סין תעקוף את ארה"ב ככלכלה הגדולה בעולם עוד השנה

על פי רוב התחזיות, המהפך אמור היה להתרחש ב-2019 ■ הודו תהיה הכלכלה השלישית בגודלה ■ הממצאים, המתבססים על השוואת נתוני שוויון כוח הקנייה, צפויים להגביר את הוויכוח על מי ששולט במוסדות הכלכליים הבינלאומיים כמו הבנק העולמי וקרן המטבע

ארה"ב קרובה לאבד את מעמדה ככלכלה המובילה בעולם, וסין צפויה לעקוף אותה כבר השנה, מוקדם מן הצפוי, לפי נתונים של סוכנות שקשורה לבנק העולמי ולקרן המטבע הבינלאומית.

ארה"ב הייתה הכלכלה הגדולה בעולם מאז שהיא עקפה את בריטניה ב-1972. מרבית הכלכלנים העריכו שסין תדיח את ארה"ב מהצמרת רק ב-2019.

הנתונים שחושבו על ידי "תוכנית ההשוואה הבינלאומית", ICP, של הבנק העולמי, הם האומדנים הסמכותיים ביותר של מה שכסף יכול לקנות במדינות שונות (שוויון כוח קנייה), ומשתמשים בהם מרבית הארגונים הציבוריים והפרטיים, כמו קרן המטבע הבינלאומית. זו הפעם הראשונה שהם עודכנו מאז 2005.

אחרי סקר מקיף של מחירי מוצרים ושירותים, ICP הגיע למסקנה שהכסף במדינות העניות שווה יותר מכפי שמניחים, והעלה את הגודל של הכלכלות המתעוררות.

אומדני יוקר המחיה הריאלי, שוויון כוח הקנייה או PPP, מוכרים כדרך הטובה ביותר להשוות גודל של כלכלות במקום להסתמך על שערי המטבעות התנודתיים, שרק לעיתים נדירות משקפים את העלות האמיתית של מוצרים ושירותים. על בסיס זה, קרן המטבע אמדה את התמ"ג האמריקאי ב-2012 ב-16.2 טריליון דולר, ואת זה של סין ב-8.2 טריליון דולר.

ב-2005, ICP העריך שכלכלת סין היוותה רק 43% מכלכלת ארה"ב. בגלל המתודולוגיה החדשה, והעובדה שכלכלת סין צמחה בקצב מהיר בהרבה, הארגון קבע שכלכלת סין היוותה ב-2011 87% מכלכלת ארה"ב. באותו דו"ח קבע ICP כי "ארה"ב נשארה הכלכלה הגדולה בעולם, אחרי סין שעוקבת אחריה במרחק קצר במונחי PPP".

קרן המטבע צופה שכלכלת סין תצמח ב-24% בשנים 2011-2014, ואילו כלכלת ארה"ב צפויה לצמוח ב-7.6% בלבד, ולכן סין צפויה לחלוף על פני ארה"ב השנה.

הנתונים הללו מחוללים מהפכה בנוף הכלכלה העולמית, ומגדילים את חשיבותן של מדינות מעמד בינוני גדול. הודו הופכת לכלכלה השלישית בגודלה בעולם, לאחר שלפני כן היא דורגה במקום העשירי. כלכלת הודו כמעט הכפילה את עצמה במונחי תוצר אמריקאי בשנים 2005-2011: מ-19% ל-37%.

רוסיה, ברזיל, אינדונזיה ומקסיקו נכללות ב-12 המקומות הראשונים בדירוג הכלכלי העולמי. בניגוד לכך, מחירים גבוהים וצמיחה איטית יותר דחפו את בריטניה ויפן למטה יותר בהשוואה לארה"ב יחסית לדירוג של 2005, ואילו גרמניה שיפרה את הדירוג היחסי שלה במקצת, ואיטליה נשארה באותו דירוג.

הממצאים הללו צפויים להגביר את הוויכוח על מי ששולט במוסדות הכלכליים הבינלאומיים כמו הבנק העולמי וקרן המטבע, שהנהלותיהם כבר אינן משקפות את מאזן הכוח הכלכלי העולמי.

במונחי צריכה לנפש, הדו"ח של ICP מצא ששיטת החישוב החדשה והצמיחה הגבוהה במדינות העניות יותר "צמצמו מאוד" את הפער בין המדינות העשירות לעניות, "מה שמאותת שהעולם הפך להיות שוויוני יותר".

המדינות העשירות עדיין מהוות 50% מהתוצר הכלכלי העולמי, למרות שהן מכילות רק 17% מאוכלוסי העולם.

על פי השוואת יוקר מחיה בפועל, המדינות היקרות ביותר לחיות בהן הן שווייץ, נורבגיה, ברמודה ואוסטרליה. המדינות הזולות ביותר למחיה הן מצרים, פקיסטן, מיאנמר (בורמה) ואתיופיה.

תמג
 תמג