יועצי השקעות - זה הסיכון הגדול של הכלכלה הגלובלית

מהו הסיכון הגיאו-פוליטי הגדול ביותר כרגע? היכן מרחפת סכנת מלחמה חמורה? ■ תתפלאו, אבל לדברי נוריאל רוביני המתיחות לא מתרחשת במזרח התיכון וגם לא באוקראינה

שוק ההון מושפע לא מעט מהסיכונים הגיאו-פוליטיים ברחבי העולם, וכאלה כמובן יש בשפע. הכלכלן פרופסור נוריאל רוביני ביקש בשבוע שעבר להצביע על הסיכון המשמעותי מכולם, והמסקנה שלו כלל אינה מובנת מאליה.

בטור דעה באתר CNBC, הסביר רוביני כי הסכנה היא לא הקונפליקט בין ישראל ואיראן, וגם לא המתיחות הנוכחית בין רוסיה ואוקראינה. לדברי רוביני האזור המדובר הוא דווקא בסין, והוא נוגע למחלוקת (בין היתר עם יפן) אודות השליטה באיים השכנים, וזה, כך גורס הכלכלן הנודע, "רק קצה הקרחון". הוא מסביר כי עם צמיחתה של כלכלת סין, דרושים לה מסלולים וערוצי תעבורה נוספים, ובוודאי שלא חשש ממצור ימי.

עוד ציין רוביני, כי מה שנראה לסין כגישה הגנתית, עלול להתקבל על ידי שכנותיה, כמו גם על ידי ארה"ב, כצעד תוקפני, ולהיפך. ובראייה הסטורית בכל פעם בה ראינו מיזוג כוחות , הדבר גרם לקונפליקט צבאי. זה היה המקרה למשל, במלחמת העולם השניה.

רוביני טוען כי המצב הנוכחי בעייתי היות מנהיגי אסיה שנבחרו לאחרונה, או שעתידים להיבחר, הם לאומניים יותר מקודמיהם, סיבה נוספת היא משום שבפני כל המדינות עומד יותר מתמיד הצורך ביישומן של רפורמות שיעודדו את הצמיחה. כשלון בהשגת המטרה עשוי לגהביא לכך שהמנהיגים יטילו את האשם על המדינות האחרות שיצטיירו כאויב. הוא מונה סיבות נוספות לכך שהסכנה קיימת.

"מנהיגי האזור והארה"ב נדרשים לחוכמה עצומה, כזו שתסייע להם למצוא פתרון דיפלומטי למתיחות הגיאו-פוליטית וגיאו-כלכלית", מסכם רוביני.