דיווח: הבית הלבן במלחמת תקשורת סודית נגד ישראל

"וושינגטון פרי ביקון", אתר המזוהה עם המפלגה הרפובליקאית, טוען כי מרטין אינדיק קונה נאמנות של עיתונאים ישראליים בטיסות חינם ובהרצאות בתשלום ■ דובר דמוקרטי ל"גלובס": זו עיתונות רק במובן הטכני; אל תאמינו לאף מילה

בעיתוי מעניין, מיד לאחר הפרסום הראשון ב"ניוזוויק" על "ריגול ישראלי" בארה"ב, טוען האתר "וושינגטון פרי ביקון", המזוהה עם המפלגה הרפובליקאית, כי "הבית הלבן מסלים מלחמת מדיה סודית נגד ישראל".

לדברי האתר, פקידים בכירים בממשל אובמה מספקים מידע שלילי וציטוטים אנונימיים כדי להבאיש את ריחה של ישראל בתקשורת, במאמץ להטיל על ישראל את האשם בקריסת המשא-ומתן בינה לבין הפלסטינים.

האתר מאשר שמועות שרווחו באחרונה בישראל, שלפיהן מרטין אינדיק, ראש המשלחת האמריקאית למשא-ומתן הישראלי-פלסטיני, הוא המקור האנונימי בראיון בעיתון ישראלי (מאמר של נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות", ר.ד.), שהאשים את ישראל בכשלון המשא-ומתן, ושניבא שישראל תיאלץ להתמודד עם גל טרור פלסטיני נוסף לפני שהיא תעשה שלום.

האתר טוען כי קיבל את המידע ממקורות רבים, בישראל ובארה"ב. "פרי ביקון" כותב שהוא זיהה באפריל בראשונה את אינדיק כמקור האנונימי בשורה של דיווחים אנטי-ישראליים שהשתיל ממשל אובמה בתקשורת.

בתגובה אמר ל"גלובס" ג'ק מולין, מנכ"ל "המועצה הדמוקרטית היהודית הלאומית", ארגון שמאגד חברים יהודיים במפלגה הדמוקרטית, כי "פרי ביקון" הוא עיתונות רק במובן הטכני של המילה, והוא אינו ראוי לשום מידה של אמון. "אל תאמינו לאף מילה שמתפרסמת שם", הוא אמר.

גורמים דמוקרטיים אחרים אמרו כי הדיווח ב"פרי ביקון" משתלב באסטרטגיה רפובליקאית רחבה של פתיחת חזיתות רבות ככל האפשר נגד ממשל אובמה לקראת בחירות הביניים לקונגרס בנובמבר השנה.

הדוגמה הבולטת ביותר של האסטרטגיה הזו היא החלטה של בית הנבחרים, שנתון בשליטה הרפובליקאים, לכונן ועדת חקירה לבדיקת האשמות שהבית הלבן שיקר לעם האמריקאי בדיווחים הראשונים על התקפת טרוריסטים חמושים נגד בניין של הנציגות האמריקאית בבנגאזי, ב-11 בספטמבר 2012.

המקורות הדמוקרטיים הביעו צער על כך ששמה של ישראל נגרר למלחמת בחירות שתהיה ללא ספק "מלוכלכת" ו"חסרת רחמים".

הדיווחים הממוקדים נגד ישראל מעוררים זעם בקרב פקידים בכירים בירושלים, כותב האתר. פקידים אלה מאמינים שישראל מותקפת בדיווחים שליליים ובלתי הוגנים בתקשורת, בעוד שהצד הפלסטיני ניצל מזעמו של ממשל אובמה.

"היה איסור כללי על הדלפות לעיתונות, ואיסור זה נאכף, פחות או יותר", אמר ל"פרי ביקון" גורם בכיר בארגון פרו-ישראלי מוביל, "אבל אינדיק וצוותו חרגו מהאיסור הזה".

"התוצאה הייתה שנוצר זרם מתמיד של הדלפות אנטי-ישראליות מפקידים אמריקאים אנונימיים בלי שום הצהרות נגדיות לאיזונן", הוסיף המקור. "הישראלים פנו לאמריקאים בבקשה לתקן את הרקורד, אך האמריקאים סרבו בגלל האיסור על הדלפות".

עוד כותב האתר כי מזה שנים רבות אינדיק לא מחבב את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדברי אותם מקורות שזיהו את אינדק כמקור שהדליף לנחום ברנע ב"ידיעות". "ההדלפות של אינדיק לעיתונות נמשכות כבר שנים רבות", אמר דיפלומט ישראלי לשעבר. "הוא הגן על הפלסטינים. זה סיפור ארוך מאוד. הסלידה שלו מנתניהו אף היא נמשכת שנים".

אך אינדיק נהנה מיחסים ארוכי-שנים עם ברנע, והוא ניצל את הקשרים האלה כדי להדליף דיווחים ביקורתיים על ישראל ועל נתניהו, נכתב עוד באתר. לפי הדיווח, ב-2006 נבחר ברנע לשמש כנואם המרכזי בפורום של מרכז סבן במכון ברוקיגנס, שאינדיק היה מנהלו.

"לאינדיק היה נוהל רב-שנים: הוא בעצם קנה את נאמנותם של עיתונאים ישראליים באמצעות טיסות חינם לחו"ל והרצאות בשכר שמן", אמר הגורם הבכיר בארגון הפרו-ישראלי." הוא לא היה יכול לעשות זאת בלעדי המזומנים מחיים סבן, שהקים קרן למימון המרכז שקרוי על שמו, או, באחרונה, בלעדי מזומנים מקטאר, שמזרימה כמויות עצומות של כסף למכון ברוקינגס".

"פרי ביקון" מציין גם את הדיווח הראשון ב"ניוזוויק", בשבוע שעבר, שבו נטען שישראל מבצעת פעולות ריגול מתמידות בארה"ב. "הסיפורים האלה צצים כל כמה שנים", אמר הדיפלומט הישראלי לשעבר. "החומר שפירסם האתר של 'ניוזוויק' חוזר על עצמו כל ארבע, חמש שנים בעשור שחלף. זה כאילו שקיימת מגירת תיקים אי שם במרתף של הסטייט דיפרטמנט, ואיזה מקבל החלטות כלשהו מטלפן לביורוקרט בארכיון ואמר לו, "שלוף לי את התיק עם החטאים הישראליים".