחקור אותו. יש לנו הרבה מה לומר, אבל נלמד ראשית את הכרעת הדין. זהו לא סוף פסוק", אמר בתגובה להרשעה.

הגם שהשופט רוזן דחה את הבקשה לדחות את הכרעת הדין ולשמוע שוב את עדותה (החדשה) של שולה זקן, פרקליטה של שולה זקן, עו"ד עופר ברטל, לא איבד תקווה מכך שהשופט רוזן יכבד את הסדר הטיעון שנחתם עמה. לדבריו, מדובר ב"הכרעת דין מכוננת, אך הגברת זקן לא חוגגת שום דבר. היא הורשעה בעבירות והיא בהחלט חושבת שהדרכים שלה היו לא נכונות ויש ללמוד את הדברים". עם זאת, הוסיף ברטל כי "צריך לזכור שהיא הודתה כמעט מהרגע הראשון בדיוק בדברים שבהם היא הורשעה היום. אנחנו מאוד מקווים וסבורים שבית המשפט יכבד את ההסדר שנקבע".

שולה זקן עצמה שמרה על שתיקה בצאתה מהדיון, אך הבהירה כי יש לה בטן מלאה וברגע שתוכל תאמר את כל מה שיש לה לומר. "תאמינו לי שאם יכולתי לדבר הייתי מדברת כי יש לי המון מה להגיד. תכבדו אותי שאין ביכולתי להגיב. יבוא יום ואומר את אשר על לבי", אמרה.

סנגור נוסף בפרשה, עו"ד נבות תל-צור, המייצג את דני דנקנר, הודה כי הופתע מהחלטת השופט, והוסיף כי "הכרעת הדין קשה מאוד. זה יום קשה לאנשים ויום עצוב לכולנו. צריך לקרוא את הכרעת הדין לעומק, ואז נוכל להתייחס אליה".

גם פרקליטו של היזם הלל צ'רני, עו"ד גיל פרידמן, הביע אכזבה מהכרעת הדין ואמר: "אנחנו בהחלט מאוכזבים מאוד וגם עצובים". לדבריו, הלל צ'רני סירב לקבל כספים מעד המדינה ולא היו ראיות חד-משמעיות לכך שהתקבל שוחד, ולכן הם סברו "שבית המשפט יזכה בעניין הספציפי הזה". פרידמן אף הביע תקווה שבית המשפט יתחשב בכך בעת גזר הדין.

מצוות ההגנה של אולמרט נמסר כי "הכרעת הדין נפלה עלינו כרעם ביום בהיר, והפתיעה את צוות ההגנה, שכן לטעמנו, גם כעת, לאחר קריאת הכרעת הדין, הראיות והעובדות שהוצגו לבית המשפט הן כאלה שיש בהן לזכות את מר אולמרט באופן מוחלט. בית המשפט זיכה את מר אולמרט משני אישומים, והרשיע בשני אחרים, על בסיס עדותו של עד המדינה, וזאת מבלי שניתנה בידנו האפשרות לחקור אותו על גרסתו בשני עניינים אלה. מדובר בשני אישומים שבמסגרתם מר אולמרט לא נטל כספים לכיסו. זהו יום קשה ועצוב מבחינתנו, אך כפי שהבהרנו לא מדובר בסוף פסוק".