"אין לבנק ישראל הרבה מה לעשות נגד היחלשות הדולר"

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג המאקרו הראשי בפסגות: התחזקות השקל מול הדולר היא ממש לא סיפור של השקל אלא סיפור של הדולר שנחלש מול רוב המטבעות בעולם

התחזקות השקל מול הדולר בשבועיים וחצי האחרונים חידשה ביתר שאת גם את הלחצים התקשורתיים על בנק ישראל להתערב באופן אקטיבי יותר בשוק המט"ח ולמנוע את התחזקות השקל.

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג המאקרו הראשי בפסגות, מעריך בסקירה שפרסם היום כי כוחו של בנק ישראל בתחום החלשת הדולר או חיזוק השקל מוגבל מאוד.

גרינפלד מציין 3 נקודות "שחשובות לטעמנו לדיון":

1. התחזקות השקל מול הדולר היא ממש לא סיפור של השקל אלא סיפור של הדולר שנחלש מול רוב המטבעות בעולם. למעשה אם נשווה את השקל למטבעות של משקים אחרים בעלי מאפיינים דומים לזה של ישראל (עודף בחשבון השוטף, משקל גבוה של הייצוא בתוצר, ריבית נמוכה) נגלה שהתחזקות השקל מול הדולר היתה חלשה יחסית לעומת מטבעות אחרים שהתחזקו הרבה יותר. מסיבה זו בדיוק, השקל תוסף מול סל המטבעות בשיעור נמוך משמעותית מאשר מול הדולר.

2. מבדיקה של 50 מדינות שונות מאז תחילת השנה מתגלה כי אין קשר ברור בין גובה הריבית להתנהגות שער החליפין. במילים אחרות, האם הפחתה של עוד 25 נקודות בסיס בריבית תוביל את השקל למגמת פיחות? כנראה שלא.

3. אם כך, אומר גרינפלד, אין לבנק ישראל הרבה מה לעשות נגד היחלשות הדולר בעולם בכלל ומול השקל בפרט. יחד עם זאת, עמדה אגרסיבית יותר מבחינה תקשורתית עשויה לעזור לבנק ישראל להחליש את הסנטימנט החיובי שיש לגבי השקל בארץ ובעולם. "אם יש משהו שלמדנו בשנים האחרונות זה שבסביבת ריבית נמוכה כל כך, לתקשורת של הבנק המרכזי עם השווקים יש חשיבות אדירה. זה לא מבטיח כמובן שהדולר יפסיק להיחלש אבל בהחלט עשוי להקטין את הלחצים על השקל מכיוון המשקיעים הזרים".

בנוגע להתרחשויות בגוש האירו מציין גרינפלד כי "אמירתו של דראגי היא הלכה למעשה התחייבות של הבנק המרכזי כלפי השווקים להכרזה צעד חדש בחודש הבא. כל תרחיש אחר יהווה אכזבה אדירה. במסיבת העיתונאים, מיד לאחר שדראגי אמר את מה שאמר טרח אחד העיתונאים לשאול אותו אם הוא בטוח שהוא מבין את המשמעות של האמירה הזו. דראגי, שיכול ללמד לא מעט עיתונאים קורס בניהול ציפיות השווקים אישר כי הוא מבין וכי לא מדובר על פליטת פה אלא על אמירה מכוונת".

לכן, "עצם בניית הציפיות של דראגי מכינה אותו למצב של צל"ש או טר"ש. מדוע אם כן לא להכריז על התוכנית כבר בשבוע שעבר? דראגי מחכה כנראה לעדכון התחזיות הקבוע של חודש יוני על מנת שזה יתמוך בהחלטה של ה-ECB. במילים אחרות, סביר להניח שבחודש הבא תחזיות האינפלציה של ה-ECB יעודכנו כלפי מטה".