קרן המטבע: השווקים המתעוררים עלולים להוביל למשבר עולמי

קרן המטבע הבינקלאומית חתכה את תחזית הצמיחה של השווקים המתעוררים ך-4.9% השנה ן-5.3% ב-2015 ■ להערכת כללכני הקרן, שינוי המדיניות המוניטארית במדינות המפותחות עלול לגרור את השווקים המתעוררים למשבר חמור

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) פרסמה היום (ג') את התחזית שלה לגבי הכלכלה הגלובלית. כלכלני הקרן אומנם צופים שיפור בצמיחה של הכלכלות המפותחות אך מזהירים כי שינוי המדיניות המוניטארית בארה"ב וגוש האירו עלול להגביר את הסיכונים בשווקים המתעוררים ולהוביל למשבר עולמי.

קרן המטבע הבינלאומית חתכה את תחזית הצמיחה של השווקים המתעוררים ל-4.9% השנה ו-5.3% ב-2015. לשם השוואה, בתחזית הקודמת שפרסמה הקרן היא צפתה כי השווקים המתעוררים יצמחו בקצב של 5.1% השנה ו-5.4% ב-2015. קרן המטבע חתכה את השיעור החד ביותר בתחזית הצמיחה של ברזיל ורוסיה, מבין המדינות המובילות בשווקים המתעוררים. כעת, הקרן צופה כי כלכלת רוסיה תצמח בקצב של 1.6% השנה, נמוך ב-0.6% מהתחזית הקודמת בעוד ברזיל צפויה לצמוח בקצב של 1.8%, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על קצב צמיחה שנתי של 2.3%.

קרן המטבע ציינה בנוסף כי מדינות השווקים המתעוררים אחראיות על יותר משני שליש מהצמיחה העולמית אך הזהירה באותה נשימה שהן עלולות לעמוד בפני אתגרים רבים כאשר המדינות המפותחות בראשות ארה"ב, יפן וגוש האירו, יחליטו לנרמל את המדיניות המוניטארית, להעלות את הריבית ולהפסיק לחלוטין את התוכניות להקלה כמותית.

מדיניות זו עלולה לגרור תנודתיות חדה בשערי החליפין של המדינות המפותחות ולהוביל למשברים כלכליים נרחבים. במקרה שכזה, קרן המטבע סבורה שמעצבי המדיניות הכלכלית באותן מדינות צריכים לאפשר תנודתיות בשערי המטבעות, לבצע רפורמות מקיפות ולהפחית את הגירעונות.