וודסייד ורשות המסים על סף סגירת ההסכם ב"לוויתן"

בימים האחרונים הועלתה הצעת פשרה יצירתית שתתמרץ את וודסייד למכור כמה שיותר גז מ"לוויתן" על מנת למקסם את הטבת המס ■ הערכות: ייתכן שעסקת הענק בהיקף 2.71 מיליארד דולר תיחתם בימים הקרובים

רשות המסים וחברת וודסייד קרובות מאד לסיכום שיאפשר חתימה על עסקת הענק לרכישת רבע מהזכויות במאגר "לוויתן" תמורת 2.71 מיליארד דולר. יחד עם זאת במשק האנרגיה מעריכים כי העסקה עשויה להחתם רק אחרי פסח.

הפשרה המסתמנת תגשר על המחלוקת שהביאה לפיצוץ טקס החתימה על ההסכם לפני שבועיים נוצרה בין שני הצדדים בסוגיית הפחת המואץ: וודסייד ביקשה במקור להפחית את מלוא השקעתה ברכישת הזכויות על-פני תקופה של שלוש שנים בלבד בעוד שעמדת רשות המסים הייתה שההשקעה תופחת לאורך חיי המאגר, כלומר 30 שנה.

הפערים בין הצדדים נותרו גבוהים גם לאחר ביקורו בישראל של מנכ"ל וודסייד פיטר קולמן כשווסייד מוכנה לתקופה של 10 שנים ורשות המסים מצידה מוכנה ל-25 שנים. אולם בימים האחרונים הועלתה הצעת פשרה יצירתית שלפיה תופחת ההשקעה בהתאם לקצב האזילה של הגז במאגר. הסדר זה מתמרץ את וודסייד להקדים ולמכור את כמויות הגז במאגר על-מנת למקסם את הטבת המס. גורם המעורב במגעים העריך היום כי הסכם הפשרה ייחתם כבר בימים הקרובים ואולי עוד לפני חג הפסח.

לצד המחלוקת המרכזית סביב הפחת המואץ היו לוודסייד השגות בנושאים נוספים ערב טקס החתימה שבוטל. בין היתר ביקשה החברה מהאוצר התחייבות ל"ודאות רגולטורית" שלפיה זכויותיה יהיו מוגנות מפני שינויים עתידיים במשטר הפיסקאלי, כמו העלאת שיעור התמלוגים או מס ששינסקי. ואולם החברה ריככה כנראה גם את דרישתה בנושא זה לאחר שהובהר לה כי במקרים כאלה תעמוד לה הזכות לפנות לערכאות.

יחד עם זאת נציין, כי במשק האנרגיה מעריכים כי גם אם יושג בסופו של דבר הסכם עם רשות המסים אין כל ביטחון שבעלי הזכויות ב"לוויתן" יסכימו למכור לוודסייד את הזכויות בתנאים שסוכמו בין הצדדים במסגרת מזכר ההבנות שנחתם בפברואר באוסטרליה.

לאחר שחלף הדד-ליין של ה-27 למרץ שנקבע במזכר ההבנות מבלי שנחתם הסכם סופי ומחייב, משוחררים בעלי הזכויות ב"לוויתן" - נובל אנרג'י, קבוצת דלק ורציו - מההתחייבויות כלפי וודסייד ולפי הערכות יבקשו לדון מחדש במספר תנאים שסוכמו במסגרת מזכר ההבנות.