מנכ"ל בנק אגוד לשעבר: "אין לאנשים כסף לקנות דירה"

חיים פרייליכמן: "הזמן שלוקח לקדם תוכנית בנייה בישראל זה שנים ארוכות. ראשי ערים במדינת ישראל לא רוצים דיירים אלא רוצים מסחר. התחלות הבנייה צנחו בשנים שעברו, המלאי הצטמצם, אבל המחירים עוד לא עלו"

"מחירי הדירות עלו בישראל, התמ"ג עלה אבל השכר לא עלה. מאז 2007 נשחק כח קניית הדירה של הציבור בצורה משמעותית. אין היום לאנשים את הכסף לקנות דירה. אין הון עצמי. היום לוקחים הלוואה בשביל ההון העצמי. במקביל, האוכלוסייה ממשיכה לגדול ויש ריבית בשפל". כך אמר חיים פרייליכמן, מנכ"ל בנק אגוד לשעבר בכנס נדל"ן של איגוד החברות הציבוריות שנערך במכללה האקדמית נתניה.

"הזמן שלוקח לקדם תוכנית בנייה בישראל זה שנים ארוכות. ראשי ערים במדינת ישראל לא רוצים דיירים אלא רוצים מסחר. התחלות הבנייה צנחו בשנים שעברו, המלאי הצטמצם, אבל המחירים עוד לא עלו. הם היו יציבים בגלל שההיצע עדיין היה מספיק. אבל ב-2007 היה שינוי. היה משבר עולמי ואנשים מצאו עצמם עם עודף של כסף. ברחו מהבורסה. ומצאו ריבית אטרקטיבית".

פרייליכמן המשיך והסביר את הסיבות לעליית המחירים והאשים בכך גם את קבוצות הרכישה: "ואז מצאו גם את קבוצות הרכישה. הקבלנים והקבוצות התחרו על קרקעות וקבוצות הרכישה העלו את המחירים. בהתחלה זה היה קבוצות מתוחכמות אבל אחר כך גם גברת כהן מחדרה. וכולם שותקים. חוץ מבנק ישראל שפתאום התעורר. זה היה אחד הקטליזטורים העיקריים של עליית המחירים".

בסוף דבריו סיפק פרייליכמן תחזית אופטימית לגבי מחירי הדירות אבל גם הוסיף כי על המדינה לסייע לזוגות צעירים כמו בעבר: "אני מעריך שהמחירים ירדו. זה כבר מתחיל. כמובן שתלוי איפה, אולי בתל אביב לא ירדו המחירים. הירידה קיימת גם בלי תוכנית המע"מ של שר האוצר. זה התחיל עוד לפני באמצעות הגדלת ההיצע והגידול במספר התחלות הבנייה שהתחיל עוד בימי שר השיכון שעבר אריאל אטיאס. אבל במקביל צריך לסייע לזוגות צעירים. מדינת ישראל החליטה לצאת יום אחד מהתמיכה בהם ויש המון דרכים לעשות זאת. פעם היו זכאויות, היה 10 מיליארד שקל בשביל זה. היום אפס. חייבת להיות עזרה ולא להשאיר את הזוגות הצעירים ללא מענה. לא לעזור ברוטשילד בתל אביב אלא בלוד, ברמלה ובעוד מקומות".

דובר נוסף בכנס היה יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס. דנוס התייחס לתוכנית מע"מ בשיעור אפס של שר האוצר ואמר: "עדיף שהיזמים לא ידעו מראש מי זכאי להטבה ומי לא. עדיין יושבים היום על הקריטריונים אבל התוכנית הזו צריכה להיות תקפה לכמה שיותר אנשים כדי שתשפיע. מדברים כל הזמן על 1.6 מיליון שקל כרף מקסימלי לתוכנית. זו אגדה אורבנית. זה בכלל לא יעבוד ככה. השמאי הממשלתי מייצר עכשיו ערך דירתי ממוצע ובכל שכונה יכפילו את הערך הזה בגודל הדירה ויראו האם הדירה נכנסת להטבה. בכל מקרה, כיוון המחירים עדיין למעלה ואף אחד עוד לא יודע מאיפה יביאו את הכסף לכל התוכניות עליהם הצהירו".

דנוס התייחס גם לדברי מנכ"ל בנק איגוד לשעבר שדיבר לפניו על ירידות מחירים ואמר: "היום רואים קיפאון ונראה אולי ירידה מאולצת של המחירים. אבל השוק חולה. היו צריכים להחיל את הטבת המע"מ רטרואקטיבית ואז לא היו מקפיאים כך את השוק. גם שיווק הקרקע על ידי המדינה בעייתי. 30% מהמכרזים שיצאו נכשלו. שיווקו מאז ינואר 2014 7,176 יחידות דיור. הקצב איטי והוא יגיע להערכתי לכ-36 אלף דירות בלבד השנה".