העסקה למכירת תנובה לברייט פוד - כנראה בשבוע הבא

‎‎המגעים בין קרן אייפקס לרוכשים הסינים מתקדמים, וכוללים גם את הקיבוצים השותפים בתנובה ואת מאיר שמיר ■ ארגוני הקיבוצים, המחזיקים ב-5.2% ממניות תנובה, טוענים כי "מודרו" מפגישת היכרות עם נציגי ברייט פוד‏

‎‎המגעים למכירת תנובה מגיעים לישורת האחרונה, לקראת חתימה אפשרית על העסקה בימים הקרובים. לאחר שזהבית כהן, מנהלת קרן אייפקס ישראל, טסה לסין על מנת לקדם את המשא-ומתן למכירת השליטה בענקית החלב לידי קונצרן ברייט פוד הסיני, נמשכים בימים אלה מגעים בין הצדדים בישראל.

במהלך ביקורם נפגשו הסינים גם עם בעלי מניות נוספים בתנובה - הקיבוצים, וכן עם מאיר שמיר, שותפה של קרן אייפקס בגרעין השליטה בתנובה.

‏‏גורם המקורב לתהליך אומר היום (ה') כי "אם תיחתם עסקה בין אייפקס לבין הסינים, היא תיסגר בשבוע הבא. אם לא, תהיה הנפקה בבורסה".

בכל מקרה, לדברי גורם המעורה בפרטים, עדיין אין ודאות מוחלטת שהעסקה תיחתם, ולדבריו "טרם נקבע מועד לחתימה".

‏המשא-ומתן מול הסינים נעשה לפי שווי חברה של כ-8.5-9 מיליארד שקל לתנובה, שיניב רווח מהיר של מיליארדי שקלים לאייפקס, שרכשה את השליטה בקונצרן החלב מידי הקיבוצים והמושבים בתחילת 2008.

‏יש לציין כי אם העסקה עם הסינים לא תצא לפועל, חלון ההזדמנויות להנפקת תנובה בבורסה בתל-אביב הולך ונסגר. המועד האחרון להגשת תשקיף הנפקה על בסיס הדוחות השנתיים הוא סוף חודש מאי.

‏‏על רקע המגעים המתקדמים למכירה לסינים, נודע ל"גלובס" כי בעלי מניות מיעוט בתנובה שמתנגדים לעסקה, מממשיכים לתקוף את ההתנהלות סביבה ומאיימים לפנות לבית המשפט כדי לשמור על זכויותיהם.

במכתב חריף ששלחו אתמול (ד') ארגוני משקי המפרץ (מילואות) ואחזקות משקי עמק הירדן (צמח) לתנובה, ואשר הגיע לידי "גלובס", הם יוצאים כנגד פגישת ההיכרות שקיימה ברייט פוד עם בעלי מניות מיעוט אחרים בקבוצה (קיבוצים ומושבים המחזיקים בכ-18% ממניות הקונצרן הישראלי), מבלי שהם הוזמנו.

‏לטענת שני הארגונים, שמייצגים 5.2% ממניות תנובה, הפגישה הוסתרה מהם. לכן, הם שלחו "התראה מפני פגיעה חמורה בבעלי מניות, הפרת זכויות והסבת נזקים בלתי הדירה", כשלב אחרון לפני הגשת תביעה כנגד אייפקס. ‏

‎‎נגד מכירה, אך רוצים להצטרף אליה

‏‎‎מילואות וצמח, שאת המכתב בשמם כתבו עורכי הדין גדעון פישר ובנג'מין לבנטל ממשרד גדעון פישר ושות', מתנגדים לעסקה בין ברייט פוד לאייפקס, וטוענים כי עדיפה הנפקה.

עם זאת, בהינתן שהעסקה תתקיים, הם מעוניינים להצטרף לאייפקס ולמכור את מניותיהם לסינים. זאת מחשש שאם יישארו בתנובה כבעלי מניות מיעוט לצד הסינים, לא תהיה להם הזדמנות לממש את החזקותיהם.

נזכיר כי עד לפני כמה חודשים ניהלו מילואות וצמח משא-ומתן מול אייפקס למכירת מניותיהם בתנובה - אך זה לא הבשיל לכדי הסכמות.

‏בסביבת אייפקס לא מגיבים בנושא, אך גם לא משדרים התרגשות. "אין להם יכולת לעצור את העסקה", אומר היום גורם המקורב למשא-ומתן למכירת תנובה ביחס למכתב של מילואות וצמח.

אייפקס מחזיקה ב-56% ממניות תנובה, כשעימה בגרעין השליטה נמצאת מבטח שמיר , שבשליטת מאיר שמיר, המחזיקה 21% מהחברה. יתר המניות מוחזקות בידי קיבוצים ומושבים.

‏לשמיר יש הסכמות מול אייפקס, כולל זכות להצטרף לעסקה עם הסינים. בשלב זה לא ידוע כיצד בכוונתו לפעול. ‏‎‎‏