"המניות הן עם הפוטנציאל הרב ביותר בחודשים הקרובים"

אסתי דואק, אסטרטגית השקעות ב-HSBC, מונה את הסיבות להמלצת "תשואת יתר" שמעניק הבנק לשוק המניות ■ לדבריה, "השיפור בצמיחה העולמית נמשך, הנזילות מצד הבנקים המרכזיים עדיין נרחבת ורמות השווי נראות בינתיים אטרקטיביות"

"שוק המניות הוא אפיק ההשקעה עם פוטנציאל התשואה הגבוה ביותר ב-6-12 החודשים הקרובים, ולכן אנחנו ב'תשואת יתר' עליו", כך אומרת אסתי דואק (Dwek), אסטרטגית השקעות בחטיבת הבנקאות הפרטית של בנק HSBC. דואק, יחד עם בכירים נוספים בבנק, ביקרה בשבוע שעבר בישראל במסגרת כנס HSBC ללקוחות הבנקאות הפרטית. דואק ושאר הבכירים הציגו את תחזיותיהם וגישותיהם בנוגע להשקעות, ובהם ההמלצה להשקיע בשוק המניות.

"הסיבות ל'תשואת יתר' לשוק המניות הן המשך הצמיחה הכלכלית העולמית, למרות ההאטה בקצב הצמיחה; הנזילות הנרחבת, עדיין, מכיוון הבנקים המרכזיים; והעובדה שרמות השווי עדיין נראות אטרקטיביות", אומרת דואק. אפיק ה-fixed income לא מומלץ לדעתה להשקעה כרגע.

"אנחנו לא חושבים שהתשואה אטרקטיבית, בעיקר באג"ח ממשלתיות", היא אומרת. "יש יותר הזדמנויות ב-High Yield, כי הריביות יישארו נמוכות לזמן מה, ולכן יש משקיעים שמחפשים תשואה, שייקחו יותר סיכון, ויש שם פוטנציאל".

הדאגות העיקריות

על רקע התנודתיות בשוק, ב-HSBC מסמנים את קרנות הגידור כאפיק השקעה מומלץ, ודואק מסבירה שהשקעה מסוג זה מפחיתה את התנודתיות בתיק, לאור הקורלציה הנמוכה לאפיקי השקעה אחרים.

- מהן הדאגות העיקריות של משקיעים כיום?

"הראשונה היא הנזילות, למרות שהמגמה עדיין נתמכת על-ידי הבנקים המרכזיים.

"השנייה היא התמשכות המתיחות הגיאופוליטית בין רוסיה לאוקראינה, והחשש להחרפה שם - שתגדיל את החששות לגבי הכלכלה העולמית.

"השלישית היא חשש מהאטה בקצב הצמיחה בסין ומחדלות פירעון של חברות סיניות, אך לדעתנו זה חשש מוגזם, משום שאנחנו מעריכים שאם קצב הצמיחה בסין יואט יותר מהצפוי, הממשל יתערב.

"להערכתנו, קצב צמיחה של 7% הוא מעין רצפה, ואם הקצב יירד, הממשל ינסה 'לכוון מחדש' את הכלכלה על-ידי תוכניות תמריצים, תמיכה בעסקים קטנים ובינוניים והוצאות על תשתיות".

- איפה כדאי להשקיע היום במניות?

"באירופה. פוטנציאל הצמיחה שם עדיין לא מתומחר, כך שיש פוטנציאל לאפסייד. תחום נוסף עם פוטנציאל רב הוא חברות שיכולות בעתיד להעלות את הדיבידנד שהן מחלקות. ניתן לזהות חברות כאלה על בסיס היסטורי - האם העלו בעבר את הדיבידנד - וכן בהסתכלות על המאזן, הצפי לתזרים המזומנים והסקטור שבו הן פועלות".

- מה בנוגע לשווקים המתעוררים?

"החדשות משם מעורבות. יש ירידה בקצב הצמיחה, בעיקר במדינות גדולות כמו סין ורוסיה, ויש גם מדינות עם יסודות כלכליים חלשים, ש'נענשו' על-ידי השוק.

"יש להיות זהירים בהשקעה בשווקים המתעוררים. מדינות עם יסודות חזקים, או כאלו שחשופות לשווקים המפותחים, מעניינות להשקעה. לדוגמה, טייוואן, דרום קוריאה, ומקסיקו שנהנית מהשיפור בכלכלת ארה"ב.

זהירות בשווקים המתעוררים

"בכל הקשור לשערי החליפין של השווקים המתעוררים, צריך לנקוט גישה סלקטיבית. במדינות כמו טורקיה ודרום אפריקה היו העלאות ריבית אגרסיביות, והמטבעות הפכו יותר אטרקטיביים. זה מפצה על חלק מהסיכונים בשוק המניות".

- הזכרת את דרום קוריאה כיעד מעניין להשקעה, אבל השבוע שוב הייתה מתיחות צבאית בין דרום וצפון קוריאה. איך זה משפיע על המשקיעים?

"לגבי ההתפתחויות האחרונות, אני לא פרשנית פוליטית, אבל מנקודת מבט של השוק, המשקיעים יודעים שזה קיים וזה מתומחר. אני לא חושבת שמשקיעים מסתכלים על זה. ממילא אם תהיה החמרה רצינית, ההשפעה תהיה לא רק על דרום קוריאה אלא הרבה מעבר לזה".

- העלייה בשוקי המניות ברבעונים האחרונים הובילה למגמה חיובית גם בתחום ההנפקות הראשוניות (IPO). להערכתך התופעה תימשך?

"מה שאנחנו רואים, באופן כללי, זה ביטחון גדול יותר בשוק. החברות עשירות במזומנים, רמות המינוף ירדו מאז המשבר האחרון, ולכן המשקיעים מצפים שהחברות ישתמשו במזומנים שלהן. זאת הסיבה שיש יותר ויותר פעילות של M&A (מיזוגים ורכישות). אני חושבת שהיציבות בשוק, הצמיחה הצפויה והאמון הגובר יתמכו גם בשוק ה-M&A וגם בשוק ה-IPO".

המלצות HSBC

"תשואת יתר" על שוק המניות. התמקדות בחברות שמגדילות את הדיבידנד, נדל"ן באירופה, פיננסים בשווקים מפותחים, טכנולוגיה חדשנית; באסיה - מניות בטייוואן, בדרום קוריאה והפיליפינים

קרנות גידור: אפיק השקעה מומלץ לאור התנודתיות והסיכונים הקיימים

אג"ח ממשלתיות: אפיק השקעה לא מומלץ כי התשואות לא מספיק אטרקטיביות