כ-12 מיליון שקל שמיועדים לנזקקים - הלכו לעמותות חרדיות

אתר וואלה מדווח, כי 90% מתקציב "קמחא דפסחא" בשנים 2012-2013 לא הגיע לנזקקים, אלא לעמותות חרדיות. גם 10% הנותרים לא באמת הגיעו ל-900 אלף הישראלים שסובלים מחוסר ביטחון תזונתי

מיליוני שקלים מתקציב הרווחה שמיועדים לסייע למשפחות נזקקות - לא מגיעים ליעדם והולכים למימון עמותות הפועלות במגזר החרדי - כך מדווח אתר וואלה. ערב חג הפסח, עומד מספר הישראלים שסובלים מחוסר ביטחון תזונתי על 900 אלף בני אדם, ולהם אמור להיות מוקצה תקציב "קמחא דפסחא" - כספים שאמורים לעבור לעמותות לטובת חלוקת מזון לנזקקים בעיקר - אך הכספים, כאמור, לא מגיעים.

מנתוני משרד הרווחה, עולה כי יותר מ-90% מהתקציב מועבר לעמותות הפועלות במגזר החרדי, שבין חלק מהן לבין חלוקת מזון - הקשר מקרי בהחלט. תקציב "קמחא דפסחא" בשנת 2012 היה 8.5 מיליון שקל וב-2013 אושר תקציב של 3.4 מיליון שקל (בפועל שולם סכום של 3 מיליון שקל).

התקציב בשנתיים האלה חולק בין 72 ו-75 עמותות בהתאמה, אך כשבוחנים את זהות העמותות עולה כי עבור רובן - חלוקת מזון אינה חלק מפעילותן העיקרית. לדוגמה, עמותת "ישע ומזור" מבני ברק מוגדרת כעמותה שמגישה "עזרה וסיעוד לחולה ובני משפחתו". המטרה ראויה, אך קשה להבין מדוע ב-2012 תוקצבה העמותה ב-609 אלף שקל שמיועדים למזון לנזקקים.

דוגמה נוספת היא עמותת "מיטב הרפואה" מנתיבות, שזכתה בתקציב של 78.5 אלף שקל מכספי "קמחא דפסחא", אולם מטרות העמותה מוגדרת כ"סיוע כספי להוצאות רפואיות לחולים במחלות קשות". גם כאן, המטרה מבורכת, אך הקשר לחלוקת מזון לנזקקים - לא קיים. החברה "לתת תקווה בע"מ", שפועלת בבני ברק, קיבלה לא פחות מ-191 אלף שקל בשנת 2012. ב-2013 הגיע גובה התקצוב ל-395 אלף שקל מכספי "קמחא דפסחא". וגם כאן, הקשר בין העמותה לחלוקת מזון פשוט לא קיים.

הרשימה העגומה נמשכת, עם עמותת "מפעלי תורה אור וחסד - אור לאה", שפועלת בירושלים וזכתה לתקצוב של 44.5 אלף שקל. מטרת העמותה, גם כאן, אינה חלוקת מזון ומתוארת כך: "ארגון מועדונים לבנות, ספריות תורניות לנוער ומענקים לבני ישיבות. הקמת כולל אברכים ללימוד דיינות והוראה ליום שלם".

לכל זה מצטרף נתון עגום נוסף: לפי דוחות משרד הרווחה, גם 10% הנותרים לא עוברים במלואם לעמותות המזון המוכרות. דוח מבקר המדינה בנושא מעלה כי המדינה לא גיבשה מדיניות מסודרת על מנת להתמודד עם הנושא, ובפועל הפקירה את הנזקקים, אשר למעט תקציב התמיכות הזעום - נאלצים להישען על ארגוני המגזר השלישי, דוגמת עמותות מזון שפועלות באופן עצמאי.

התמיכה להן זוכות עמותות המזון החילוניות הבודדות שאושרו במסגרת התקציב, דוגמת "פתחון לב" ו"יד עזר לחבר", נמוכה משמעותית מהכסף שזורם לעמותות החרדיות, וזה במקרה הטוב, שבו הכסף מגיע לידי העמותה. כך, למשל, עמותת יד עזר לחבר, עמותת מזון ותיקה שפועלת בחיפה ומחלקת כעשרת אלפים חבילות מזון לקראת פסח, ומאות חבילות באופן שוטף במהלך השנה, תוקצבה ב-2012 ב-22 אלף שקלים בלבד. בשנה שעברה, לעומת זאת, העמותה לא תוקצבה כלל.

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה, כי לעמותת "יד עזר לחבר" אושרה הקצבה על סך 22,408 שקל וכל הסכום שולם לעמותה בנובמבר 2013. עם זאת, מדובר בסכום שאושר כבר בשנת 2012, ואילו הסכום לשנת 2013 טרם הועבר.

עוד נמסר: "נציין כי רוב העמותות הפועלות בישראל למטרה זו הן עמותות חרדיות. בנוסף לזאת, משרד רואי חשבון מטעם החשב הכללי בודק את כל הבקשות ותקינותן ללא הבדל דת, גזע ומין ומגיש ממצאיו לוועדת התמיכות לדיון וחלוקת תקציב. בין היתר במבחן התמיכה, העמותות נדרשות להוכיח פעילות במשך שנתיים בתחום חלוקת המזון וסעיף זה נבדק במאזנים כאמור על ידי רואה חשבון של החשב הכללי".