התוכנית החדשה של משרד החינוך: ללמד שואה לילדים בגן

לאחר ששר החינוך שי פירון הבטיח שילדי ישראל ילמדו על השואה כבר מגיל הגן, מציג משרדו את התוכנית: ילדי הגנים ידברו על הצפירה תוך הדגשת המרחק והזמן הרב שעבר מאז השואה, כדי לא ליצור חרדות

משרד החינוך פרסם היום (ה') את פרטי התוכנית שפורסמה לראשונה בחדשות 2 ללימוד השואה מגיל הגן ועד סיום התיכון: את התוכנית עליה הודיע שר החינוך שי פירון במהלך ביקור בפולין גיבשו מומחים ממוסד "יד ושם", מורים, פסיכולוגים ויועצים חינוכיים.

על-פי תוכנית "בשבילי הזיכרון" שתתחיל לפעול כבר בשנת הלימודים הבאה, בכל גיל ייחשפו הילדים בהדרגה לנושא השואה, בהתאם ליכולותיהם הקוגניטיביות. כיום עוסקים מורים רבים בנושא השואה סמוך ליום הזיכרון לשואה ולגבורה, מבלי שיש להם הכשרה לכך. כך נוצר לעתים מצב בו הילדים נחשפים לאירועים ומקורות אותם הם מתקשים להכיל. רק מכיתה י"א לומדים הנערים באופן מסודר על השואה, במסגרת בחינת הבגרות בהיסטוריה.

משרד החינוך הנחה את גני הילדים לעסוק בנושא השואה אך ורק סמוך ליום עצמו, וגם ביום השואה יש לשמור על שגרת הגן. לקראת הצפירה, יוסבר לילדים, כי יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא יום בו רוצים להזכיר לכל האנשים תקופה קשה שהייתה לפני שנים רבות, בטרם הם או הוריהם נולדו, ויודגש גם הריחוק הפיזי מהשואה. ההנחיות לגננות מבהירות כי יש להימנע משימוש באמצעים הכוללים תכנים מאיימים או ייצרו הזדהות כדי לא לגרום לילדים חרדה.

בבתי הספר היסודיים הנחו במשרד ללמד מושגי יסוד על השואה, תוך מתן "עוגנים נפשיים" לילדים כדי שיוכלו להתמודד עם הסיפורים האנושיים המורכבים אליהם הם ייחשפו, בהתאם לגילם. בחטיבת הביניים יעבירו המורים את הדגש מהיחיד והמשפחה - לקהילה בשואה, תוך תחילתו של לימוד ההיסטוריה.

בתיכון מצופה מהתלמידים לעסוק בהרחבה בנושי השואה, ביניהם יצירה ומשמעותה בעולם של חורבן, זהות יהודית בשואה ובעקבותיה, העולם אחרי אושוויץ, היהודי המאמין לנוכח השואה והניצולים ותרומתם להקמת מדינת ישראל.