ירידת הליגה היקרה ביותר בספורט העולמי?

מחקר: הקבוצות שינשרו העונה מהפרמיירליג אל ליגת המשנה באנגליה צפויות לאבד מינימום 20 מיליון ליש"ט מהכנסתן השנתית

קאריף סיטי, פולהאם, נוריץ', סנדרלנד, ווסט ברומיץ', ואפילו אסטון וילה, ווסטהאם והאל סיטי: מאבק ההישרדות בפרמיירליג ב-2013/14, שני מחזורים לסיום העונה של הליגה האנגלית, לוהט וצמוד מתמיד. ומלבד ההשלכות הספורטיביות, מי מבין הקבוצות שלא תצליח להישאר יודעת כבר עכשיו שהיא הולכת להיפגע באופן קשה מבחינה כלכלית.

במחקר שערך העיתונאי ניק האריס ועיקריו מפורסמים בבלוג "פוטבול אקונומי", שהתבסס על תשע העונות האחרונות - התגלה כי מועדון שינשור מהפרמיירליג העונה, יכול לצפות לירידה של לפחות 20 מיליון ליש"ט בהכנסות השנתיות.

27 הקבוצות שירדו בתקופה הזאת רשמו צניחה ממוצעת של 19.5 מיליון ליש"ט במחזור, אך בשנים האחרונות החשבון היה אפילו יקר יותר - עקב עליית ההכנסות של הפרמיירליג: כך למשל ירדו הכנסותיהן של בולטון, וולבס ובלקבורן בקרוב ל-30 מיליון ליש"ט כ"א אחרי הירידה שלהן ב-2011/12.

אובדן ההכנסות נובע מהסכמי זכויות השידור הפחות יוקרתיים משמעותית בצ'מפיונשיפ (ליגת המשנה) לעומת אלו של הפרמיירליג, ירידה בערך של הקבוצה בעיניי הספונסרים והמפרסמים שחלקם נוטשים את הספינה או מורידים את תקציב החסות, וגם צניחה בכמויות הקהל - עם 4,365 צופים פחות בממוצע למשחק. גם מענקי הירידה שמושלמים באנגליה לקבוצות שצונחות לליגת המשנה לא מצליחים לכסות על הפערים הללו.

אגב, רק 5 מתוך 27 היורדות שנבדקו הצליחו לחזור לפרמיירליג בתוך עונה אחת בלבד לאחר שירדו.