ברכת שהחיינו וריקוד חסידי - כך הועברה השליטה ב-IDB

בעלי השליטה החדשים ב-IDB, בן משה ואלשטיין, סיימו את חגיגות העברת השליטה באי.די.בי והחלו במינוי מקורבים

צמד בעלי השליטה החדשים באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, ממהרים לבסס את שלטונם בראש הפירמידה. אתמול, שעות ספורות לפני חגיגת ה"קלוזינג" של הסדר החוב, הדיחו השניים את אהרון פוגל מתפקידו כיו"ר זמני של הקונצרן, ומאוחר יותר הכריזו כי הם עצמם ימונו ליו"רים משותפים במקומו, במטרה "להוציא את אי.די.בי לדרך חדשה" כדבריהם.

בנוסף, זמן קצר לפני טקס הקלוזינג שנערך אמש (ד'), הסכימו השניים על מינוי בני משפחה ומקורבים לדירקטורים בקונצרן. בן משה מינה את אביו, יעקב מושיאשוילי, מנהל סניף בנק מזרחי ברמלה, ואת עו"ד צחי אסרף כדירקטורים מטעמו באי.די.בי פתוח. אלשטיין מצידו מינה לדירקטורים את אחיו, אלחנדרו, ואת סאול צאנג, פרקליט משפחתו ויד ימינו.

פרופ' מריו בלכר, שהתמודד לאחרונה על תפקיד נגיד בנק ישראל, מונה כדירקטור מחליף לצאנג, ומאוריסיו ביאור, דירקטור בחברות שבבעלות אלשטיין, מונה כדירקטור מחליף לאלחנדרו. עם התקדמות הוצאת ההסדר לפועל ייסמו ביום ראשון הקרוב, את תפקידם בדירקטוריון צמד נאמני ההסדר, אייל גבאי וחגי אולמן. היום סיימה תפקידה תמי גוטליב (ששימשה כדירקטורית בלתי תלויה).

תודה לאלוהים, תודה למשפחה

אירוע הקלוזינג עצמו, שנערך במשרדי אי.די.בי שבקומה ה-41 בבניין עזריאלי בת"א בנוכחות מרבית צמרת ההנהלה הבכירה של הקונצרן, כלל "תוכנית אמנותית" לא שגרתית ואף הזויה לפרקים. בין היתר נערכה במקום תפילת מנחה בהשתתפות אלשטיין ובן משה, ברכת שהחיינו שקראו השניים, ריקוד חסידי בהשתתפות הנוכחים, ו"קטע אומנותי" בצורת נאום של אדוארדו אלשטיין.

"קשה לי להתחיל לבטא כמה אני נרגש ומהי משמעות היום הזה עבורי", פתח איש העסקים מארגנטינה את נאומו, "סבי נולד באירופה, הוא היה איש עסקים מצליח שצמח מכלום". אחר כך, סיפר אלשטיין סיפור על חווה שניסתה משפחתו למכור, ללא הצלחה, לאנשי עסקים סינים, תוך שהוא מדגים - באמצעות הדבקת עלה למצחו - כיצד פעלו הסינים בבואם לבחון את שווי החווה. "מהם למדתי מהו ערך חבוי", אמר, "אני מודה לאלוהים, זו מתנה לעשות דבר כה חשוב בישראל. אני מודה לעובדי החברה על עבודתם המסורה".

"נוחי, אני משוכנע שעוד תצליח"

קודם לכן אמר אולמן כי "הסדר החוב באי.די.בי מוביל לשינוי אקלימי בהסדרי החוב בישראל. משעה שחברה נקלעת לחדלות פירעון, הנושים הם אלו שיבחרו את עתידה". אולמן אף ניצל את המעמד ופנה ישירות לבעל השליטה הקודם, נוחי דנקנר, שבימים אלו נערך לקראת ערעורו בביהמ"ש העליון בנוגע להעברת השליטה בקונצרן.

"אמרתי כבר בעבר, לא היה חסר הרבה שבמעמד זה היה נמצא מר דנקנר בראש החברה. דנקנר, אינך שונה מבעלי שליטה אחרים בחברות שעברו הסדרי חוב. לצערך הרב, תקדים ייחודי וחשוב זה שאירע באי.די.בי (לקיחת השליטה מידיו של בעל השליטה ע"י נושי החברה, א' פ') חל במשמרת שלך. אני מבקש לאחל לך כל טוב ובהצלחה שאני משוכנע שעוד נכונה לך". בהמשך דבריו הודה אולמן למשפחתו על כך שאפשרו לו להקדיש את מירב זמנו להסדר על חשבון זמנו איתם. "אני מצדיע לך אשתי ורדית", אמר כשהוא נרגש וחנוק מדמעות.

מפתיע היה לפגוש באירוע גם את אהרון פוגל, שכאמור הודח מתפקיד היו"ר הזמני של אי.די.בי שעות ספורות לפני האירוע. אך כמו שפוגל יודע היטב, ההצגה חייבת להימשך. "זכיתי להכיר שני אנשים מדהימים (בן משה ואלשטיין א' פ'), הייתה פה הרמוניה. אי.די.בי היא כיום חברה שאדם מהיישוב יכול לסמוך עליה בניהול השקעותיו. אני מניח כי בעוד חצי שנה נראה בחברה פתוח עסקי ושינויים מבניים. הנהלת אי.די.בי בראשות חיים גבריאלי גילתה עוצמה ויכולת להגיע לרגע זה. אני מקווה כי הם ימשיכו בתפקידם".

מוטי בן משה מיהר להצטרף למברכים והרים כוסית יחד עם אלשטיין תוך שהשניים מתחבקים בחום. "זו הייתה שנה לא קלה ואני מודה למסירות של הנאמנים, הרגולטורים, הכנ"ר ומחזיקי האג"ח שללא הצבעת האמון שלהם לא היינו פה. אני מודה לשופט אורנשטיין שהוביל את התהליך ביד רמה למקום בו אנחנו נמצאים כיום. אנחנו מוציאים היום את החברה לדרך חדשה ובלי נדר נקים גם פעילויות חדשות שישיאו ערך רב למשקיעי החברה ולאזרח הישראלי", אמר בן משה.

את קריאת ההחזרה לקרקע המציאות הגיש לנוכחים גבאי, בנאומו שחתם את האירוע. "אני אומר לאלשטיין ובן משה, הסבלנות של שוק ההון התקצרה, מה שהעלה אתכם יכול לפעול כנגדכם. היום השותפים שלכם הם מחזיקי האג"ח שהפכו לבעלי המניות, אתם מנהלים את החברה איתם ובשבילם".