גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות הדלק הישראליות חוו שנה קשה ב-2013

הרווחיות בענף הדלק ממשיכה להישחק, וחלק מבעלי החברות היו שמחים למכור אותן במחיר סביר ■ מיהי חברת הדלק היחידה שבכל זאת רשמה עלייה ברווח התפעולי, מי נהנתה מהמתיחות בין מצרים לעזה, ומהי פרמיית הסיכון של חברת דלק קטנה

חברות הדלק הישראליות, שעד סוף העשור הקודם היו סחורה חמה בקרב המשקיעים, והציגו רווחים נאים, עוברות בשנים האחרונות תהליך של התכנסות, במטרה לשפר את רמות הרווחיות, עם דגש נמוך יותר על צמיחה. החברות עדיין לא התאוששו באופן מלא מהורדת מרווח השיווק שלהן, בשנת 2011, והבעלים של חלק מהן ישמחו למכור את הפעילות במחיר סביר.

מצב זה גם הוביל לכך שמלחמת המחירים ששררה בענף עד סוף העשור הקודם, והתחרות על רכישת תחנות, נעלמו כמעט לחלוטין. למרות ירידה במחירי שכירויות התחנות, שמועד חידוש החוזה שלהן הגיע, לא יורדת הקטנת הוצאה זו לשורה התחתונה, בשל הוצאות אחרות שרשמו עלייה מאז, בעיקר בכל הקשור למחירי הארנונה, החשמל, שכר המינימום ועלויות עמידה בתקנות איכות הסביבה. כך, בחלוף שנתיים, עדיין רחוקות חברות הדלק מלהגיע ליעד שאותו קבעה הוועדה שהורידה את מרווחי השיווק כתשואה סבירה לחברות שיווק הדלקים - תשואה של 8.2% על הנכסים.

בעוד שמניות חברות הדלק שנותרו סחירות (פז ודור-אלון) מעניינות כיום פחות את המשקיעים, הרי שהיציבות שחזרה לענף, ובאה לידי ביטוי בחלוקת דיבידנדים, הפכה את איגרות החוב שלהן לסחורה פופולרית בקרב המשקיעים הסולידיים. איגרות החוב של ארבע חברות הדלק הגדולות נסחרות היום בטווח תשואה של מינוס 1% עד 4%, ואפילו איגרות החוב של חברת הדלק טן, החמישית בגודלה בענף, נסחרות בתשואה המגלמת פרמיית סיכון של עד 2% בלבד מעל אג"ח ממשלתית דומה. החשש ליכולת החזר החוב של דלק ישראל, שהוביל לכך שאיגרות החוב שלה נסחרו לפני פחות משנתיים בתשואה של 16%, נמחק מהזיכרון כלא היה.

השיח הציבורי על יוקר המחיה פסח על תחום הדלק, ובשנה החולפת גדל היקף צריכת הדלקים בישראל בכ-3% לעומת 2012. יחד עם זאת, הצרכן הפך רגיש יותר למחיר, והוא פונה יותר לרשתות דלק קטנות, אשר מבנה העלויות הנמוך שלהן מאפשר להן להציע מחירי דלק במחיר הנמוך ממחיר התקרה שנקבע על-ידי משרד האנרגיה מדי חודש.

כך, ארבע חברות הדלק הגדולות - פז, דלק ישראל, סונול ודור-אלון - הן עדיין הדומיננטיות בענף, אולם הן מאבדות באיטיות, אך בעקביות, נתח שוק לטובת הרשתות הקטנות יותר, כגון טן, סד"ש, יעד וקרן אנרגיה. אם ב-2008 החזיקו ארבע חברות הדלק הגדולות נתח שוק של 88% מענף הדלק, הרי שבחלוף חמש שנים, ירד נתח השוק המצרפי שלהן ל-82%.

בשנת 2013 נפתחו 36 תחנות תדלוק חדשות בארץ, ועל פי נתוני מינהל הדלק, בישראל פועלות היום 1,133 תחנות דלק מורשות. לפניכם כמה מספרים, אשר מסכמים את שנת 2013 אצל כל אחת מארבע חברות הדלק הגדולות.

0 זהו מספר חנויות הנוחות שפתחה החברה הגדולה בענף, פז, המנוהלת על-ידי יונה פוגל. רשת Yellow שמפעילה פז רשמה את הצמיחה הנמוכה ביותר ברמת ההכנסות שלה ביחס ל-2012, בשיעור של 4%, אך מדובר בצמיחה נטו של המכירות בחנויות קיימות, שרושמות את ההכנסות הגבוהות ביותר למ"ר מרובע מבין רשתות חנויות הנוחות.

פז היא החברה הדומיננטית ביותר שהחליטה להתמקד בצד הרווחיות ולא בצמיחה, מה שבא לידי ביטוי בכך שהיא אינה נותנת הנחות לציי רכב מתחת למחיר הדלק בשירות עצמי. שילוב הדברים הללו גרם לכך שהיקף מכירות הדלקים הממוצע לתחנה רשם ירידה של 1.8% בהשוואה ל-2012. פז נהנתה בשנה החולפת מאירוע אקסוגני, והוא סגירת המנהרות על-ידי הצבא המצרי בין סיני לרצועת עזה, ש"אילצה" את העזתים לרכוש דלקים ממנה.

פז רשמה תזרים עצום מפעילות שוטפת בשנה החולפת, שהסתכם בכ-2.65 מיליארד שקל, והיציבות הפיננסית שלה אפשרה לה לחלק דיבידנד גדול של 250 מיליון שקל בתחילת השנה הנוכחית, על-אף התקופה החלשה שבה נמצאת פעילות הזיקוק שלה.

6.2% זהו שיעור העלייה ברווח התפעולי של חברת דלק ישראל, המנוהלת על-ידי אבי בן אסאייג. דלק היא החברה היחידה אשר רשמה עלייה ברווח התפעולי שלה בשנת 2013, לעומת 2012, אולם עלייה זו, מקורה בהכנסה אחרת בגובה של 17.7 מיליון שקל שרשמה החברה בשנה זו ממכירת נכסים שונים, לעומת הוצאה אחרת של 7.2 מיליון שקל ב-2012. בנטרול ההשפעות הללו, הרווח הכלכלי של החברה גדל ב-2 מיליון שקל בלבד בין השנים, ועמד על 134 מיליון שקל בלבד.

אחד האירועים המשמעותיים עבור החברה בשנה האחרונה, היה זכייה במכרז של מערכת הביטחון לאספקה, אחסון והובלת דלקים עבור רכבי צה"ל והמשרד, בחוזה שיימשך לשלוש שנים. לדלק גם החזקה בשני נכסים אחרים של הקבוצה שבשליטת יצחק תשובה - דלק אירופה ודלק US - ואלו הסבו לה הפסד של 3 מיליון שקל בשנה החולפת, לעומת רווח של 8 מיליון שקל ב-2012. מכירת הנכסים הובילה לכך שהרווח השנתי של החברה זינק ב-73% ביחס ל-2012.

9.3% - זהו שיעור הגידול במכירות רשת חנויות הנוחות So Good של סונול, המנוהלת על-ידי ניר גלילי. סונול אינה מפרסמת נתונים מלאים על פעילותה מאז נרכשו מניות הציבור של החברה האם, גרנית הכרמל, ע"י קבוצת עזריאלי באוקטובר 2012. העלייה במכירות רשת So Good, ל-295 מיליון שקל ב-2013, הגיעה בעיקר בשל פתיחה של 11 חנויות נוחות חדשה בשנה החולפת, בעוד שיעור המכירות בחנויות זהות היה נמוך יותר, ועמד על 6% בלבד.

בדומה ליתר חברות הדלק, גם סונול סבלה משחיקה ברווח התפעולי שלה בשנה זו, שירד ב-4.9%, ל-102 מיליון שקל. סונול סבלה בשנה האחרונה מצניחה של 54% במכירות המזוט, בשל התחלת הזרמת הגז מתמר.

46 מיליון שקל - זה היה הרווח הנקי של חברת דור אלון, הנמצאת בשליטת רבוע כחול ומנוהלת על-ידי ישראל יניב. מספר זה מהווה זינוק של 41% ביחס לשורה התחתונה שהציגה החברה ב-2012, אלא שבמציאות, התמונה פחות ורודה. ראשית, 2012 הייתה שנה לא מייצגת עבור פעילות דור אלון, שרשמה בשנה זו רווח נמוך - בשל הפסדי מלאי בגובה של 12 מיליון שקל.

שנית, הרווח התפעולי של החברה המשיך להישחק ב-2013, ירד ב-7.1% לעומת 2012, והסתכם ב-153 מיליון שקל. גם במקרה זה, המציאות מורכבת יותר. אחת הסיבות לירידה ברווח התפעולי של דור אלון, היא צמצום בהיקף מכירות הדלקים, בעיקר על רקע הפסקת אספקת הדלקים לרשות הפלשתינית ולרצועת עזה, שעברו לרכוש אותם ישירות מבתי הזיקוק של פז ובזן.

הצד החיובי של מהלך זה, הוא שחרור כספים רבים שבהם השתמשה דור אלון לצורך אספקת הדלקים לרשות, שביחד עם הקטנת ימי האשראי, הביא לכך שהוצאות המימון של החברה קטנו באופן דרמטי, כך שהוצאות המימון של החברה קטנו ב-26% והסתכמו ב-82 מיליון שקל בלבד, ופיצו על הירידה ברווח התפעולי.

בתחום הקמעוני, בשנה זו המשיכה דור אלון להתקדם אל היעד שהציבה לעצמה - הכנסות בהיקף של מיליארד שקל בשנה מפעילויות שאינן מכירת דלקים. דור אלון מפעילה את רשת חנויות הנוחות אלונית ואת רשת AM:PM, ולפי ההערכות, הן רשמו מחזור הכנסות של מעל ל-900 מיליון שקל בשנה החולפת. ברשת מחפשים להתרחב לקטגוריות חדשות, ולאחרונה הודיעה על הכנסת מוצרי תינוקות של רשת ד"ר בייבי, המשתייכת אף היא לרשת הרבוע הכחול, לחנויות הנוחות שלה.

למרות השחיקה בתוצאות, שכר המנהלים עלה

על אף שחלק מחברות הדלק חוו ירידה ברווח התפעולי והנקי בשנת 2013 ביחס ל-2012, הרי שתלוש המשכורת של כל אחד מארבעת מנהלי חברות הדלק הציבורית, דווקא רשם עלייה ביחס לשכר אותו קיבלו באותה השנה.

את רשימת מקבלי השכר הגבוה מוביל זו השנה השלישית ברציפות אבי בן אסאייג, מנכ"ל דלק ישראל המשתייכת לקבוצת דלק. בן אסאייג נהנה בשנה החולפת מעלות שכר של 3.88 מיליון שקל, עלייה של 19.7% לעומת עלות השכר לה זכה ב-2012. שיעור עליית השכר של יונה פוגל, מנכ"ל פז, עמד על 9.6% ביחס ל-2012, והוא נהנה בשנה החולפת משכר בעלות של 3.55 מיליון שקל.

אצל ישראל יניב, מנכ"ל דור אלון, עלות שכר הבסיס דווקא ירדה לעומת 2012, אולם עלייה של 23% בהיקף הבונוס ששולם לו בגין רווחי 2012, ל-623 אלף שקל, הביאה לעלייה של 2.2% בעלות שכרו הכוללת ב-2013. נראה שגם בשנה הנוכחית יזכה יניב לעליית שכר, שכן הבונוס שישולם לו ב-2014 בגין שנת 2013, גדל ל-706 אלף שקל. עלות השכר של מנכ"ל טן דני בן נר, שסיים את תפקידו בדצמבר האחרון, רשמה קפיצה של 33.4% לעומת 2012, בשל קבלת "מענק הסתגלות" בגובה 6 משכורות.

בדור אלון שכר הבכירים דווקא ירד

גם בחיתוך לפי חמשת הבכירים בכל חברה, דלק ישראל היא זאת שמובילה את הרשימה. עלויות השכר של חמשת בכירי החברה בשנה החולפת הסתכמה בכ-11 מיליון שקל, עלייה של 28.8% ביחס לעלות השכר המצטברת ב-2012 (שיעור עליית השכר המצטבר הגבוה מבין החברות). מעבר לעליית השכר, הסיבה העיקרית לקפיצה בעלויות השכר היא האופציות בשווי של כ-2 מיליון שקל שהוענקו ליו"ר החברה אודי ניסן, שהחליף בשנה שעברה את משה עמית.

שיעור עלייה דו-ספרתי בהוצאות שכר חמשת הבכירים נרשם גם בפז, שם עלות שכרם המצטברת עמדה על כ-10.5 מיליון שקל. דור אלון הייתה החברה היחידה, זו השנה השנייה ברציפות, שעלות השכר הכוללת של בכיריה - 6.4 מיליון שקל - רשמה ירידה לעומת 2012.

ירידת אנרגיה

תוצאות חברות הדלק ב 2013

תוצאות חנויות הנוחות של חברות הדלק ב2013

שכר הבכירים בחברות הדלק

נתח שוק לפי

עוד כתבות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

השופטים בבית הדין לצדק של האג / צילום: Reuters, Piroschka van de Wouw

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין