צלמים במרכז התמונה: הצצה לפסטיבל "זיכרון צילומי"

"זיכרון צילומי", פסטיבל הצילום הבינלאומי השלישי, מתמקד בתפקיד הצלם בעידן רווי רעש ויזואלי

לעתים רחוקות אנו זוכים לפגוש תמונות מהאלבום הפרטי של צלמים מפורסמים. בתערוכה "צלם הבית", שאצרו עדי נס ושרון ברקת, מציגים הם עצמם ועוד כמה מטובי הצלמים הישראלים, תמונות מאלבומי המשפחה שלהם. הצלמים חושפים בתערוכה ייחודית זו את השליטה, את האהבה ואת המשיכה שלהם לצילומי החטף (סנפשוט) - הבסיס לעבודתם המוכרת. בין המשתתפים: אורי גרשט, נועה צדקה, פאבל וולברג, שי קרמר ושרון יערי.

זוהי רק אחת מ-25 תערוכות שמרכיבות את פסטיבל הצילום הבינלאומי, שנפתח אמש במתחם המיוחד של יקבי כרמל ברשאל"צ. 265 צלמים ישראליים ובינלאומיים מציגים בפסטיבל, תחת הכותרת "זיכרון צילומי". זוהי המהדורה השלישית של פסטיבל הצילום הבינלאומי, שאותו יזמו והפיקו לפני מספר שנים לראשונה הצלמים אלדד רפאלי ואייל לדסמן. בעידן הרווי כל-כך ברעש ויזואלי, שבו כמעט כל אחד עסוק בצילום עצמי ובהצפת צילום לכל עבר ברשתות החברתיות, זהו אירוע שמסמן את ייחודם ואת איכותם של המקצוענים.

הפסטיבל מציב את הצלם במרכז, ומאיר את נקודת מבטו האישית והמקצועית כ"שומר הזיכרון". הצלמים הם גם אוצרי התערוכות, ובדרך זו הם נותנים ביטוי לנקודת מבטם ומקיימים דיאלוג רעיוני וחזותי. בתערוכה "צלם-אוצר" נבחרו בקפידה 10 צלמים מובילי דרך, להציג ולסמן את החשוב בעיניהם בעולם הצילום. כך למשל, בתערוכה שאצרה ורדי כהנא, היא מנסה לברור בין מקצוענות לתחביב, בין שיקוף מציאות לבין מציאות מדומה, בין פנטזיה לזיכרון.

הצלם עודד בלילטי אצר תערוכה מארכיון קק"ל שמציגה את בניית הזיכרון הלאומי שלנו, תוך כדי גאולת הקרקעות.

תערוכה נוספת מציגה מזכרות מצולמות מימיה היפים של הטלוויזיה החינוכית, החוגגת בימים אלה 50 שנה. "המסע שלא נגמר", תערוכה שאצר אלי אטיאס, מתארת את עלייתם ואת קשיי קליטתם של יהודי אתיופיה. "תמה הדרך הפיזית מאתיופיה, ומתחיל המסע בשביל הצר אל הישראליות, מסע שאנחנו מצטרפים אליו שוב, כדי להכיר את התרבות, את השפה, ואת המראה", כותב האוצר.

אלדד רפאלי אצר השנה את תערוכת "צלמים מבטיחים" שבה מוצגות עבודות של מיטב בוגרי לימודי צילום באקדמיות השונות בארץ.

במסגרת הפסטיבל ייערך כנס אקדמי "זיכרון אינטלקטואלי של הצילום" בשיתוף אוניברסיטת הרווארד ובו יתקיים דיון ציבורי על איסוף, שימור והנגשה לציבור של אוספים ציבוריים ופרטיים.

עד 19 באפריל, יקבי כרמל, ראשל"צ. כרטיס יחיד 35 שקל, כרטיס משפחתי: 80 שקל. photographyfestival.co.il