7 חברות זרות יתמודדו על חפירת המנהרות לרכבת הקלה

מדובר בין היתר בשתי חברות סיניות (CCCC, CRCG), סטראבאג הגרמנית FCC מספרד, VINCI מצרפת וגלה מאיטליה

7 חברות בינ"ל, חלקן בשיתוף חברת ישראליות, השתתפו היום (ד') בכנס מציעים למכרז המנהור בשיטת ה TBM ולמבני התחנות התת קרקעיות של הקו האדום של הרכבת הקלה במטרופולין ת"א. בחירת הקבלן המבצע תהיה בתחילת 2015 ומיד לאחר מכן יחלו העבודות.

מדובר בין היתר בשתי חברות סיניות (CCCC, CRCG), סטראבאג הגרמנית FCC מספרד, VINCI מצרפת וגלה מאיטליה.

בתום תקופת תהליך המיון המוקדם עשתה היום חברת נת"ע צעד נוסף לעבר בחירת הקבלן, שיבצע את מנהור הקו האדום בשיטת ה TBM יחד עם מבני התחנות התת קרקעיות.

מדובר בשתי מנהרות לאורך 8 ק"מ כל אחת, שיהוו את החלק העיקרי של המקטע התת קרקעי של הקו האדום: מצומת גהה, דרך ציר ז'בוטינסקי בבני ברק, המשך על הציר לר"ג, דרך בגין בת"א ועד למסילה התורכית בואכה יפו. במנהרות אלה יוקמו שמונה מבני תחנות תת קרקעיות וכן 22 מנהרות מקשרות בין המנהרות הראשיות, לצרכי בטיחות.

שבע חברות בינ"ל גדולות, חלקן בשיתוף חברות ישראליות, נטלו חלק בכנס המציעים, שערכה היום חברת נת"ע בר"ג. החברות הינן מסין, רוסיה, גרמניה, צרפת ספרד ואיטליה. כולן עברו את שלב המיון המוקדם ומחר יערכו נציגיהם סיור לאורך תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה במטרופולין ת"א.

שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר כי מדובר בצעד משמעותי להגשמת היעד שהוא הקמת רכבת קלה בגוש דן: "מדובר באחד ממכרזי התשתיות הגדולים והמסובכים ביותר, שפורסמו אי פעם בארץ. בעצם הכינוס הזה אנו עושים היום צעד ענק וחשוב לעבר המטרה שהצבנו לעצמנו: הקמת מערכת מודרנית להסעת המונים במטרופולין ת"א מנתניה בצפון ועד רחובות ובאר יעקב בדרום. רק המערכת כזאת תוכל לפתור את בעיית הצפיפות במטרופולין, ממנה אנו סובלים כבר 60 שנה".

יו"ר נת"ע, אלכס ויז'ניצר אמר כי הכינוס הזה הוא חלק חשוב במהלך להקמת רשת קווים בכל גוש דן: "אנו מניחים היום את היסודות לבחירת קבלן מתאים לביצוע עבודות מנהור בשיטת TBM והקופסאות לקו האדום של הרכבת הקלה במטרופולין ת"א. צעד חשוב זה הוא רק חלק מקידום רשת הקווים במטרופולין, בה אנו עסוקים כעת. הרשת הזאת צפויה לעלות 100 מיליארד שקלים ואנו מנסים כעת למצוא מקורות מימון של גורמים בעלי עניין, מחוץ לתקציב המדינה . רשת הקווים הזאת צפויה להסיע כ 200 מיליון נוסעים בשנה".

מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און אמר כי בחברה יעשו את הכול כדי ליישם את פרויקט הרכבת הקלה במטרופולין ת"א: "נעשה את כל הנדרש במטרה לעמוד ביעדי תוכנית העבודה הרב שנתית, למימוש המערכת להסעת ההמונים במטרופולין ת"א. יישום הפרויקט הזה יתאפשר רק על בסיס מחויבות של הגורמים השונים השותפים לתוכנית: משרדי ממשלה, רשויות מקומיות וגופים ציבוריים אחרים. חברת נת"ע ועובדיה מחויבים לתוכנית ופועלים למימושה".

בחירת הקבלן לביצוע המנהרות בשיטת ה-TBM יחד עם מבני התחנות התת קרקעיות צפויה להסתיים בתחילת 2015 ומיד לאחר מכן אמורות להתחיל עבודות המנהור של הקו האדום לרכבת הקלה בגוש דן מפ"ת עד בת-ים, ובהמשך גם לראשל"צ.