עוד אקזיט למשפחת ורטהיימר: מוכרת את חברת להבים לפראט אנד וויטני במאות מ' ש'

להבים הוקמה ב-1968 בנהריה בעקבות האמברגו שהטילה צרפת על ישראל ■ איתן ורטהיימר ל"גלובס": "לאחר שותפות טובה שנמשכה 20 שנה, תפקידנו כמשפחה הוא להעביר את המקל למי שייקח את להבים לשלב הבא"

שנה לאחר שהשלימה את האקזיט הגדול בתולדות המשק - מכירת יצרנית כלי החיתוך ישקר לידי וורן באפט תמורת 6 מיליארד דולר, משפחת ורטהיימר בדרך לאקזיט נוסף, צנוע הרבה יותר. המשפחה, שאת עסקיה מוביל הבן איתן, התקשרה בהסכם למכירת החזקותיה בחברת "טכנולוגיית להבים" (כ-51% מההון) לידי שותפתה, חברת Pratt & Whitney המחזיקה ביתרת המניות, וזאת תמורת סכום המוערך במאות מיליוני שקלים.

איתן ורטהיימר אמר היום ל"גלובס" כי "לאחר שותפות טובה שנמשכה 20 שנה, תפקידנו כמשפחה הוא להעביר את המקל למי שייקח את להבים לשלב הבא. פראט אנד וויטני הם הגורם הטבעי והנכון לעשות זאת".

Pratt & Whitney הינה חברה בת של תאגיד הענק האמריקני United Technologies (סימול: UTX), הנסחר בוול סטריט לפי שווי של 108 מיליארד דולר.

חברת טכנולוגיית להבים (BTI) מייצרת להבים המשמשים כמדחפים בתוך מנועי סילון, ומחזיקה בנתח משמעותי משוק זה בעולם. לחברה מספר מפעלים בארץ ובחו"ל, אשר בכולם שותפה Pratt & Whitney. בין לקוחותיה נמנות יצרניות מנועים למטוסי סילון כגון רולס רויס, סמסונג, GE ואחרות.

בניגוד לאחות הגדולה ישקר, הנהנית משיעורי רווח גבוהים במיוחד המאפיינים את תעשיית ההיי-טק, פועלת להבים בשוק תעשייתי תחרותי וקשה. על פי נתוני BDI, מחזור המכירות של החברה ב-2012 נאמד בכמיליארד שקל, והיא העסיקה כ-2,600 עובדים, מהם 2,000 בישראל והיתר בארה"ב ובסין.

בהודעה שנשלחה ללקוחות החברה, נכתב כי "משפחת ורטהיימר הייתה מעורבת בתעשיית התעופה והחלל במשך יותר מ-45 שנים מוצלחות, וכעת היא מפקידה את חלקה בלהבים בידי אחת ממובילות התעשייה עולמית, חברת פראט אנד וויטני". השלמת העסקה כפופה לביצוע מספר תנאים מתלים מקובלים.

"טכנולוגיית להבים" הוקמה ב-1968 בנהריה, בעקבות האמברגו שהטילה צרפת על ישראל לאחר מלחמת ששת הימים, אשר הותיר את מטוסי המיראז' הצרפתיים של חיל האוויר הישראלי ללא להבים למנועי הסילון.

בעקבות זאת, החליט סטף ורטהיימר לייצר את הלהבים לעצמו. בשנות ה-90 התרחבה פעילות החברה גם לחו"ל, וכיום היא מחזיקה בנוסף למפעלים בנהריה ובתפן (בו שותפה רולס רויס) גם במפעלים בארה"ב ובסין.