בין תקווה לחשש באירופה

ראש הבנק המרכזי מרמז לתוכנית הדפסת כסף למלחמה הבאה?

זמן מה מתקיים דיון על חזרתה לנורמאליות של הכלכלה האירופית. ברור שיש קושי גדול לקבוע עמדה אחידה על אוסף כה מגוון של עמים, לשונות, תרבויות וגם חוקים ומנהגים כלכליים מקומיים, אבל ארגון EuroStat:מספק נתונים על המכלול הזה.

מצד אחד, אין ספק שניתן להבחין בשיפורים משמעותיים בספרד, ובאיטליה. עם זאת, קיימת ספקנות ביחס ליוון, פורטוגל, ובמיוחד כלפי מה שקורה בצרפת.הצפוניות, ובראשן גרמניה, עדיין מהוות את המנוע העיקרי של גוש היורו, כפי שמפת האינפלציה האירופית (לפי מדינה) מראה:

משה שלום אינפלציה-08-04
 משה שלום אינפלציה-08-04

במפה זו, זיהוי האזורים הפעילים יותר נעשה על פי צבעים. מצהוב בהיר, המציין אינפלציה שלילית עד 0.4% שנתית, ועד הירוק הכהה המציין אינפלציה מעל ה-2.1%. כך, על פי מדד האינפלציה, אנו מבינים איפה נמצאות נקודות התורפה, ואיפה נקודות החוזק של התקווה האירופית, כרגע.

דרך אגב, יש לציין שאחת התופעות הבולטות, כעת, בכלכלה הגרמנית היא הקטנת התלות של הייצוא שלה כלפי היבשת הותיקה, והפניית הדגש לאזורים גיאוגרפיים אחרים, ובמיוחד אסיה: עכשיו, פחות מ-10% תלות גרמנית באירופה, כאשר בעבר היינו עדים ל-30% ויותר.

אם אכן קיים סיכוי לאותה התחדשות, נשאלת השאלה מדוע רוחשות שמועות כה עיקשות על רצונו של מריו דרגי, ראש הבנק המרכזי האירופי, להתחיל בתכנית הרחבה כמותית, סטייל אמריקה, בעוד כחודשיים? התשובה נעוצה, כנראה, בגרף הבא, המתאר את האינפלציה הכללית בגוש היורו:

משה שלום דפלציה-08-04
 משה שלום דפלציה-08-04

דפלציה היא חלום הבלהות של כל נגיד מרכזי. היטיבה לתאר זאת קריסטין לאגארד, ראש קרן המטבע הבינלאומית, כאשר היא הצביעה על הפסיכולוגיה הזו אצל קובעי המדיניות: "האינפלציה היא חשש, אבל הדפלציה היא מפלצת (Ogre), שצריך להרוג מוקדם ככל האפשר".

הדוגמא היפנית, המכונה "העשור האבוד", והנמשכת כבר מעל שני עשורים, חיה מול עינינו עד היום, והינה הסיבה העיקרית לניסוי הכלכלי (Abenomics) המכוון בדיוק להוצאת מדינת השמש העולה ממעגל הקסמים הדפלציוני האוחז בה זמן כה רב.

בכל אופן, לפנינו מצב מוזר שבו אנו רואים קולות רמים לתקווה של ממש (הייתכן שזה נובע מן העובדה ששם עוד לא ראינו את היציאה מן המשבר כלל?), ובו זמנית, סימנים של כניסה לצרה גדולה של דפלציה, עם ראש בנק מרכזי המרמז על תוכנית הדפסת כסף למלחמה בה.

לנו כסוחרים-משקיעים, מעניינת יותר תגובת השוק. להערכתה של זו, אצביע על המטבע האירופי, כסמן העיקרי. לפניכם גרף יומי של המטבע:

משה שלום יורו-08-04
 משה שלום יורו-08-04

טכנית, המצב אינו מעורר אופטימיות כרגע:

• אחרי שני ניסיונות כושלים, המטבע האירופי הצליח אמנם לפרוץ סוף סוף את רמת ההתנגדות של 1.384, אך אוי ואבוי למאמינים! פריצה חשובה זו התגלתה, בינתיים, כפריצת שווא (1 סגול).

• גבולות הגזרה בין 1.384 ו-1.348 (3 סגול) נחשבו לאזור האהוד ביותר על כל נוגעים בדבר. זה סיפק את גרמניה הרוצה יורו חזק יחסית, ואת הדרומיות שרצו יורו חלש יותר. וכך, כאשר הפרצה מעלה קרתה, זה היווה פרשת דרכים חשובה במטבע הזה, וכגודל התקווה כך גודל האכזבה.

• כסוחרים, הבנו גם את חשיבות שתי הבדיקות, אשר אשרו את ה"שווא" של אותו תהליך (חיצים שחורים - 1 סגול).

• עבור רבים, היעד הברור כרגע הוא הגעה לקו המגמה העולה, אשר היווה כבר אלמנט תומך פעמיים בעבר (חיצים שחורים 2 סגול).

• הדבר נעשה על בסיס סטייה שלילית, בין המומנטום והמחיר, כפי שניתן לראות בחלון ה-MACD (חצים שחורים - 4 סגול).

• שימו לב גם, שהנר הגדול, אשר החזיר את היורו לתוך גבולות הדשדוש, הוא הנר אשר גרם לשינוי בתאוצת התנועה, מחיובית, לשלילית (5 סגול).

סה"כ, ניתן לומר שהפעם הטכני תומך בהחלט בפונדמנטלי:

• אפשרות הרחבה כמותית רשמית מצד מריו,

• והפיכתה של ג"נט (נגידת הבנק המרכזי האמריקאי) מיונה צחורה לנץ טורף.

האם זה אומר שיש עוד תקווה לדולר המקומי שלנו? ולסקטור המייצא? תקווה תמיד צריך שתהיה.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.