ארה"ב: שיא במספר בתי-על שנמכרים ביותר מ-100 מ' ד'

עם זאת, מדובר בפלח שוק קטן מאוד, ועבור אמריקאים רבים הבעלות על נכס מגורים נחשבת למותרות

שוק בתי-העל בארה"ב שובר השנה שיאים, ומספר גדל והולך של נכסים נמכר בעסקאות של מעל 100 מיליון דולר.

בארי רוזנשטיין, מייסד קרן הגידור ג'נה פרטנרס, קנה נכס על 73 דונם של חוף אוקיינוס באיסט המפטון, ניו יורק, ב-147 מיליון דולר, לפי העיתון "ניו יורק פוסט". העסקה הזו שוברת את השיא האמריקאי הקודם שנרשם רק לפני חודש לבית פרטי: 120 מיליון דולר, ששולמו תמורת נכס דומה על החוף בגריניץ', קונטיקט, על 200 דונם. בלוס אנג'לס, בית בשטח בנוי של 4,600 מ"ר החליף ידיים בפברואר ב-102 מיליון דולר במזומן אחרי תחרות בין כמה מציעים.

עשירי העולם מעבירים כספים לנדל"ן בחיפוש אחר מקלט מבטחים לכספם. בארה"ב, כלכלה מבריאה ושיאים בשוק המניות מחזקים את האמון והביטחון של העשירים. מחירי בתים ודירות בשווי 2 מיליון דולר ויותר זינקו בינואר-פברואר 2014 ב-33% מהתקופה המקבילה ב-2013, וזו הייתה העלייה הדו-חודשית הגבוהה ביותר מאז 1988, לפי ניתוח של DataQuick.

"בשנה שעברה, שוק המניות שבר כל מיני שיאים. כשזה קורה, רואים גם כל מיני שיאים נשברים במחירי אמנות ובנדל"ן", אומרת ג'ודי דזידריו, מנכ"לית סוכנות הנכסים טאון אנד קאונטרי ריל אסטייט באיסט המפטון.

רוזנשטיין קנה את האחוזה ב- Further Laneבאיסט המפטון, הסמוכה לאחוזות של ג'רי סיינפלד וסטיבן כהן, בלי תיווך, היא אומרת. הנכס, עם גנים מסוגננים ובריכת נוי, היה בעבר בבעלות המשקיע המנוח כריסטופר בראון ושותפו אנדרו גורדון, דיווח ה"ניו יורק פוסט" בשבת האחרונה.

הנכס בגריניץ', שנקרא "חוות חוף הנחושת", הוצע תחילה למכירה ב-190 מיליון דולר. הוא מכיל בית ראשי של 12 חדרי שינה שנבנה ב-1898, 1.5 ק"מ של קו חוף, שני איים, בריכת שחייה של 25 מטר עם ספא, מגרש טניס מדשא, בית אבן ששימש חניון לכרכרות ודרך סלולה לאורך חצי ק"מ. זהות הקונה לא פורסמה.

קורט רפפורט, שייצג את הבעלים סוזן סייפרסטין במכירת אחוזת פלר דה לי בשטח 20 דונם בהולמבי הילז (פרבר של לוס אנג'לס), מסר שהנכס נמכר למיליארדר אירופי שגבר על שני מתעניינים אחרים. רפפורט, ממייסדי סוכנות הנכסים ווסטסייד אסטייט, מסר שהוא מנהל כעת מו"מ בשם מוכר אחר על נכס בבוורלי הילס שיימכר כנראה ביותר מ-100 מיליון דולר.

"ציון הדרך הבא יהיה 200 מיליון דולר", אמר רפפורט. "זהו מקטע קטן מאוד של השוק, שרק מעטים יכולים להרשות לעצמם והנכסים בו מחליפים ידיים רק לעיתים נדירות. כשזה מגיע לשוק, זו הזדמנות לא חוזרת".

בחודש שעבר, אחוזה בבוורלי הילס שהייתה פעם בבעלותו של וויליאם רנדולף הרסט, הוצעה למכירה ב-135 מיליון דולר - מחיר שיא לבית בקליפורניה, לפי סוכנות הילטון אנד היילנד.

הבום בשוק בתי-העל מתרחש למרות ההאטה הכללית בשוק הנדל"ן למגורים בארה"ב, גם אחרי ההבראה החלקית שלו מהמשבר של 2007-2012. האשראי ההדוק יותר, עליית השכר הזוחלת, המחירים הגבוהים יותר ועלויות המימון הפכו את הבעלות על נכס מגורים למותרות עבור אמריקאים רבים.

רכישת בתים שעולים מיליון דולר ויותר, שמהווים 2% מהשוק הכולל, עלתה ב-7.8% במארס השנה ביחס למארס 2013, לפי התאחדות מתווכי הנדל"ן הארצית. מנגד, מספר העסקאות של 250,000 דולר ופחות מזה, שמהוות כמעט שני שלישים מהשוק, צנחו ב-12% במארס, מפני שקונים פוטנציאליים רבים לא מצאו נכסים בטווח מחיר זה.